Den Finska Satsuman från Japan!

Vad händer ute i garagen egentligen? Skapa en projekttråd och inspirera andra eller läs andras trådar och bli inspirerad själv.
Mullet
Golvperson
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Drivaxlar och gummin!

Inlägg av Mullet »

Idag rotade jag fram dom tre extra drivaxlarna jag fick med bilen, när jag kände på dom hade alla samma glapp som dom på bilen. Några lite mindre och några lite mer.
Bestämde mig iallafall för att byta den på passagerarsidan, det gick smidigt men när jag fick ner den kändes den likadan som den jag tänkt byta till.
Jag tog den med minst glapp och monterade igen, nu börjar det duggregna men eftersom jag är under bilen blir jag inte så berörd av det.

Kollar runt lite efter något annat som kan ge missljud, jovisst någon slags avgasupphägning som sitter skruvad i växellådsfästet hänger o dinglar.

Det är nu när jag skruvar bort avgasupphägningen jag ser det.. Växellådsfästet/bakre motorfästet har ju förfan nästan släppt helt..
436986682_312903118335149_3274695825260827249_n.jpg
436986682_312903118335149_3274695825260827249_n.jpg (100.39 KiB) Visad 6289 gånger
Jag försöker dra åt det, men pinnbulten bara snurrar.

Nu blir jag lite uppgiven och går o väcker brorsan för att be om hjälp då jag befarar att vi åker på att halvt lyfta ur motorn..
Jag letar fram vad jag tror är en motorkudde bland allt jag fick med till bilen och skruvar loss fästet från min extra växellåda..
437066064_2167827303587455_7727806170747356978_n.jpg
437066064_2167827303587455_7727806170747356978_n.jpg (157.38 KiB) Visad 6289 gånger
Jag skickar on brorsan under bilen för att ta loss skiten medans jag letar mutter till "nya" fästet samt en bult som trillat ur fjäderbenet nu när bilen ändå är upphissad. Bulten till fjäderbenet har samma gänga och storlek som muttern till fästet.
Det tar nog brorsan en timme att få loss det gamla fästet och under denna tid har jag bara lyckats hitta en mutter och 4 för korta bultar..

Jag letade genom alla våra gömmor för bult o muttrar, gick genom lådorna jag fick med till bilen. Kollade genom delarna jag fick med till bilen om det fanns någon bult att sno.. Nada.. Vi har verkligen ingen brist på bult men just denna verkar vara något special..

När brorsan väl fått loss fästet visade de sig att det var samma modell som jag hittade men trodde var främre motorfäste, vilket var tur då det som satt på den lösa växellådan var i ganska dåligt skick..

Har inte testkört bilen än då jag drack öl under tiden och den står fortfarande upphissad för vi ska lufta bromsarna imorrn.
Men jag är helt säker på att detta var mitt klonkande i framvagnen.

Som tur var räckte det att lyfta motorn i bakkant med domkraften!!

Jippie, en dags skruvande på bilen som inte slutade med klåp :lol:

Känns även lite ovant att få med reservdelar man har nytta av till en bil. Annars brukar det alltid bara va massa onödigt skit man får med eller klassikern. Det o de är trasigt på bilen men nya delar finns, som sen inte äns nästan passar :lol:
Business In The Front Party In The Back
Mullet
Golvperson
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Sådär ja!!

Inlägg av Mullet »

Nu är bilen på vägen på riktigt, alla lustiga skrammel osv. är helt borta.
Visserligen går den fortfarande inte helt hundra, lite halvtjurig kall och halvtvekar vid gaspådrag. Men egentligen inte så farligt.
Tänkte nästa steg får bli att kika över tändsystemet innan jag motvilligt börjar pilla med förgasaren igen, kanske blir det så att den helt enkelt får gå lite halvdant tills det blir dubbla webrar pån.. Vem vet hur många år det tar innan jag får tummen ur o drar igång projektet att trimma den :lol:

Idag var en slö dag, luftade bromsarna och justerade in förardörren lite bättre så den inte tar i framskärmen.
Business In The Front Party In The Back
Mullet
Golvperson
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Fortsättning följer!

Inlägg av Mullet »

En viktig del på projektet är på g, dock med babysteps.
Ni får en sneakpeak på vad ja sysslar med sålänge!
DSC_0465.JPG
DSC_0465.JPG (2.05 MiB) Visad 6279 gånger
Business In The Front Party In The Back
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 apr 2023, 09:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Den Finska Satsuman från Japan!

Inlägg av Knez »

Grymt vad du jobbar på! I med ett modernt styrsystem istället för dubbla webrar, vetja ;)
Förgasare är fan roten till all ondska i världen :P
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Mullet
Golvperson
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Re: Den Finska Satsuman från Japan!

