Chevvy C3

Vad händer ute i garagen egentligen? Skapa en projekttråd och inspirera andra eller läs andras trådar och bli inspirerad själv.
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Inlägg: 109
Blev medlem: 28 apr 2023, 09:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Chevvy C3

Inlägg av Knez »

zacke skrev: 15 apr 2024, 21:51 Här nedan kan man klicka och kolla in en liten filmsnutt på det hela
Blev förbannat bra det där! Får komma förbi någon dag och slänga ett öga på skapelsen ;)
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Användarens profilbild
zacke
Golvperson
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Chevvy C3

Inlägg av zacke »

Jamen bidde rätt nöjd själv också. Inledde med att koppla två slangar fel på styrservocylindern, då vart de inte riktigt lika bra. Bidde nån roligt effekt där man kunnat missta ett finger om man haft det på fel ställe på ratten. Man kan säga att en resa med den setupen hade blitt rätt vinglig med tvära girar lite slumpmässigt hit och dit.

Någon som vet vilken olja som blir bäst, slog i Biltemas chf olja nu, funkar under det korta testen i alla fall.
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Inlägg: 109
Blev medlem: 28 apr 2023, 09:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Chevvy C3

Inlägg av Knez »

zacke skrev: 16 apr 2024, 22:59 Någon som vet vilken olja som blir bäst, slog i Biltemas chf olja nu, funkar under det korta testen i alla fall.
Ja, den funkar nog galant för ändamålet.
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Användarens profilbild
zacke
Golvperson
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

jamen nu så

Inlägg av zacke »

Se på sjutton att jag verkar ha hittat nått som passar min konfig. Bidde en ny gammal tryckplatta från Borg & Beck. Hade legat ett tag på hyllan hos persåkers om man säger så, lyckades till och med pruta lite med på den. Oklart hur mycket mos den tål, men med en sintrad 6 pucks från Tenaci så ska det nog räcka till mig. Varianten på tryckplatta verkar att sitta i muskelbilar (typiskt, en sån har ju jag inte per def) om man får tro vad internet säger.

IMG_5407.JPG
IMG_5407.JPG (108.57 KiB) Visad 23 gånger
Om man vill kolla på olika varianter av tryckplattor klickar man här
Mullet
Golvperson
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Re: jamen nu så

Inlägg av Mullet »

zacke skrev: 21 apr 2024, 21:42 Se på sjutton att jag verkar ha hittat nått som passar min konfig. Bidde en ny gammal tryckplatta från Borg & Beck. Hade legat ett tag på hyllan hos persåkers om man säger så, lyckades till och med pruta lite med på den. Oklart hur mycket mos den tål, men med en sintrad 6 pucks från Tenaci så ska det nog räcka till mig. Varianten på tryckplatta verkar att sitta i muskelbilar (typiskt, en sån har ju jag inte per def) om man får tro vad internet säger.


IMG_5407.JPG

Om man vill kolla på olika varianter av tryckplattor klickar man här
Härligt att du hittat en setup som funkar!
Att det är gamla delar (eller NOS som de så fint kallas) ser jag bara som positivt.
Nu vet jag inte hur det är med just tryckplattor, men tyvärr börjar kvaliten på delarna till våra hotrods börjar svajja.
Men det är ju sen gammalt att när efterfrågan hos tillverkarna sjunker korkar dom upp burken med kinesium o gjuter med.

Ett skräckexempel på detta som folk nästan regelbundet drabbas av är kvaliten på lyftare och kammar i motorer med solida lyftare.
Comp cams ska va en redig gamble, såg en kanadensare (DD speedshop) totalt förstöra sin nyrenoverade cheva bigblock för lyftarna gav med sig under inkörningen.

En Corvette är ju egentligen exakt vad defenitionen av en muskelbil är, en liten lätt bil med stor motor.
En c3a har ju även en riktigt kaxig karossform.
Problemet som startar diskussioner muskelbil eller inte ligger nog i att Corvetten skulle vara Amerikas sportbil, vilket den förmodligen var.
Men det tog egentligen många år och minns jag inte helt fel lite hjälp från tyskarna innan den uppnådde någon sportbilsklass, iallafall i övriga världen.

