Chevvy C3
Re: Chevvy C3
Starkt att du jobbar på. Hur blev det med det tunnare svänghjulet du snackade om förut? Vad är planen framåt liksom?
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Re: Chevvy C3
jamen jag tänker att jag behåller lådan och kåpan som de är och försöker hitta ett svänghjul som bygger mindre axialt.
Pratade med en av de större leverantörerna (vilket jag kanske skulle gjort från början...) och de menar att ett hjul från en 350 årsmodell 85 och nyare ska funka. 85 gick 350 över till one piece axeltätning och i och med det en annan diameter på centumhålet. balanseringen ändrades då också till att vara extern, alltså en vikt på hjulet.
Storleken blir också 153 kugggar, så en 10.5 tums koppling ska funka på det.
Kanske har hittat ett som ska passa, dock på andra sidan atlanten. håller tummarna för att min facebookannnons ska locka någon att sälja sitt överblivna och mest liggandesivägensvänghjul te mig.
Pratade med en av de större leverantörerna (vilket jag kanske skulle gjort från början...) och de menar att ett hjul från en 350 årsmodell 85 och nyare ska funka. 85 gick 350 över till one piece axeltätning och i och med det en annan diameter på centumhålet. balanseringen ändrades då också till att vara extern, alltså en vikt på hjulet.
Storleken blir också 153 kugggar, så en 10.5 tums koppling ska funka på det.
Kanske har hittat ett som ska passa, dock på andra sidan atlanten. håller tummarna för att min facebookannnons ska locka någon att sälja sitt överblivna och mest liggandesivägensvänghjul te mig.
Re: Chevvy C3
Men fy fasen så underbart! Snart dags att bygga härva?
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
nytt försök till framgång
Efter att ha tagit en doktorsgrad i svänghjul te 350, man kan ju tycka att det borde vara enkelt, men inte för mig i alla fall, har jag kommit fram till vad jag behöver. Har drömt om typ av axeltätning, extern eller internt balanserat, bultdiameter, tjocklekar osv.....
Från 85(kanske 86) så görs 350 med en (one piece) axeltätning mot svänghjulet. Balanseringen verkar också flyttas ut till svänghjulet istället för på vevaxeln. Centrumhålet är också 2" istället för 2 1/2" som de är på de före 85.
Fick tag på ett hjul som setat på en marin 350, där sitter det någon form av gummiinfästning istället för en tryckplatta, på resterande delar av hjulet fanns ett lager skyddsfärg. Har någon form av deformation i gjutningen också som förhoppningsvis kan balansera ut vevaxelen. (antar att det lär märkas när man startar upp den )
Tebaka till Jonas på Bakaxeldelar i Gävle som nu börjar att bli lite smått less på mig och mina "problem". Har fått ovärderlig hjälp av honom och kan varmt rekommendera ett besök till honom om ni har kopplingsfunderingar.
jamen hittar en 11" tryckplatta med bultdelning för GM, känns som det kommer att bli tungtrampat, men va fan.
ihop med allt och på med växellådan
Ridån går ned igen.
Saknas ca 5 mm för att det ska gå ihop och för att få någon mm spel mellan lager och tryckplatta. Bryter ihop en liten stund
Får samla lite kraft och återkommer snart.
Från 85(kanske 86) så görs 350 med en (one piece) axeltätning mot svänghjulet. Balanseringen verkar också flyttas ut till svänghjulet istället för på vevaxeln. Centrumhålet är också 2" istället för 2 1/2" som de är på de före 85.
Fick tag på ett hjul som setat på en marin 350, där sitter det någon form av gummiinfästning istället för en tryckplatta, på resterande delar av hjulet fanns ett lager skyddsfärg. Har någon form av deformation i gjutningen också som förhoppningsvis kan balansera ut vevaxelen. (antar att det lär märkas när man startar upp den )
Tebaka till Jonas på Bakaxeldelar i Gävle som nu börjar att bli lite smått less på mig och mina "problem". Har fått ovärderlig hjälp av honom och kan varmt rekommendera ett besök till honom om ni har kopplingsfunderingar.
jamen hittar en 11" tryckplatta med bultdelning för GM, känns som det kommer att bli tungtrampat, men va fan.
ihop med allt och på med växellådan
Ridån går ned igen.
Saknas ca 5 mm för att det ska gå ihop och för att få någon mm spel mellan lager och tryckplatta. Bryter ihop en liten stund
Får samla lite kraft och återkommer snart.
Re: Chevvy C3
Diggar verkligen att du i såpass "hög ålder" börjar ta tag i och lära dig bilhobbyn. Dom flesta som håller på är ju mer eller mindre uppvuxna med det.
Jag har också alltid hört att cheva motorer är så himla lätta att hålls med då det kryllar av delar till dom.
Tråkigt att det visade sig vara felaktigt.