Inlägg av Mullet »

Knez skrev: 09 maj 2024, 14:37 Grymt vad du jobbar på! I med ett modernt styrsystem istället för dubbla webrar, vetja ;)
Förgasare är fan roten till all ondska i världen :P
Tackar! Nja så värst hårt jobbar jag inte på den :lol:

Jag hör dig och håller med dig delvis.

Gamla sopsluta orginalföggar är verkligen inte kul att hålla på med.
Men jag är även lite rädd för modernt skit då det kan strula redigt.. En polare har en Ford Torino med ett såntdär Fancy Holley Sniper sprut.. Han fick startproblem och lite överhettning bara för headerspackningen läckte lite så lambdasonden fick fel värde..

En riktig förgasare som tex Weber eller Holley är helt oslagbar i pålitlighet OM man ser till att ha dom iordning och så strular den ju inte för någon kabel eller givare är trött.. En bil med fögge går ju även vid småfel som kanske inte en insprutare hade gjort.

Smaken är som baken och jag vill hålla denna bil så analog och simpel som möjligt.

Hade vi snackat en äldre bil som jag skulle använda som ren bruksbil skulle ju sprut kanske vara på tal för bättre kallstarter och bränsleförbrukning.
Business In The Front Party In The Back
Mullet
Golvperson
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Lekstund med svetsen!

Inlägg av Mullet »

Idag var jag på humör att pilla med Satsuman, men sitta o våtslipa den lät tråkigt.

Plockade fram lite gamla avgasrör och en liten "cherrybomb" ljuddämpare.

Orginal kan inte avgasröret va mer än 1 tum på denna bil, jag har sett mopeder med grövre rör😂

Så det fick bli en hel del bankande för att få dit ett 2 tums rör.

Ja jag kanske är snål som använder gammalt skrot och vägrar köpa grejjer som passar när jag bygger avgasrör.

Men med en slägghammare, tigersåg, vinkelharry och svets så kan man bygga sig ett avgasrör av vilka skrotrör som helst.

Jag gillar att helsvetsa mina avgasrör.
Har allt för många gånger haft avgasrör som hoppat isär och ramlar av för man är optimistisk nog att tro klammor räcker till.

Värsta jag gjort var nog att kröka en ny bakaxelkrök på en 940 runt bakaxlen, misstänkte något var väldigt fel när bakänden helt plötsligt lättade på en "plan" grusväg😂

Det fick bli en liten bosopipe som slutrör, alltid haft en svag punkt för knäppa slutrör och var länge sen jag hade en bil det funkar på 😂
DSC_0482.JPG
DSC_0482.JPG (3.86 MiB) Visad 6243 gånger
Business In The Front Party In The Back
Användarens profilbild
Lillkanto
Shitboxkonnässör
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 apr 2023, 10:19
Ort: Gävle

Re: Den Finska Satsuman från Japan!

Inlägg av Lillkanto »

Men jävlar vilket underbart projekt!! Satsuma är ju bara <3.
Att det blir ett steg framåt och två bakåt är ju precis som i MSC, hahah. Verkar höra till saken när det gäller dessa söta bilar. Vill verkligen se den med dubbla Weber i framtiden!!
DÖD ÅT VAG
Mullet
Golvperson
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Nu har de hänt endel!

Inlägg av Mullet »

Det var ett tag sen nu, jag hade hoppats jag skulle kommit lite längre med bilen innan denna uppdatering.
Men det har blivit endel fisketurer och så råkade jag köpa en bil jag aldrig trodde jag ville ha. En 245 -81 orginaldiesel, ja skyller på att den va snorbillig, den fick jag för mig att måla om också.