Något jag lagt märke till på sista tiden är att priserna på Corvetter verkar ha sjunkit, tycker dom dyker upp lite då och då på blocket runt 100k. Mestadels c4or men ibland även c3or. Är dom inte lika populära länger eller har jag bara dålig koll och föreställer mig att det är billigt?
Business In The Front Party In The Back
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Inlägg: 109
Blev medlem: 28 apr 2023, 09:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Chevvy C3

Inlägg av Knez »

Ihop med bilen nu så vi kan mappa lite! :D
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Användarens profilbild
zacke
Golvperson
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: jamen nu så

Inlägg av zacke »

Mullet skrev: 26 apr 2024, 00:33
zacke skrev: 21 apr 2024, 21:42 Se på sjutton att jag verkar ha hittat nått som passar min konfig. Bidde en ny gammal tryckplatta från Borg & Beck. Hade legat ett tag på hyllan hos persåkers om man säger så, lyckades till och med pruta lite med på den. Oklart hur mycket mos den tål, men med en sintrad 6 pucks från Tenaci så ska det nog räcka till mig. Varianten på tryckplatta verkar att sitta i muskelbilar (typiskt, en sån har ju jag inte per def) om man får tro vad internet säger.


IMG_5407.JPG

Om man vill kolla på olika varianter av tryckplattor klickar man här
Härligt att du hittat en setup som funkar!
Att det är gamla delar (eller NOS som de så fint kallas) ser jag bara som positivt.
Nu vet jag inte hur det är med just tryckplattor, men tyvärr börjar kvaliten på delarna till våra hotrods börjar svajja.
Men det är ju sen gammalt att när efterfrågan hos tillverkarna sjunker korkar dom upp burken med kinesium o gjuter med.

Ett skräckexempel på detta som folk nästan regelbundet drabbas av är kvaliten på lyftare och kammar i motorer med solida lyftare.
Comp cams ska va en redig gamble, såg en kanadensare (DD speedshop) totalt förstöra sin nyrenoverade cheva bigblock för lyftarna gav med sig under inkörningen.

En Corvette är ju egentligen exakt vad defenitionen av en muskelbil är, en liten lätt bil med stor motor.
En c3a har ju även en riktigt kaxig karossform.
Problemet som startar diskussioner muskelbil eller inte ligger nog i att Corvetten skulle vara Amerikas sportbil, vilket den förmodligen var.
Men det tog egentligen många år och minns jag inte helt fel lite hjälp från tyskarna innan den uppnådde någon sportbilsklass, iallafall i övriga världen.

Något jag lagt märke till på sista tiden är att priserna på Corvetter verkar ha sjunkit, tycker dom dyker upp lite då och då på blocket runt 100k. Mestadels c4or men ibland även c3or. Är dom inte lika populära länger eller har jag bara dålig koll och föreställer mig att det är billigt?
ja det där med att kalla den för muskelbil kan vara känsligt. Nu e jag ingen expert men jag tror den går som sportbil och det hörs ju på namnet att det inte är nån muskelbil. Inget jag bryr mig speciellt mycket om dock. När det gäller priser så är det som med de flesta bilar att vissa årgångar med olika motorsetupper kan betinga ett högre pris. modeller i slutet på 60 med big block kan dra iväg i pris har jag sett. I början på 70, eller mitten, så kom ju miljötänktet in i bilden och effekten togs ned i motorerna, vilket också förmodligen påverkar priserna
Användarens profilbild
zacke
Golvperson
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Chevvy C3

Inlägg av zacke »

Knez skrev: 26 apr 2024, 12:53 Ihop med bilen nu så vi kan mappa lite! :D
jag hindrar ingen från att komma och hjälpa till :D :D
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Inlägg: 109
Blev medlem: 28 apr 2023, 09:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Chevvy C3

Inlägg av Knez »

zacke skrev: 27 apr 2024, 18:45 jag hindrar ingen från att komma och hjälpa till :D :D
Noterat ;)
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Skriv svar