Chevvy C3

Vad händer ute i garagen egentligen? Skapa en projekttråd och inspirera andra eller läs andras trådar och bli inspirerad själv.
Användarens profilbild
zacke
Golvperson
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Chevvy C3

Inlägg av zacke »

Inte de lättaste att få plats med sakerna och än mindre lyckat få till nått me en rem som ska snurras runt allt. Helst ska ju även sakerna gå åt rätt håll, i alla fall servopumpen.


Orginal generator är för stor att få plats så det fick bli ett besök te bildemo och kolla om de har nån mindre variant som skulle kunna funka. Åker hemåt med en generator från en Ford Fiesta, hörs ju bara på namnet att den är pyttestor.


Efter en massa funderande, svetsning, mer funderande, en jänra massa dit och bortmonteringar så sitter den på plats i alla fall, med spännare och allt.
håller tummarna för att den kommer att ladda batterier lite i alla fall.

IMG_5178.JPG
IMG_5178.JPG (280.27 KiB) Visad 184 gånger
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Inlägg: 108
Blev medlem: 28 apr 2023, 09:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Chevvy C3

Inlägg av Knez »

Hur gör du med styrservot nu när du byggt så? Du kan inte få plats med den över med en längre rem och ett löphjul?
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Användarens profilbild
zacke
Golvperson
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Chevvy C3

Inlägg av zacke »

enkelt, blir muskelvariant på den.


Näedå, fortsättning följer...
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Inlägg: 108
Blev medlem: 28 apr 2023, 09:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Chevvy C3

Inlägg av Knez »

Har du sagt A får du säga B ;)
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Användarens profilbild
zacke
Golvperson
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Chevvy C3

Inlägg av zacke »

jaja, vi får se
Medans vi väntar på lite leveranser så kan vi kolla lite på bränsletillförseln istället.
Många svåra frågor att svara på, eller två i alla fall..
E85 eller bensin ?
Extern eller intern bränslepump ?

E85 känns lockande men samtidigt lite jobbigt med allt vad det innebär. Typ att inte allt ska lösas upp av etanolen liksom :? , får nog fundera lite mer på den känner jag.

Extern eller intern. Här är det någon som viskat i mitt öra, eller ganska högt faktiskt, att det är minsann intern som gäller om det ska bli nått åka av. Jag tänker, oj, ska man in och pilla i tanken på den den här 50 åringen, kommer att sluta med att det aldrig blir tätt igen.
IMG_5145.JPG
IMG_5145.JPG (251.35 KiB) Visad 167 gånger
IMG_5147.JPG
IMG_5147.JPG (233.84 KiB) Visad 167 gånger
Svårt det här. De ju trots allt enklare att sätta pumpen utanför och låta den suga igenom befintliga röret. De e ju nått med att sugöret har för klen dimension och på så vis kommer att begränsa mängden soppa den kan ge, bättre då att sitta i änden och trycka genom röret.
Nåväl, efter mycket vånda och två terapisamtal så tog jag mig i kragen och knackade ut den.
30 s senare
IMG_5199.JPG
IMG_5199.JPG (250.56 KiB) Visad 167 gånger
ja fan, blir nog bra det här. Nu ska vi bara få på lite längre kablar och en genomföring så ska det nog gå att få dit.
IMG_5213.JPG
IMG_5213.JPG (237.36 KiB) Visad 167 gånger
Användarens profilbild
Pastorn
Golvperson
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 apr 2023, 12:12
Ort: Gävle

Re: Chevvy C3

Inlägg av Pastorn »

Snyggt!
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Inlägg: 108
Blev medlem: 28 apr 2023, 09:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Chevvy C3

Inlägg av Knez »

Blir förbannat bra det där! Längtar till uppstart :D
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Användarens profilbild
Lillkanto
Shitboxkonnässör
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 apr 2023, 10:19
Ort: Gävle

Re: Chevvy C3

Inlägg av Lillkanto »

Satan vilket skoj projekt! E85 är mysigt, luktar gott, sotar inget och ger lite mera ös. Men tunnar ur oljan fort och som du säger, kräver lite bättre gummi-komponenter i bränslesystemet. Finns inget rätt eller fel utan kör med det som känns rätt bara. Men att dimensionera bränslesystemet efter E85 kan ju vara en god idé, iallafall pumpen.

Vad gör du med gamla motorn och förgasaren? En annan är alltid sugen på delar till capricen hehe. Följer detta med spänning!
DÖD ÅT VAG
Användarens profilbild
zacke
Golvperson
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Chevvy C3

Inlägg av zacke »

Toppen
Tror att det blir så att jag börjar med bensin och se om jag får det att funka som jag tänkt. Men när man ändå är i tanken och trasslar så kan jag lika bra sätta i saker som tål etanol.

Så här blir servolösningen tänkte jag. En elektrisk variant från en Mercedes A-klasse får agera servopump.
IMG_5211.JPG
IMG_5211.JPG (177.93 KiB) Visad 159 gånger

Ett hemmasnickrat fäste te den
IMG_5226.JPG
IMG_5226.JPG (258.86 KiB) Visad 159 gånger

Tur att det finns gott om utrymme, då det går att gömma lite saker. Kan också bli hemvist för styret till motorn då det är alldeles för lite plats under instrumentbrädan
IMG_5252.JPG
IMG_5252.JPG (260.11 KiB) Visad 159 gånger
Användarens profilbild
zacke
Golvperson
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Ridå ned, i mellanakten i alla fall

Inlägg av zacke »

Äntligen har svänghjulet och kopplingen inkommit till verkstaden, bara att smälla ihop och in med paketet i bilen sen.
eller

allt passar ju så fint tesammans på motorn
IMG_5267.JPG
IMG_5267.JPG (411.2 KiB) Visad 150 gånger
snyggt och fint och ser ut att tåla en del effekt med.
Men då bell housingen kommer på så ser det lite trångt ut med att få in ett urtrampningslager, i princip helt omöjlig för att vara exakt.
IMG_5253.JPG
IMG_5253.JPG (179.24 KiB) Visad 150 gånger

Svänghjulet bygger för mycket axialt för att det ska få plats.

Kan det vara så att svänghjulet, som e till en LT1a firebird har en annan kåpa och låda som ger det extra utrymmet. Självklart är det så, så här i efterhand.....

Nåväl, kommer inte att överge Muncielådan utan kommer att fortsätta med den och försöka få ihop det med Lt1_an.
Skriv svar