Har gått och skaffat mig drömbilen bara så här när man passerat 40 års strecket. Drömt och funderar länge och blocketsurfat många år innan beslutet togs. Haft en tanke om att meka med amerikanska bilar och lära mig mer om motorer. Valet föll på den snyggaste modellen av vettarna, med den läckraste midjan och för att inte tala om den underbara bakdelen. Har till 100 % gått på utseendet när jag valde den. Sedan kom resterande på köpet liksom. En gen1, förmodligen orginalet, 350 med en Holley förgasare och MSD tändning. Mellan fram och bak sitter sedan en 4 växlad manuell låda.
Planen var att bara åka och ha det bra. Så har det väl iofs varit men känslan att det borde vara mer en muskellbil (ja jag vet att den inte får kallas så..) än vad den känns som nu. Man liksom vänjer sig snabbt och bara vill ha mer av allt.
Har ingen solklar/kristallklar plan på hur detta kommer att sluta mer än att jag förhoppningsvis kommer att att ha lärt mig en massa om bilen och motorer under resan.
Nåväl, efter lite funderande(dock inte åratal som innan bilköpet) så föll valet på en generation nyare 350 LT1 från en 94-camaro. Som styr föll det sig att ett Maxxecu v1 kom upp till salu precis när jag tänkte på det, så var det bestämt. (blir bra enligt betrodda källor i gruppen)
Chevvy C3
Re: Chevvy C3
Börjat klura lite på vilka givare som sitter på motorn och vilka av dem som kommer att behövas för installationen i bilen
Tänker att nedanstående givare kommer att behövas,
-Trigger och CAM givare
-Oljetryck
-Drivmedelstryck
-Tempgivare, 1 eller flera
-Lambasond , 1 eller två. (tanken är separata rör ,sidepipes)
-Vilkegivare, gasspjället
-Tryck i insuget, MAP
-Insprutare, sekv eller batch
-Tändning, sekv eller batch
-Drivmedel, E85 ?
Har jag missat nått?
Tänker att nedanstående givare kommer att behövas,
-Trigger och CAM givare
-Oljetryck
-Drivmedelstryck
-Tempgivare, 1 eller flera
-Lambasond , 1 eller två. (tanken är separata rör ,sidepipes)
-Vilkegivare, gasspjället
-Tryck i insuget, MAP
-Insprutare, sekv eller batch
-Tändning, sekv eller batch
-Drivmedel, E85 ?
Har jag missat nått?
Re: Chevvy C3
Börjat att klura lite på optisparkens inbyggda givare kan duga att köra med till trigger och hemmaläget för ecu_n. Frågan är om det är rätt väg att gå eller om man ska bygga nått externt med nya givare. Optipsparken verkar ju ha ett varierande ryckte, både när det gäller tänddelen men också givarhistorian som sitter inbyggd i den. Maxxecu verkar i allafall ha stöd för det enligt dokumentationen.
Här är krabban, som jag fattar det direkt kopplad mot kamaxeln Kopplingsschemat.
Här är krabban, som jag fattar det direkt kopplad mot kamaxeln Kopplingsschemat.
Re: Chevvy C3
Nice med en tråd för Corvetten! Tror det kommer funka fint med Optisparksystemet. Det största problemet verkar vara läckande vattenpumpar som gör att det läcker in vatten i Optisparken så den går sönder. Prova innan du eventuellt bygger om är mitt råd.
Hoppas man får se den elda lite däck i sommar
Hoppas man får se den elda lite däck i sommar
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Re: Chevvy C3
Tjena
Ja det får bli ett test med optissparken, hittade en kabel på Tradera som passade på givarenheten på krabban.
Står i valet och kvalet hur jag ska göra med fördelarfunktionen på optisparken, köra med den och en tändspole med tändmodul eller nått separat tändsystem.
typ kombinera två av nedastående
Vad säger läsarna?
Den gamla gjutjärnsspisen åkte ut nu i alla fall, efter lite moddning av lyften för att den ska räcka in te mitten.
Ja det får bli ett test med optissparken, hittade en kabel på Tradera som passade på givarenheten på krabban.
Står i valet och kvalet hur jag ska göra med fördelarfunktionen på optisparken, köra med den och en tändspole med tändmodul eller nått separat tändsystem.
typ kombinera två av nedastående
Vad säger läsarna?
Den gamla gjutjärnsspisen åkte ut nu i alla fall, efter lite moddning av lyften för att den ska räcka in te mitten.
