Busskort för vissa vintertid istället för körkort?

Busskort för vissa vintertid istället för körkort?

26 december, 2021 Okategoriserade 0

Jag var bor cirka 1.5 mil ifrån mitt arbete. Jag pendlar dagligen och det finns en del arbetskamrater till mig som åker samma väg. Några åker till och med från samma by som jag själv gör. En tidig morgon förra vintern, 05:00, det hade snöat några cm under natten och termometern visade -12 när åkte jag ut på ”stora vägen” för att ta mig till jobbet, det var oplogat och salta kunde de inte göra med tanke på temperaturen ute.
Såg en bil några 100m bort när jag körde ut på stora vägen men tänkte inte mer på det då.
Ut ur byn jag bor slingrar sig vägen fram rätt bra. Det är en del s-kurvor med stor radie och de flesta av dem är bankade åt rätt håll, så även om det är vinterväglag och lite halt så är det ingen fara. Jag körde som jag brukar under rådande väglag. Tog det lugnt genom s-kurvorna och sen slog i farthållaren på 80kmh när jag kom ut på det rakare partiet efteråt och sen pluttrade jag till jobbet. Inga konstigheter, inga tillbud, ingenting…

Väl på jobbet så möter jag en kollega i fikarummet som bor i samma by som jag gör, det första han säger till mig är ”värst vad du hade bråttom imorse då, jävla rallykalle..”.. Jag fattade verkligen ingenting.
Han förklarade då att bilen jag sett när jag svängde ut på stora vägen var han i sin nyare Hyundai I30 och att jag ”uppenbarligen körde jävligt fort för när jag kom ut ur s-kurvorna då var ju du långt borta och sen såg jag inte dina baklysen på hela vägen till jobbet”.
Jag blev alldeles paff. För jag hade inte kört fort. Jag höll ju hastighetsgränsen. Frågade hur fort han hade kört och fick till svar ”mellan 60-70kmh, det är ju vinter och mycket vilt ute runt vägarna, man vill ju kunna bromsa i tid”.
Jag svarade att jag förstod honom och meddelade också att jag inte kört något fortare än skyltad hastighet. Han trodde mig naturligtvis inte men det struntade jag ärligt i.

Efter denna händelse så började jag tänka på detta. Vad är det för faktorer som gör att många bilförare kör defensivare än vad som kanske kan anses som rimligt? Åtminstone jag anser inte att det är rimligt att köra 20kmh under skyltad hastighet. Det är snarare en trafikfara för de andra som kör skyltad hastighet.

Det första folk brukar säga är som min kollega antydde, det är vinter ute och det KAN vara halt, man vill kunna bromsa i tid för eventuellt vilt som springer upp på vägen. Resonemanget låter rimligt men begränsas oftast av 2 faktorer om man håller skyltad hastighet. Hur bra däck du har på din bil samt hur bra lyse du har på din bil.


I detta land eller EU som helhet har vi ju en extremt godtycklig lagstiftning när det gäller däck. Det räcker med att däcken är MS eller M+S-stämplade så är de ”lagliga” att ha på under perioden 1 dec-31 Mars. Det betyder inte alltid dock att däcken är bra vinterdäck och i vissa fall så stämmer inte märkningen med verkligheten om man inte forskar lite i det. Detta hittade jag t.ex på en däckfirmas hemsida på nätet:








Oftast är vinterdäck dyrare i inköp än sommardäck. Därför väljer folk oftast att snåla och köpa billiga däck. Därmed är det allt som oftast också ett sämre däck eller att köra en eller två säsonger för länge på sina gamla däck.
Jag prenumererar på Teknikens värld, vi är inte sponsrade av Teknikens värld men vi skulle kunna bli, och där har de 2ggr/år utförliga däcktester för sommar respektive vinterdäck där de utförligt testar däcken i olika moment länkat till årstiden de skall användas. Där ser man ofta att de tar med billiga däck för att jämföra mot de dyrare premiumdäcken och aldrig har de billigare däcken vunnit över ett premiumdäck.

Jag har hört skräckhistorier av personer som jobbar i däck/verkstadsbranschen där folk rullar in till service eller till däckskifte med väldigt gamla däck, rekommendation är att byta efter 8år (detta var förut 5år), eller väldigt slitna däck. Det enda personalen kan göra är att rekommendera byte men inget de kan tvinga dem till.
Gummi åldras och blir hårt. Därmed tappar däcket delar av eller i vissa fall helt vissa av sina egenskaper om de är för gamla.
Alldeles för ofta så får man höra ”De går en säsong till” när däcken är slitna, jag är skyldig till detta och det höll på att kosta mig en vinter, eller ”Dessa var det riktigt bra pris på och de är ju dubbdäck så det bör ju funka bra” när det gäller billiga vinterdäck. Jag anser att om det är någon gång man bör köpa ett bra och oftast dyrare däck så är det ju till vintern. För att få den bästa hjälpen man kan få när väl älgen står på vägen eller rådjuret hoppar ut och man måste bromsa eller göra en undanmanöver.

