Den Finska Satsuman från Japan!

Vad händer ute i garagen egentligen? Skapa en projekttråd och inspirera andra eller läs andras trådar och bli inspirerad själv.
Mullet
Golvperson
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Drivaxlar och gummin!

Inlägg av Mullet »

Idag rotade jag fram dom tre extra drivaxlarna jag fick med bilen, när jag kände på dom hade alla samma glapp som dom på bilen. Några lite mindre och några lite mer.
Bestämde mig iallafall för att byta den på passagerarsidan, det gick smidigt men när jag fick ner den kändes den likadan som den jag tänkt byta till.
Jag tog den med minst glapp och monterade igen, nu börjar det duggregna men eftersom jag är under bilen blir jag inte så berörd av det.

Kollar runt lite efter något annat som kan ge missljud, jovisst någon slags avgasupphägning som sitter skruvad i växellådsfästet hänger o dinglar.

Det är nu när jag skruvar bort avgasupphägningen jag ser det.. Växellådsfästet/bakre motorfästet har ju förfan nästan släppt helt..
436986682_312903118335149_3274695825260827249_n.jpg
436986682_312903118335149_3274695825260827249_n.jpg (100.39 KiB) Visad 31 gånger
Jag försöker dra åt det, men pinnbulten bara snurrar.

Nu blir jag lite uppgiven och går o väcker brorsan för att be om hjälp då jag befarar att vi åker på att halvt lyfta ur motorn..
Jag letar fram vad jag tror är en motorkudde bland allt jag fick med till bilen och skruvar loss fästet från min extra växellåda..
437066064_2167827303587455_7727806170747356978_n.jpg
437066064_2167827303587455_7727806170747356978_n.jpg (157.38 KiB) Visad 31 gånger
Jag skickar on brorsan under bilen för att ta loss skiten medans jag letar mutter till "nya" fästet samt en bult som trillat ur fjäderbenet nu när bilen ändå är upphissad. Bulten till fjäderbenet har samma gänga och storlek som muttern till fästet.
Det tar nog brorsan en timme att få loss det gamla fästet och under denna tid har jag bara lyckats hitta en mutter och 4 för korta bultar..

Jag letade genom alla våra gömmor för bult o muttrar, gick genom lådorna jag fick med till bilen. Kollade genom delarna jag fick med till bilen om det fanns någon bult att sno.. Nada.. Vi har verkligen ingen brist på bult men just denna verkar vara något special..

När brorsan väl fått loss fästet visade de sig att det var samma modell som jag hittade men trodde var främre motorfäste, vilket var tur då det som satt på den lösa växellådan var i ganska dåligt skick..

Har inte testkört bilen än då jag drack öl under tiden och den står fortfarande upphissad för vi ska lufta bromsarna imorrn.
Men jag är helt säker på att detta var mitt klonkande i framvagnen.

Som tur var räckte det att lyfta motorn i bakkant med domkraften!!

Jippie, en dags skruvande på bilen som inte slutade med klåp :lol:

Känns även lite ovant att få med reservdelar man har nytta av till en bil. Annars brukar det alltid bara va massa onödigt skit man får med eller klassikern. Det o de är trasigt på bilen men nya delar finns, som sen inte äns nästan passar :lol:
Business In The Front Party In The Back
Mullet
Golvperson
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Sådär ja!!

Inlägg av Mullet »

Nu är bilen på vägen på riktigt, alla lustiga skrammel osv. är helt borta.
Visserligen går den fortfarande inte helt hundra, lite halvtjurig kall och halvtvekar vid gaspådrag. Men egentligen inte så farligt.
Tänkte nästa steg får bli att kika över tändsystemet innan jag motvilligt börjar pilla med förgasaren igen, kanske blir det så att den helt enkelt får gå lite halvdant tills det blir dubbla webrar pån.. Vem vet hur många år det tar innan jag får tummen ur o drar igång projektet att trimma den :lol:

Idag var en slö dag, luftade bromsarna och justerade in förardörren lite bättre så den inte tar i framskärmen.
Business In The Front Party In The Back
Mullet
Golvperson
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Fortsättning följer!

Inlägg av Mullet »

En viktig del på projektet är på g, dock med babysteps.
Ni får en sneakpeak på vad ja sysslar med sålänge!
DSC_0465.JPG
DSC_0465.JPG (2.05 MiB) Visad 21 gånger
Business In The Front Party In The Back
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Inlägg: 111
Blev medlem: 28 apr 2023, 09:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Den Finska Satsuman från Japan!

Inlägg av Knez »

Grymt vad du jobbar på! I med ett modernt styrsystem istället för dubbla webrar, vetja ;)
Förgasare är fan roten till all ondska i världen :P
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Mullet
Golvperson
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Re: Den Finska Satsuman från Japan!

Inlägg av Mullet »

Knez skrev: 09 maj 2024, 14:37 Grymt vad du jobbar på! I med ett modernt styrsystem istället för dubbla webrar, vetja ;)
Förgasare är fan roten till all ondska i världen :P
Tackar! Nja så värst hårt jobbar jag inte på den :lol:

Jag hör dig och håller med dig delvis.

Gamla sopsluta orginalföggar är verkligen inte kul att hålla på med.
Men jag är även lite rädd för modernt skit då det kan strula redigt.. En polare har en Ford Torino med ett såntdär Fancy Holley Sniper sprut.. Han fick startproblem och lite överhettning bara för headerspackningen läckte lite så lambdasonden fick fel värde..

En riktig förgasare som tex Weber eller Holley är helt oslagbar i pålitlighet OM man ser till att ha dom iordning och så strular den ju inte för någon kabel eller givare är trött.. En bil med fögge går ju även vid småfel som kanske inte en insprutare hade gjort.

Smaken är som baken och jag vill hålla denna bil så analog och simpel som möjligt.

Hade vi snackat en äldre bil som jag skulle använda som ren bruksbil skulle ju sprut kanske vara på tal för bättre kallstarter och bränsleförbrukning.
Business In The Front Party In The Back
Skriv svar