Re: Chevvy C3
Lite test av givare mot styret
temp, tryck och spjälläge; check Blir spännande att se hur trigger och hemmaläget kommer att funka, blir nog att vänta tills startmotorn kommer på plats, vilken i sin tur väntar på ett svänghjul med tillhörande koppling. Det gamla visade sig inte passa alls på LT1_an
//zacke
temp, tryck och spjälläge; check Blir spännande att se hur trigger och hemmaläget kommer att funka, blir nog att vänta tills startmotorn kommer på plats, vilken i sin tur väntar på ett svänghjul med tillhörande koppling. Det gamla visade sig inte passa alls på LT1_an
//zacke
Re: Chevvy C3
Jahaja, att skaffa ett svänghjul och införskaffa någon rolig koppling trodde man ju skulle gå fort och smidigt. Åtminstone efter att "någon" nästan lovat att, "de e ju en 350" där passar det mesta och det finns ett överflöd av pryttels på marknaden.
Nu verkar det bli så att svänghjulet får bli bestämmande för vilken koppling som passar, samt vad som får plats under kopplingskåpan mot växlelådan, som för övrigt är en Munich M21
nåväl, nu har man fått lära sig att veven på en LT1 minsann inte alls är som på 350 Gen1. Har fått förkovra mig i extern och intern balansering och vevaxeltätningar. (Svänghjulet passar naturligtvis inte från den gamla). nedan kan man se skillnaden. lt1 te höger. Där ska man tydligen ha ett svänghjul som e externt balanserat. Där kan man också se att tätningen skiljer sig, gen1 har en två delad medan lt1 har en hel vevaxeltäting. (på gränsen till överkurs med onödigt vetande)
Nu verkar det bli så att svänghjulet får bli bestämmande för vilken koppling som passar, samt vad som får plats under kopplingskåpan mot växlelådan, som för övrigt är en Munich M21
Re: Chevvy C3
Jadu, det blev lite mer komplext än vid första tanke. Så kan det gå, tyvärr.
Ska försöka luska ut lite alternativ till dig. Ett svänghjul som funkar både med din låda och med Tremec T-56 vore ju rätt nice ändå, om du får för dig att byta låda framledes?
Ska försöka luska ut lite alternativ till dig. Ett svänghjul som funkar både med din låda och med Tremec T-56 vore ju rätt nice ändå, om du får för dig att byta låda framledes?
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Re: Chevvy C3
Inget som inte går att lösa. Fått fatt i ett svänghjul nu som verkar att vara externt balanserat och allt. Börjar me de så får vi se hur kopplingen löser sig sen. Finns ju annat att fundera på under tiden.
Har ju inte haft nån fungerande kupefläkt i den sedan jag köpte den. Efter någon liten efterforskning ås visade det sig att den saknades helt och hållet, ett svart hål där den förväntades sitta.
Hittade en bättre och beg på marketplace som får fylla funktioen. kan ses på plats i bilden nedan, längst under. Snurra nu fint, i tre olika hastigheter dessutom. Det får duga tillsvidare
Sedan är det det här med elen på en 50 år gammal bil. Adderar man dessutom andra ägares modifieringar och fulkopplingar så kan det bli en del funderande. Men kollar man i de eminent ritade kretsshemorna så klarnar det mesta direkt, eller ?
Allstå, va f..n De mesta funkar, har dock en del saker som är fulkopplade sedan tidigare på ett inte helt snyggt sätt. Tändningslåset verkar att vara en bov i dramat.
Har ju inte haft nån fungerande kupefläkt i den sedan jag köpte den. Efter någon liten efterforskning ås visade det sig att den saknades helt och hållet, ett svart hål där den förväntades sitta.
Hittade en bättre och beg på marketplace som får fylla funktioen. kan ses på plats i bilden nedan, längst under. Snurra nu fint, i tre olika hastigheter dessutom. Det får duga tillsvidare
Sedan är det det här med elen på en 50 år gammal bil. Adderar man dessutom andra ägares modifieringar och fulkopplingar så kan det bli en del funderande. Men kollar man i de eminent ritade kretsshemorna så klarnar det mesta direkt, eller ?
Allstå, va f..n De mesta funkar, har dock en del saker som är fulkopplade sedan tidigare på ett inte helt snyggt sätt. Tändningslåset verkar att vara en bov i dramat.
Re: Chevvy C3
Jaha i väntan på koppling så får det välan bli att provmontera den i bilen. Har ju mina misstankar om att något mer kommer att tillkomma, för enkelt ska det ju inte vara hela vägen liksom
Som jag misstänkte finns det några saker att ta tag i. Då motorn sitter långt bak och lågt i bilen (dessutom sitter den inte centrerad i karossen, utan förskjuten en bit till höger) gör att LT1_ans fästen för generator, servopump och ac tar i höger övre länkarm.
Inte kul alls
Som jag misstänkte finns det några saker att ta tag i. Då motorn sitter långt bak och lågt i bilen (dessutom sitter den inte centrerad i karossen, utan förskjuten en bit till höger) gör att LT1_ans fästen för generator, servopump och ac tar i höger övre länkarm.
Inte kul alls