Fick tag i en uppsättning fälgar till Saab 99, dessa är tydligen lite eftertraktade men låg på marketplace för 350 spänn i polarns grannby nere i skåne. Skulle ändå ner dit dagen efter då brorsan skickat polarn att köpa splitfälgar till sin Lexus nere i Skåneland.
448086718_419810140877369_7482472752536848552_n.jpg
448086718_419810140877369_7482472752536848552_n.jpg (249.4 KiB) Visad 5469 gånger
Först var tanken att bara matta ner dom och måla, men sen tyckte jag det hade vart snyggt med polerad kant.
Problemet var bara att det var säkert 3-4 lager färg på dom och ytan under var full av gjutskägg.
448220690_834518451867611_9081140407235765991_n.jpg
448220690_834518451867611_9081140407235765991_n.jpg (163.68 KiB) Visad 5469 gånger
Jag satt nog i 2 veckor och bara slipade fälgarna innan det fick duga, sprutade på biltemas kopparfärg och avslutade med 2k klarlack.
448155024_849597977020631_2635858246702666245_n.jpg
448155024_849597977020631_2635858246702666245_n.jpg (172.21 KiB) Visad 5469 gånger
Såg väl okej ut iallafall.
448190747_291055227335141_4830177696917341915_n.jpg
448190747_291055227335141_4830177696917341915_n.jpg (352.96 KiB) Visad 5469 gånger
447667705_378763538514837_2979443011255467791_n.jpg
447667705_378763538514837_2979443011255467791_n.jpg (144.1 KiB) Visad 5469 gånger
442530350_1002050594817823_2807069159725642407_n.jpg
442530350_1002050594817823_2807069159725642407_n.jpg (142.26 KiB) Visad 5469 gånger
Självklart behövde jag längre hjulbult för att fälgarna skulle passa.. Åkte runt lite och frågade på olika ställen, ingen kunde hjälpa mig.
Satte mig vid datorn själv och efter 10 mins surfande på spacer.se kom jag fram till att bult från Nissan s13 är vad jag behöver.

Jippe.. Nu måste bromstrumman av igen som hjullagret är monterat med slägghammaren på..
Hopp bara beställa nytt lager och byta. Lättare sagt än gjort, tog två timmar att få av lager och trumma sen yttligare två timmar med smärgelduk innan nya lagrena passade..
447745130_25608679228777728_1805661977650479287_n.jpg
447745130_25608679228777728_1805661977650479287_n.jpg (128.36 KiB) Visad 5469 gånger
Givetvis gick det inte redigt som tänkt när jag skulle montera dom nya bultarna heller, la man distans och tog mutterdragarn för att dra i dom så blev det bara gängpajj. Testade då för hand, gängpajj. Slutade med dom slogs i med slägghammaren :lol:
448201603_1856426734770682_4472250380485828929_n.jpg
448201603_1856426734770682_4472250380485828929_n.jpg (195.3 KiB) Visad 5469 gånger
Ahh! Nu satt dom äntligen på bilen, men då till nästa problem.. Bilen är åt helvete för hög, jag vill ha den bött men ändå behaglig att åka i.
Jo tjena, lyckas få tag i coils eller nått för att få de bra till denna bil.
447661295_782987183922403_6894609079510022519_n.jpg
447661295_782987183922403_6894609079510022519_n.jpg (301.2 KiB) Visad 5469 gånger
Började med att kapa fjädrarna 3 varv fram men störde mig direkt på studsandet, visst det är den mjukaste bilen med kapade fjädrar jag åkt men jag vill verkligen inte ha epastuds i denna bil.

Jag tar alla mått på ett gäng orginalfjädrar jag har liggandes i reservdelslådan, sätter mig och scrollar genom massor av sidor med fjädrar på Trodo.

Jag klickar hem framfjädrar till en Smart Roadster, dessa är lite kortare och 3-4mm tunnare i materialet än orginal bakfjädrar.
Min tanke är att dessa bör sjunka ihop lite.

Jag fick kapa av ett varv för det skulla passa.
448196348_454432157346208_6610765771495255526_n.jpg
448196348_454432157346208_6610765771495255526_n.jpg (164.7 KiB) Visad 5469 gånger
Business In The Front Party In The Back
Mullet
Golvperson
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Nu har de hänt endel! Fortsättning

Inlägg av Mullet »

