Citroen C6 – En av de sista i sitt slag?

Citroen C6 – En av de sista i sitt slag?

9 september, 2020 Kärleksförklaringar 0
En Citroën C6 från 2007 sedd i profil snett framifrån.

Efter att vi körde Renault Laguna senast och i efterföljande podd diskuterat franska bilar så hjälpte Theo mig att komma ihåg Citroen C6, en bil jag under tystnad beundrat sedan den presenterades 2005. Nu är det dags att komma ur garderoben och berätta för alla.

Så gammal som jag är så var Citroen CX en hyfsat frekvent bil man såg på vägarna när jag var liten. Den liknade verkligen inget som man såg i övrigt på vägen. Men av någon anledning tyckte jag den var jävligt frän. En granne till min farmor och farfar hade en sådan och den gången jag såg honom sätta sig i bilen och starta den för att åka… Jag var såld.
Bilen reste sig med ett lätt pysande ljud från marken där den legat och vilat, den fick läskigt hög frigång och grannen log åt mig och åkte iväg.
Det var, ovetandes om vad det var då, min första erfarenhet av Citroens berömda gashydrauliska fjädring. Tyckte sedan den dagen att Citroen CX eller ”Pallas” som den också kallades, var skitfrän.

En Citroën CX från 1986 sedd snett framifrån.
Citroen CX av 1986 års modell.

När Citroen lanserade C6an 2005 så fick jag omedelbart flashbacks till CX:en. Kände direkt ett konstigt ha-begär igen. Samma konstiga ha-begär som jag kände som liten kille på farmor och farfars parkering ca 15 år tidigare när grannen startade sin CX och åkte iväg.
C6an var tänkt som en lyxbil. En direkt utmanare till Tyskarnas Mercedes E-klass och BMW 5-serie. Den hade varit i utveckling sedan 1999 och Citroen hade stora förhoppningar. En diesel V6a på 204hk och 440nm var den som blev vanligast i Sverige. Grundpriset var strax under 400000kr (Lignage 444900kr, Exclusive 489400kr) Diesel kostade 10000kr ytterligare.

En Citroën C6 från 2007 sedd i profil snett framifrån.
Citroen C6 2007 års modell.
Förarplatsen till en Citroën C6 från 2007.
Förarplats Citroen C6 2007 års modell.
En Citroën C6 från 2007 sedd i profil snett bakifrån.
Citroen C6 2007 års modell


Jag tänker inte gå in så mycket på om bilen blev en flopp eller inte. Men med tanke på antalet man ser på vägarna idag kanske talar sitt tydliga språk.
Igår var jag och provkörde en av få C6or som finns på blocket och jag måste säga att det var en fröjd.
Citroen siktade på lyx och komfort och de lyckades måste jag säga. Att framföra en C6a är, tack vare gashydrauliska fjädringen och väl tilltagen isolering av kupén, en dröm. Känns som man flyter fram på vägen. Kraften från Dieselsexan finns där om du vill, lådan växlar silkeslent och fint och känslan av överlägsenhet infinner sig omedelbart. Vare sig du vill eller inte.
I skrivande stund finns det 7st Citroen C6 på blocket. Priset är mellan typ 60000kr för en snikutrustad från 06 till cirka 130000kr för en av de sista årsmodellerna från 2012 med Exclusivepaket.
Detta är enligt mig den sista i sitt slag från Citroen, iallafall till dags datum, Lyxen, kraften under huven samt den underbara designen.
De har sedan denna modell inte utvecklat någon lyxbil för att utmana Tyskarna och den gashydrauliska fjädringen gick tyvärr i graven med Citroen C5. Synd men förståeligt i dagens bilindustri. Den tekniken var dyr.

Trots min förälskelse med Citroen CX och C6 så har jag aldrig ägt en fransk bil. ”Franska bilar är bara skit, rostar som fan och går sönder för minsta lilla..” Sådana citat och liknande blev jag matad med under min uppväxt av alla ”som kunde bilar” runt mig. Har väl även stött på en hel del saker själv som bekräftat franska biltillverkares faiblesse för konstiga lösningar till höger och vänster. Så fördomarna har levt kvar tyvärr. Kanske dags nu att våga ge franska bilar en chans? Kanske det. Men än så länge är C6an för dyr för att chansa. Men går den ner under 50k framöver så är det stor sannolikhet att jag blir en Citroenägare. För jävlar vad snygg, cool och lyxig C6an är!

 

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.