Den Finska Satsuman från Japan!

Vad händer ute i garagen egentligen? Skapa en projekttråd och inspirera andra eller läs andras trådar och bli inspirerad själv.
Mullet
Golvperson
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Re: Den Finska Satsuman från Japan!

Inlägg av Mullet »

Pastorn skrev: 13 apr 2024, 22:03 Grattis till bessen! 😎🥳
Tackar! :D
Knez skrev: 13 apr 2024, 19:11 Grattis till besiktningen! :D
Känns alltid skönt som fan när bilen rullar rätt igenom fast man är helt hundra på att det kommer gå ut helvete ;)

Ang. accpumpen så brukar dom behöva kopplas på en specifik nippel på förgasarfoten och inte direkt på insugsvakuum, för då brukar dom inte funka allt. Men det kanske du har trippelkollat om inte annat?
Tackar! Ja det är redigt kul dom få gångerna det händer.

Nu är herrn lite yr i mössan va? Jag tycker precis det låter som vacumklockan på fördelaren du snackar om!
Dvs. vacum advance funktionen i fördelaren, kan faktist inte det svenska ordet för den funktionen :lol:

Den har jag visserligen inte inkopplad då nipplen på förgasarfoten trillade ur och jag slarvade givetvis bort den.
Men tänkte ta mig ett sug i den slangen med fördelarlocket av för att se så det funkar, annars följde det med ett gäng fördelare bland reservdelarna.
Business In The Front Party In The Back
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Inlägg: 109
Blev medlem: 28 apr 2023, 09:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Den Finska Satsuman från Japan!

Inlägg av Knez »

Mullet skrev: 13 apr 2024, 22:14 är herrn lite yr i mössan va? Jag tycker precis det låter som vacumklockan på fördelaren du snackar om!
Dvs. vacum advance funktionen i fördelaren, kan faktist inte det svenska ordet för den funktionen :lol:
Kan tänkas ha snubblat på tangenterna, men icke, min gode herre :D
Finns någon Weber (32/36?) som har vakuumklocka för att styra accpumpen och inte stag.
Var den jag tänkte på.

Fördelaren ska ha vakuum från föggen också, så klart ;)
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Mullet
Golvperson
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Re: Den Finska Satsuman från Japan!

Inlägg av Mullet »

Knez skrev: 15 apr 2024, 16:57
Mullet skrev: 13 apr 2024, 22:14 är herrn lite yr i mössan va? Jag tycker precis det låter som vacumklockan på fördelaren du snackar om!
Dvs. vacum advance funktionen i fördelaren, kan faktist inte det svenska ordet för den funktionen :lol:
Kan tänkas ha snubblat på tangenterna, men icke, min gode herre :D
Finns någon Weber (32/36?) som har vakuumklocka för att styra accpumpen och inte stag.
Var den jag tänkte på.

Fördelaren ska ha vakuum från föggen också, så klart ;)
Ah, en sån har jag aldrig stött på. Dessa förgasare styrs allt mekaniskt på. Hatar vakumstyrt skit, det ska alltid strula. Kommer förhoppningsvis en update på mitt förgasarpill imorrn, om ja inte ledsnar o kastar allihop... Sällan jag svär så mycket när ja skruvar som jag gjort nu ikväll på dessa jävla föggarna :lol:
Business In The Front Party In The Back
Mullet
Golvperson
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Förgasarstrul som vägrar ge sig!

Inlägg av Mullet »

JAG HATAR FÖRGASARE :!: :!: :!:
Dom är egentligen simpla och pålitliga men jag har någon slags förbannelse över mig när det gäller förgasarmek.

Igårkväll satt jag och plockade ihop honda förgasaren men gick nästan bet på att byta chokereglaget.
För att få loss det var jag tvungen att dra ur axlen.
Problemet var att få loss spjället från axlen, antingen smulades skruvens skalle bara sönder eller så gick skruven av.
Jag har totalt 4 förgasare, jag antinegn böjde eller bröt av 3 chokeaxlar..
Jag fick ta fram dremlen för att få loss skiten, kan möjligtvis tagit ut min ilska med detta verktyg på en av reservdelsföggarna.. :lol:

Någonstans i processen fläktes även två av mina accpumpar sönder.
Gummitätningen på pumpaxlen gav med sig. Jippi, bara en användbar kvar...
Sväller gummi av bromsrengöring? Är nämligen de ja haft i förgasaren istället för bensin när jag suttit på bänken o pillat accpump.

Givetvis var min sista chokeaxel lite för lång för att reglagen skulle linea upp, så dom fäste jag i varandra med två buntband.