447701631_3665654203694500_1092650069710409135_n.jpg
447701631_3665654203694500_1092650069710409135_n.jpg (301.06 KiB) Visad 5467 gånger
448191867_691851899733647_6745518364911529155_n.jpg
448191867_691851899733647_6745518364911529155_n.jpg (315.68 KiB) Visad 5468 gånger
Visst sjönk den allt ihop, men nu ligger den på genomsalgen.
447757266_423045250620089_4781048474004202238_n.jpg
447757266_423045250620089_4781048474004202238_n.jpg (208.23 KiB) Visad 5468 gånger
De problemet löste tigersågen :lol:
Men nu slår den genom på stötdämparna och jävlar vilket smällande de blev
448156205_1000147371143588_1608837964279258249_n.jpg
448156205_1000147371143588_1608837964279258249_n.jpg (94.06 KiB) Visad 5468 gånger
Äsch, dit me längre bult och distanser så nedre stötdämparfästet sänks :lol:
448201603_397749409250464_5639184559828477898_n.jpg
448201603_397749409250464_5639184559828477898_n.jpg (179.29 KiB) Visad 5468 gånger
Äntligen är den nere i baken på en höjd jag är nöjd med. Lite tufft att ha en bött bil som fortfarande har acceptabel fjädringsväg kvar :!:
Ska bli kul att se vad dom säger på bess om detta.
448196053_425633750372537_7778908795150834463_n.jpg
448196053_425633750372537_7778908795150834463_n.jpg (118.52 KiB) Visad 5468 gånger
Snyggade till bakljusen lite.
448083387_814378573982586_4083522964735763223_n.jpg
448083387_814378573982586_4083522964735763223_n.jpg (96.65 KiB) Visad 5468 gånger
Men då tyckte jag avgasröret skämde, så tog bort färgen på det o polerade upp de.
448234078_1006416034430180_5744101122634308645_n.jpg
448234078_1006416034430180_5744101122634308645_n.jpg (181.12 KiB) Visad 5468 gånger
Ser bättre ut på bild än i verkligheten.
Man skulle ha tag i något som liknar krom, detta är bara nån random silverfärg.
447761448_352002674279694_945776611562852842_n.jpg
447761448_352002674279694_945776611562852842_n.jpg (241.36 KiB) Visad 5468 gånger
Här hade jag visst tagit en bild när jag slipat huven, men aldrig någon när jag hade målat den :roll:
447749160_1146580766614540_8671037950444857144_n.jpg
447749160_1146580766614540_8671037950444857144_n.jpg (64.65 KiB) Visad 5468 gånger
Nu är väl nästa stora projekt att sänka seriöst fram och våtslipa/polera klart bilen.
Business In The Front Party In The Back
Mullet
Golvperson
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Vänta, går den som den ska nu?

Inlägg av Mullet »

Dom senaste dagarna har jag lagt på att polera färdigt bilen, det blev helt sjukt resultat med tanke på att den är rollad med takplåtsfärg. Har inte fått tummen ur att ta någon vettig bild på den än.

Den har aldrig gått helt hundra för mig, faktist gått ganska piss utom på fullgas.
Igår nästan dog den för mig i en uppförsbacke, men lyckades få den att bluddra till liv igen.

Senare på dagen la jag några timmar på att koppla in varselljusen seriöst med växlande relä så dom endast är på ihop med p ljus.
Helt plötsligt började det lukta bensin.. Då hade jag varit emot bränsleslangen och slangansllutningen i bränslepumpen hade lossnat..
På kvällen var ganska uppgiven över att den inte går som den ska då jag är sjukt taggad på att åka iväg på japdays och jag har egentligen ingen lust att lägga pengar på bättre fögge osv. just nu..
Satt ändå o räknade på vad det skulle kosta att bestycka om en stående weber från en b20 jag funderade på att köpa på tradera, men gav fan i det.

Idag letade jag fram en bränslepump i reservdelslådan, givetvis var den död. Men istället för bara ipressade slanganslutningar hade denna gängade. Så jag gängade upp hålet i min fungerande pump, la två kopparbrickor och drog åt utav fan. Yes det funkar, läcker inget och jag har lyckats att inte döda pumpen.

Eftersom jag tog av bränsleslangen uppe vid föggen för att se att pumpen funkade passade jag på att ta en kik på den också, hade inga föväntningar att något jag gör där skulle hjälpa..

Första jag såg var att skruven som håller armen för accpumpen nästan trillat ut, juste den drog ja inte åt helt för jag tyckte inte det löpte bra om jag gjored det.. Men några minuters pillande så insåg jag att jag hela tiden klämt fjädern, funka hur bra som helst att dra åt om allt ligger rätt..

Nästa grejj jag såg var att det var ett ganska stort fördröjning mellan att accpumpen slutade spruta och sekundära spridaren öppnade, vilken tur att denna förgasare har två olika lägen man kan välja mellan på accpumpen, så jag satte det staget i det aggresivare uttaget.

Sen la jag lite tid på att justera bränsle/luft skruven samt tomgångsskruven.

Allt bara på känn enligt mitt egna öra, hör o häpnad!
Nu har biljävlen faktist gasrespons och trillar inte på näsan så fort man gör ett milt gaspådrag. Den kan tveka yttert ytterst lite precis när man ger den gas efter en kurva, men det tror jag är flottörnivån som är i lägsta laget.

Med andra ord kan man köra den som folk nu och inte bara på dom högre varvtalen :lol:

Självklart är all justering gjord med varm motor och det ska bli riktigt intressant hur den beteer sig vid en kallstart nu, den har nämligen gått piss vid kallstart även nu i sommarvärmen.
Skulle inte bli förvånad om den är tillbaka på att gå piss igen nästa gång ja startar den :lol:
Business In The Front Party In The Back
Skriv svar