Detta är nog den högst bidragande orsaken till att folk väljer att köra alldeles för defensivt på vägarna när det är vinter. För att man har slitna gamla däck eller har köpt nya billiga undermåliga vinterdäck.


Faktor nummer två är lyset på din bil. Under perioden oktober-mars är det ofta mörkt under en lång period av dygnet. Att ha bra lyse då är enligt mig på plats nummer 2 i listan av viktiga saker att ha på bilen efter bra däck. Att se mycket och långt bort är hur bra som helst men åter igen så kostar det. Det är inte gratis och jag har blivit utskälld flertalet gånger när jag berättat hur mycket jag lagt på mina extraljus samt att jag köpte nya xenon-lampor till min bil trots att ”de lyser ju, de har ju inte gått sönder”. Oftast efter att personen först sagt ”Shit vad bra ljus du har” för att sen fråga ”Vad kostade det då?” och jag får höra att jag minsann är typ hjärndöd.
Förmodligen är dessa samma personer som också snålar på vinterdäck och kör 60kmh på 80-väg för att det är vinter ute!… Sorry.. jag tappade tråden…

Jag har tack vare mitt riktigt bra ljus kunna enkelt undvika flertalet viltkollisioner denna höst/vinter för att jag sett viltet i tid och kunna ta ner hastigheten tidigt. Trots att jag kör som rallykalle och håller skyltad hastighet. Det bästa är att alla kan göra det. Det finns ”high performance”-lampor till varje bilmodell där ute och känner man att det är dåligt ljus så byt för fan. Det får även i detta fall kosta lite, det kan ju vara ditt liv det handlar om. Visste ni att det finns rekommendation att byta ut xenonlampor vid 8000mil? Då har de i många fall tappat upp till 50% av sin ursprungliga ljusstyrka. Men åter igen. Det är inte gratis. Så många struntar i det för ”de lyser ju, De har ju inte gått sönder” så varför ska jag byta?

En faktor till för att köra bil säkert vintertid. Vana. En vana att köra på halt väglag, att veta vart man har bilen och hur den beter sig. Det saknar väldigt många människor.
Medelmiltalet förra året för svennebanan var endast 1100mil per år. Då kan vi nog enkelt göra en kvalificerad gissning att majoriteten av dessa mil görs under de månader när det inte kan vara snö och is ute.
Så dessa människor har inte vanan att köra bil vintertid och är därmed lite ängsliga över att köra bil vintertid. Vilket också leder till att de kör ännu mer sällan och den dåliga spiralen är igång. Till slut ställer de kanske bilen över vintern. Vilket är ett klokt beslut ändå. Känner du inte att du kan hantera bilen i tvivelaktigt väglag, ta buss, tåg eller annat transportmedel. Men innan de kommer till den punkten så är de liksom personerna ovan en trafikfara.

Det är inte ok att köra 20kmh under skyltad hastighet för att det är vinter ute och det kan vara halt, eller för att det är mörkt eller för att du inte känner dig säker. Du kan råda bot på det mesta av problemen.
Köp bättre däck, Köp nya lampor samt komplettera med extraljus och du kan välja att köra mer och/eller ta en sida ur Volvo-raggarnas spelbok.
Åk till en öppen övergiven parkering eller något avlägset industriområde och sladda lite, ryck lite i handbromsen om bilen har en mekanisk sådan, provocera bilen så du ser vad som händer när den tappar greppet. Lär dig din bil!
De extra pengar/tid du lägger på att din bil har bra däck, bra ljus och vet hur din bil beter sig kan visa sig vara skillnaden mellan en allvarlig olycka eller endast en liten incident. Men så ser ju de flesta det inte.
Det är ju jag som kör skyltad hastighet som är rally-kalle och vårdslös i trafiken. Det är jag som borde lugna ner mig istället för att dessa personer ska ta sig i kragen och kanske göra det bästa de kan för att kunna hålla åtminstone i närheten av skyltad hastighet!

Jag tycker regelverket kring däck borde skärpas både vad det gäller mönsterdjup, ålder på däck, samt att inte vilken jävla däcktillverkare som helst får smacka på ett MS-märke och så vips så är det lagligt. Det borde ligga mer till grund för att få sälja ett vinterdäck. Samt att ribban borde vara det bästa däcket på marknaden och de andra får bara vara en viss procent sämre för att klassas som vinterdäck. Då får vi kontinuerlig utveckling och säkerheten sätts i första rummet. Vilket det borde vara.
I övrigt så anser jag att de som inte känner sig säker bakom ratten och tycker att det är ok att köra 20kmh under gällande hastighet vintertid borde få kostnadsfritt kvittera ut ett busskort vintertid samt att deras körkort görs om till att gälla endast från maj-september och låt oss andra som kan framföra bil vintertid göra det utan dessa ängsliga stoppklossar ute på vägarna som verkar titta mer i backspegeln än framåt många gånger.

 

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.