Honda förgasaren jag trodde på är lite större än bilens orginalförgasare.
Den hade även vakumläck som satan, men accpumpen funkade okej och bilen kändes förbannat rapp med denna fögge.
Givetvis ingen tomgång tack vare vakumläckan.

Brorsan la hela eftermiddagen på att göra en grövre packning att sätta vid förgasarlocket.
Precis som jag befarade fungerade inte denna förgasare för fem öre när vakumläckan var fixad, bilen fick på tok för mycket bensin och vid ett tillfälle sköt den eld ur föggen :lol:

Hopp, bara börja om igen fast med förgasaren som kom på bilen.
Vid detta laget är jag väl bekant med hur dessa sitter ihop och fungerar.

Första försöket får jag liv i accpumpen med ett jäkla tyck, men något stämmer inte...
Istället för att spruta ur munstycket pissar det precis ovanför det från packningen mellan förgasaren och locket.
Jodå, packningen glappar ungefär 1mm där det läcker..... :roll:

Jag har vid något tidigare tillfälle sett det droppa lite där, men aldrig fått tryck i accpumpen i denna fögge.
Så hela dagen har jag haft en tanke på en riktigt dum lösning på problemet som jag egentligen vill undvika.

Brorsan finputsar sin packning lite så den inte har några highspots och han letar även fram skruv så jag kan dra åt med en ringnyckel istället för en plattmejsel. Ingen skillnad.

Nu ger jag upp och börjar göra min klåplösning.
Jag klipper av en bit buntband och lägger mellan packningen och locket ovanför accpumpens kanal.
När jag sen skruvar ihop allt och trycker på accpumpen håller jag på att bli helt knäpp och får ett obehagligt skrattanfall.
PERFEKT JÄVLA STRÅLE UR ACCPUMPENS MUNSTYCE DIREKT.... Detta var inte äns kul men ändå satt ja o skrattade...
Här försöker man göra allt rätt men det går inte... Lägger ett buntband mellan så blir det bra... :cry:

Tyvärr visade det sig nu att glappet på packningen bara hade flyttat sig till yttre delen av förgasaren..

Det sista jag gjorde innan vi gav upp för kvällen var att skruva ihop förgasaren igen med en klick packningsilikon där jag tidigare lagt buntbandet.
Sen sa jag åt brorsan att inte dra hem någon bil med förgasare på iallafall ett år :lol:

Renoveringssatsen jag köpt var också ett jäkla skämt. Tre packningar till locket, alla tunnare än dom gamla. Accpumpstång som gummit gick sönder på och ingen nålventil eller va den nu heter som flottören stänger.

Att säga att jag hatar förgasare kanske är lite att ta i.
Men jag frågade faktist morfar idag om det ligger någon slags förgasarförbannelse över oss. Det är han som lärt mig skruva.

Nästan oavsett vad vi pillat med så nog fan har förgasarna strulat. Båtmotorer, mopeder, röjjsågar, motorsågar och snöslungor.

Min duettepa med stromberg förgasare hade jag ungefär samma resan med som nu. 3-4 förgasare varav en renoverad och ingen funkade.

Hade en Volvo 240 med strombergare som aldrig gick rent, kollade precis allt och testade olika förgasare.

Denna gång känns det ändå som det blir små framsteg. Nu har jag ju hittat felet.
Jag misstänker att någon har renoverat denna förgasare tidigare och skulle vara såpass duktig att plana packningsytan men fick den skev.
För jag tycker mig se spår av fräsning eller något i materialet.

Jag tror det rätta att göra är att plocka ner förgasaren i molekyler och åka med den till någon som kan plana av packningsytorna åt mig.
Men får se ifall packningssilikonet funkar och hur länge det håller.
Kanske gör så att jag planar själv hemma med sandpapper på något plant, får se hur seriös jag orkar vara.

Börjar bara måttligt trött på detta nu..
Business In The Front Party In The Back
Mullet
Golvperson
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Är strulet äntligen över?