Men starkt att du kämpar på, man lär sig på misstagen!
Älskar att du gör en hotrod av den, alltså inte strikt orginalrenoverar den utan sätter din egna touch på den med värre motor osv!
Jag är inte direkt en Corvettekille, men C3 är en förjäkla vacker skapelse!
Jag har också alltid hört att cheva motorer är så himla lätta att hålls med då det kryllar av delar till dom.
Tråkigt att det visade sig vara felaktigt.
Men starkt att du kämpar på, man lär sig på misstagen!
Älskar att du gör en hotrod av den, alltså inte strikt orginalrenoverar den utan sätter din egna touch på den med värre motor osv!
Jag är inte direkt en Corvettekille, men C3 är en förjäkla vacker skapelse!
Business In The Front Party In The Back
Re: Chevvy C3
Det är fallgroparna som ger en lite kunskap och insikt när man försöka ta sig ur dem. Caprin vet jag inte hur många gånger jag ville elda upp. Det är bara att försöka att bryta ihop och komma igen och du har otroligt bra driv, zacke!
Snart dags för mappning?
Snart dags för mappning?
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Re: Chevvy C3
Tackar, det finns ju liksom inte att ge upp! För vad ska jag åka i sommar då och köpa mjukglass med? Bara att bita ihop liksom
En liten delseger i alla fall är en servo som verkar att funka som jag tänkt. Blev ju en elektrisk variant från Mercedes som fick plats i fickan på högersidan. Efter lite hjälp från Hydroscand att löda ihop kopplingarna på styrservosidan, ingen har ju liksom tumgänger på sina kopplingar hör i sweden. På pumpsidan var det enklare, där gäller ju tyska metriska gängor.
Här nedan kan man klicka och kolla in en liten filmsnutt på det hela
En liten film om servon
En liten delseger i alla fall är en servo som verkar att funka som jag tänkt. Blev ju en elektrisk variant från Mercedes som fick plats i fickan på högersidan. Efter lite hjälp från Hydroscand att löda ihop kopplingarna på styrservosidan, ingen har ju liksom tumgänger på sina kopplingar hör i sweden. På pumpsidan var det enklare, där gäller ju tyska metriska gängor.
Här nedan kan man klicka och kolla in en liten filmsnutt på det hela
En liten film om servon
Re: Chevvy C3
Mullet skrev: ↑12 apr 2024, 23:08 Diggar verkligen att du i såpass "hög ålder" börjar ta tag i och lära dig bilhobbyn. Dom flesta som håller på är ju mer eller mindre uppvuxna med det.
Jag har också alltid hört att cheva motorer är så himla lätta att hålls med då det kryllar av delar till dom.
Tråkigt att det visade sig vara felaktigt.
Men starkt att du kämpar på, man lär sig på misstagen!
Älskar att du gör en hotrod av den, alltså inte strikt orginalrenoverar den utan sätter din egna touch på den med värre motor osv!
Jag är inte direkt en Corvettekille, men C3 är en förjäkla vacker skapelse!
haha, tackar, känner mig inte så gammal. Har väl alltid mekat och skruvat, dock inte med något som har tum på alla skruvar. Gillar även att meka
med traktorer, företrädelsevis av äldre modell. ju äldre desto bättre.
kommer med en bild på en av mina traktorer, Bollinder Munktell 10 med en tvåcylindrig tändekulemoto, även kallad plankan.
Re: Chevvy C3
Haha är själv 26 år med åldersnojja, men hoppas den släpper efter 30!.zacke skrev: ↑15 apr 2024, 22:00Mullet skrev: ↑12 apr 2024, 23:08 Diggar verkligen att du i såpass "hög ålder" börjar ta tag i och lära dig bilhobbyn. Dom flesta som håller på är ju mer eller mindre uppvuxna med det.
Jag har också alltid hört att cheva motorer är så himla lätta att hålls med då det kryllar av delar till dom.
Tråkigt att det visade sig vara felaktigt.
Men starkt att du kämpar på, man lär sig på misstagen!
Älskar att du gör en hotrod av den, alltså inte strikt orginalrenoverar den utan sätter din egna touch på den med värre motor osv!
Jag är inte direkt en Corvettekille, men C3 är en förjäkla vacker skapelse!
haha, tackar, känner mig inte så gammal. Har väl alltid mekat och skruvat, dock inte med något som har tum på alla skruvar. Gillar även att meka
med traktorer, företrädelsevis av äldre modell. ju äldre desto bättre.
kommer med en bild på en av mina traktorer, Bollinder Munktell 10 med en tvåcylindrig tändekulemoto, även kallad plankan.
20220604_145009.jpg
Ah, då var det jag som missförstod dig. Jag fattade som att du börjat helt från grunden att skruva nu, men alltid kul att se nån våga ta dedär klivet och faktist göra det man alltid velat!
Business In The Front Party In The Back