Blixtens Banala Bil-bana (i livet)

Vad händer ute i garagen egentligen? Skapa en projekttråd och inspirera andra eller läs andras trådar och bli inspirerad själv.
Blixten
Golvperson
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 maj 2023, 21:21

Blixtens Banala Bil-bana (i livet)

Inlägg av Blixten »

Hej alla glada! Här är en gubbe som kom på att han vill skruva när han var närmare 40 år ung.

Tänkte att jag gör en tråd för de skitbilar jag pysslar med... Så att ni som faktiskt kan och har lokaler kan få den där "jag har det inte så dåligt endå"-känslan. 😂

Två bilar till ett totalt värde om ca 10000 kr. En Ford Mondeo Mk3 Ghia 2.5L V6a med beiga skininredningen. Den andra är en Volvo 245:a 76'a som räddades från under en tall.

Här körs den älskade 245an ut ifrån vintervilan: https://youtu.be/O81g7sXB2g8

Idag proffslagade jag Forden, som jag köpte inför en flytt upp till Mellansverige igen, och sen har den bara vägrat dött... Eller ja, jag har ju bytt dämpare, vakuumslangar, hjullager, luftmassesensor och en massa mer. Som att svetsat ihop bakvagnen eftersom Ford är Ford och bygger den i fyrkantsrör med öppning ut mot bakhjulen... Är ju inte öppet när man köper bilen, men efter 20 år är det det för då har gummidistansen ruttnat. Men det är en annan historia.

Hur som, hade inte inredningen varit beige och helt jävla underbar och motorn gå som ett spjut, trots att den sprutar olja och gått 27000+ mil, så hade den här Forden varit skrotad för 4-5 år sen. Bara jag som är dum nog att fixa en bil jag köpte för 6000 spänn... man måste ju lära sig på något.

Dagens temporära fusklagning... "Laga" flexrör med tätningsmassa och slangklämma är dock inte ens jag stolt över... Återstår att se vad besiktningen säger, eller om det ens är tätt. Säger dom inget kanske Forden få gå ett år till.

Vad tror ni? Det verkar sitta lite iaf... 🤪

När det fanns dessa delar så kostade det här flexröret 12000 kr enligt Fordverkstan i orten. Sitter ihop med böjarna som ansluter mot grenrören för varje cylinderbank.

Nästa steg är att klämma dit en ny dämpare bak... Den har just nu inget slutrör och utloppet går framåt under bilen. Perfekt om man är trött på livet och vill gasa ihjäl sig!

Det var allt. Skoj med ett nytt forum! Fortsättning följer...

Trivia: Forden har tillhört en Skogenracing-medlem. 😉
Bilagor
Laga flexrör med slangklämma och tätningsmassa.
Laga flexrör med slangklämma och tätningsmassa.
20230510_202150.jpg (3.33 MiB) Visad 4308 gånger
Användarens profilbild
Pastorn
Golvperson
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 apr 2023, 12:12
Ort: Gävle

Re: Blixtens Banala Bil-bana (i livet)

Inlägg av Pastorn »

Fin 245a👌
Angående fården, det är ju inte dumt om det funkar😅
Skulle vara kul om man gjorde en tråd med bara nödlösningar 😂
Sköj med ny tråd!
Blixten
Golvperson
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 maj 2023, 21:21

Re: Blixtens Banala Bil-bana (i livet)

Inlägg av Blixten »

En tråd för bekräftat fungerande nödlösningar i.s.f... med bevis i form av film eller besiktningsprotokoll. ;)
Användarens profilbild
Lillkanto
Shitboxkonnässör
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 apr 2023, 10:19
Ort: Gävle

Re: Blixtens Banala Bil-bana (i livet)

Inlägg av Lillkanto »

Kul med en Volvo på forumet ;)
Vill gärna se mer av forden, dom där är ju knark av rang så att säga :lol:
Och lycka till med besiktningen!
DÖD ÅT VAG
Blixten
Golvperson
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 maj 2023, 21:21

Re: Blixtens Banala Bil-bana (i livet)

Inlägg av Blixten »

En uppdatering!

Forden gick igenom besiktningen efter lite nya bromsskivor och klossar.

Volvon står uppallad... upp-pallad... jävligt konstigt ord det där ihopskrivet. Nåja, den väntar på att få uppgraderas till ventilerade skivor och helt jävla nyrenoverade Bosch-OK ifrån Polen.

Men nu blev det oväder och vad gör man då när man är gräsänkling? Jo, man öppnar Skyrim, tar sig en grogg och fastnar i Skyrims levlande. Vilket i detta fallet tog sig så att jag smyger mot en vägg och skjuter eld för att några spindlar på andra sidan då vaknar till liv och jag levlar smygförmågan... Man blir ju inte direkt smart och social av sådana här spel. ;)

Men tack för sällskapet!

Youtube-film nedan på lördagsnöjet! :ugeek:
https://youtu.be/q6t9bs4SKgU
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Inlägg: 111
Blev medlem: 28 apr 2023, 09:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Blixtens Banala Bil-bana (i livet)

Inlägg av Knez »

Vad är det att göra med Volvon innan den kommer ut på vägarna igen?
Upp med bild! ;)
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Skriv svar