Inlägg av Mullet »

Idag är jag på lite bättre humör, jag tror nämligen jag fått bilen att gå :!:
436668535_956524702784966_7992481638071981848_n.jpg
436668535_956524702784966_7992481638071981848_n.jpg (167 KiB) Visad 30 gånger
Men jag börjar med att bjuda på en bild på allt som fick sätta livet till i förrgår när jag var mindre glad.
Här har vi då två krokiga chokeaxlar och en avgången. Även några förgasarlock som fått sig en omgång med dremlen.. :oops:
435977111_1186218442543501_1580506068318184422_n.jpg
435977111_1186218442543501_1580506068318184422_n.jpg (126.37 KiB) Visad 30 gånger
Skulle sätta dit förgasaren och se ifall den funkade efter jag skruvade ihop den igår.. Justifan, vakumröret till fördelaren fattas ju..
Tryckte i en bit av ett bromsrör och limmade fast det, funkade skitbra.
435529323_2505095386365926_6304390600556659518_n.jpg
435529323_2505095386365926_6304390600556659518_n.jpg (106.07 KiB) Visad 30 gånger
Nu går den äntligen vettigt :!: Jämn och fin tomgång o den trillar inte på näsan när man stampar fullt. Den tvekar ytterst lite vid halvstora gaspådrag nånstans runt kanske 2000 rpm, men vafan det hade inte kännts som min bil om den funkade helt felfritt. Nu är den fullt körbar och går bättre än dagen jag bessade den.

Jag är verkligen inte nöjd med lösningen, men ger den en chans på 50/50 att fungera i längden. Antingen funkar det inte äns veckan ut eller så kommer det hålla flera år.

Jag är verkligen inte rädd att klåpa på bilar, men detta tog emot att göra för det är så jäkla fel..

Konstigt nog var bilen bra mycket rappare när jag körde med hondaförgasaren och vakumläck, den lät fränare också.
Men då var det en lite större förgasare också :shock:
Det får mig att tro att denna bil kommer svara bra på lite trim i framtiden :D

Tjejen som ägde bilen på Åland hörde av sig idag och berättade lite om bilen.
Det mest intressanta var väl egentligen att motorn är ganska nyligen helt genomgången med samtliga lager, ringar, planad topp och inslipade ventiler.

Hon hade även köpt upp alla dessa bilar på Åland som stått i skogen eller på skrot och tagit alla delar från. Ingen aning hur många.
Lite coolt att jag har hela Ålands reservdelslager för Datsun 100a i mitt garage 8-)

Det var även hon som har målat den orange med roller i ett partytält och hon verkar ha koll på vilken färg, inväntar bild på burken.
Hade varit underbart att få tag i en skvätt då jag behöver bättra på den lite och vissa ställen blir det ganska tunnt när jag våtslipat så egentligen skulle nog hela bilen behöva ett par lager till.

Visst jag hade kunnat lacka om bilen, men jag tycker den rollade färgen hör till bilens historia och jag tycker bilen är cool orange :D
Business In The Front Party In The Back
Användarens profilbild
zacke
Golvperson
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Den Finska Satsuman från Japan!

Inlägg av zacke »

En applåd för din ihärdighet och uppfinningsrikedom för att få det att fungera!
Mullet
Golvperson
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Re: Den Finska Satsuman från Japan!

Inlägg av Mullet »

zacke skrev: 18 apr 2024, 22:08 En applåd för din ihärdighet och uppfinningsrikedom för att få det att fungera!
Haha, man tackar! Skam den som ger sig. Som David Frieburger säger "Don't get it right, get it running" :lol:
Business In The Front Party In The Back
Mullet
Golvperson
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Hjullager och slägghammare...

Inlägg av Mullet »

Mitt hjullager höger bak har ylat som en flock vargar i fårhagen en månljus natt.
Såpass att jag faktist knappt vågat köra bilen.

Idag kom mina nya lager från England hem, blev bra paff att inte behöva betala moms nu efter Brexit.
Det var vettigt väder så jag bytte dom på en gång.


435273197_1564867314064354_4420492103728808535_n.jpg
435273197_1564867314064354_4420492103728808535_n.jpg (167.38 KiB) Visad 17 gånger
Här kan ni skymta den våtslipade och polerade bakluckan, dock lite skitig men skillnaden syns ju.
435120773_949237996688094_6392170299735423920_n.jpg
435120773_949237996688094_6392170299735423920_n.jpg (177.74 KiB) Visad 17 gånger
Hjullagrena kom i riktigt gamla lådor, ena var någon slags plastask. Här kan vi snacka NOS grejjer.

Jag hade gärna visat er den nästan plågsamt kladdiga proceduren jag gör för att packa lagrena, men jag var själv i garaget så ta bilder just då var inte att tänka på.
Men jag mer eller mindre skopar in fettet i lagret med hjälp av handflatan tills jag ser tydligt att det tryck ut på andra sidan.
Tar lite tid och svårt att se då allt blir oerhört kladdigt.

Tänkte att jag istället visar mitt trick för att knacka i dom nya lagerbanorna.
Har sett andra rekomendera att använda den gamla lagerbanan för att knacka ner den nya, man kanske egentligen borde lägga den gamla åt andra hållet så man får större yta att slå på.

437011768_958345712340465_8625549481271838931_n.jpg
437011768_958345712340465_8625549481271838931_n.jpg (172.93 KiB) Visad 17 gånger
Detta har jag testat och tycker det är ganska dåligt då man kilar fast även den gamla.
435350116_277686548746747_5028859655954886198_n.jpg
435350116_277686548746747_5028859655954886198_n.jpg (166.75 KiB) Visad 17 gånger
Lägg istället i det gamla lagret i den nya banan och ta en hylsa i lämplig storlek o banka på, nu fick jag ta en lite större hylsa än denna.
Jag tänker att gör man såhär är det endast lagret som tar stryk, därför jag tog det gamla.


Höger sida gick smärtfritt, men vänster strulade givetvis.
Det började redan när jag skulle lossa trumman.
Det yttre lagret satt väldigt tight på axeltappen, nästan helt fast men med några minuters bankande och bändande så gav det med sig. Detta tänkte inte jag något mer på utan ja bytte ut lagerbanorna, fettade in lagren och monterade inre i trumman.

Ska lyfta på trumman... Fuck, det nyper emot lite redan när det inre ska på... Trycker lite extra helt utan att tänka på att avbryta och se vad problemet är, det ploppar på ganska snällt ändå... Annat var det med det yttre, här tog det tvärstann... Aja fuck it, jag orkar inte kladda o jävlas mer men egentligen borde jag plocka isär allt o förmodligen putsa av axeltappen... En lång 19mm hylsa passade perfekt på inre ringen av lagret, så gav det ett par bestämda smällar med slägghammaren... Som tur var verkade preloaden på lagret bli bra så... Men nu kommer jag troligen inte få bort trumman utan att förstöra lagret, så får bli att beställa hem ännu en sats... :lol:

Som jag sagt tidigare är jag verkligen inte rädd för att klåpa, slägghammaren är verktyget som används mest i mitt garage.
Men denna bilen känns verkligen som två steg fram och ett tillbaka, jag vet att talesättet är tvärt om.
Varje gång jag fixar den så slutar det med något klåp även att jag från början har avsikten att göra det seriöst :oops:

Bilen är rollad i nån takplåtsfärg som tyvärr har utgått, så få tag i den blir nog svårt.

Men igår kom farsan med en färgkamera han tagit hem från jobbet och ville skjuta färgen på min Valiant, jag har målat om ena framskärmen i fel nyans :lol:
Så vi passade på att skjuta Satsumans färg också, så jag har iallafall en kod att gå på nu :mrgreen:
Nu ska jag bara få tag i nån billig färg som går våtslipa och polera :lol:


Nu anser jag bilen är helt körduglig.
Jag har fortfarande något klonkande i framvagnen, det enda jag kan hitta som gör liknande ljud är drivaxlarna.
Vet att en drivknut har ett tickande ljud när den är påväg att ge sig, Men detta är inte första bilen jag har klonkande drivaxel på. Dom går alltså ta tag i o röra på så att det klonkar, mestadels axiellt men även lite lodrätt. :?:

Det var otroligt skönt ta en provtur in till stan utan att allt man hör är ett hjullager yla, nu kunde jag njuta av bilen :D
Farsan mötte mig och han tyckte bilen såg väldigt liten ut när jag kom åkandes med den :lol:

Testar även större text i detta inlägg då jag tycker den vanliga är lite svårläst på datorn, vad tycks?
Business In The Front Party In The Back
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Inlägg: 109
Blev medlem: 28 apr 2023, 09:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Den Finska Satsuman från Japan!

Inlägg av Knez »

Grymt bra jobb! Jag tenderar till att slägga mig fram också. Hellre åka nu än att stå i hundra år för att göra "rätt", vad det nu är för nåt.
Skulle va skoj att se och köra den. Kanske dyker förbi i sommar och spelar in ett avsnitt av en podd som heter Hej Bruksbil ;)
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Mullet
Golvperson
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Re: Den Finska Satsuman från Japan!

Inlägg av Mullet »

Knez skrev: 26 apr 2024, 12:54 Grymt bra jobb! Jag tenderar till att slägga mig fram också. Hellre åka nu än att stå i hundra år för att göra "rätt", vad det nu är för nåt.
Skulle va skoj att se och köra den. Kanske dyker förbi i sommar och spelar in ett avsnitt av en podd som heter Hej Bruksbil ;)
Haha ja sålänge man vet vart man kan slå och inte så är slägghammaren din bästa vän :lol:
Det hade varit sjukt roligt om du gjorde, lyssnade mycket på den podden när jag jobbade.
Business In The Front Party In The Back
Skriv svar