Chevvy C3
Re: Chevvy C3
Fruktansvärt bra! Uppstart snart ju med tanke på hur bra det gick förra gången vi skruvade. Det måste du berätta om
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Re: Chevvy C3
Lugn nu Theo, nu tar vi allt i kronologisk ordning så att allt kommer med
Dags för el på allvar, styret ska kopplas.
Kabelhärvan börjar att ta form, styret hamnade i kupen då den är lite känslig mot fukt och damm. Boxen med diverse relän som styrs av ECU fick plats i häger framskärm. sen en extra låda för att koppla ihop diverse saker bidde det också.
Många kablar blir det, frågan är hur man ska få till det snyggt.
reläbox och extra kopplingslåda för allt som inte går in i härvan, typ lamba för höger sida åssa en massa andra grejjer
Då man vägrat att gå te optikern och skaffa ålderglasögon är kontaktering en tidskrävande process.
Dags för el på allvar, styret ska kopplas.
Kabelhärvan börjar att ta form, styret hamnade i kupen då den är lite känslig mot fukt och damm. Boxen med diverse relän som styrs av ECU fick plats i häger framskärm. sen en extra låda för att koppla ihop diverse saker bidde det också.
Många kablar blir det, frågan är hur man ska få till det snyggt.
reläbox och extra kopplingslåda för allt som inte går in i härvan, typ lamba för höger sida åssa en massa andra grejjer
Då man vägrat att gå te optikern och skaffa ålderglasögon är kontaktering en tidskrävande process.
Re: Chevvy C3
Det är det absolut
Men först är dags att testa lite för att se om vi kan få in triggersignalen och
Har inte monterat något externt tandhjul utan tänker mig att använda optisparkens inbyggda givare. Efter en hel del letande hittades en kontakt som passar på Optisparken på Tradera. Från optisparken finns det två utgångar, en trigger och en för hemmaläget.
Till dessa övningar kan det behövas lite hjälp, och vilken hjälp man fick, mr Capri kom förbi och förgyllde en dag i verkstaden.
Vad vi gjorde
Test av signalerna från Optisparken, och justering av relaterade parametrar i Ecu för att den ska tolka dem på korrekt. Det verkar att lira och signalerna kommer in in ECu som de ska, hurra, hurra
Test av att tändspolen funkar som den ska, för övrigt bidde de en Motoron spole med inbyggt tändsteg.
Grundinställning av tändningen. Till den är planen att använda en stroboskoplampa som jag letade fram ur gömmorna, köpt på Micro om det är någon som minns den kedjan.
Dock finns det inga markeringar på svängningsdämparen för att ställa tändningen. Så det fick bli att göra en markering på dämparen och en på optisparken(som sitter bakom dämparen) för att kunna se om vi ligger rätt med tändningen.
Nedan kan vi se Theo in action med att göra inmätningen där markeringen ska vara.
Men först är dags att testa lite för att se om vi kan få in triggersignalen och
Har inte monterat något externt tandhjul utan tänker mig att använda optisparkens inbyggda givare. Efter en hel del letande hittades en kontakt som passar på Optisparken på Tradera. Från optisparken finns det två utgångar, en trigger och en för hemmaläget.
Till dessa övningar kan det behövas lite hjälp, och vilken hjälp man fick, mr Capri kom förbi och förgyllde en dag i verkstaden.
Vad vi gjorde
Test av signalerna från Optisparken, och justering av relaterade parametrar i Ecu för att den ska tolka dem på korrekt. Det verkar att lira och signalerna kommer in in ECu som de ska, hurra, hurra
Test av att tändspolen funkar som den ska, för övrigt bidde de en Motoron spole med inbyggt tändsteg.
Grundinställning av tändningen. Till den är planen att använda en stroboskoplampa som jag letade fram ur gömmorna, köpt på Micro om det är någon som minns den kedjan.
Dock finns det inga markeringar på svängningsdämparen för att ställa tändningen. Så det fick bli att göra en markering på dämparen och en på optisparken(som sitter bakom dämparen) för att kunna se om vi ligger rätt med tändningen.
Nedan kan vi se Theo in action med att göra inmätningen där markeringen ska vara.
Besök i garaget
nu när platsen varit upptagen har den mest frekventa besökaren fått vänta. men nu går det inte längre, listan med felkoder är full helt enkelt! samt att sambon klagar på att den är lite klen och bara kommer upp i ca 50 km/h på landsvägen.
jaja, ingen bil kan producera felkoder som en bimmer är min erfarenhet. Nu verkar det kunna vara givaren för insugstrycket(map) som gett upp. samt ett glödstift samt trassel med partikelfiltret och lite kommunikationsproblem med spjällgivaren. Men en ny map-sensor får vi börja med, tar resten sen. just ja, glömde stötdämparna fram måste bytas.
jaja, ingen bil kan producera felkoder som en bimmer är min erfarenhet. Nu verkar det kunna vara givaren för insugstrycket(map) som gett upp. samt ett glödstift samt trassel med partikelfiltret och lite kommunikationsproblem med spjällgivaren. Men en ny map-sensor får vi börja med, tar resten sen. just ja, glömde stötdämparna fram måste bytas.
Re: Chevvy C3
Ut med bruksbilen nu så att vi kan fokusera på vad som är viktigt!
många lösa trådar kvar och fint väder ute och körsugen, ingen ekvation som går ihop
in med lamdasonder på båda sidor. Man e ju ingen licenssvetsare, men de får duga. rätt vinkel och så för sonden, vem vet, den får bara plats som den sitter nu. Någon här på forumet kanske jar doktorerat i lambdasondplacering och kan upplysa mig hur mycket fel jag gjort det.
avgaset hade jag storstilade planer för, sidorör var tanken. Inser att det får vara och att det blir gammvarianten istället. Med acetylen och syrgas samt miggen kan man göra underverk, dock gör det lite ont i ögat att se vissa delar av konstverket. glömde, ett par skarvmuffar från Biltema behövdes också då de var omöjligt att att komma åt och lägga en en helsvets undertill på bilen.
många lösa trådar kvar och fint väder ute och körsugen, ingen ekvation som går ihop
in med lamdasonder på båda sidor. Man e ju ingen licenssvetsare, men de får duga. rätt vinkel och så för sonden, vem vet, den får bara plats som den sitter nu. Någon här på forumet kanske jar doktorerat i lambdasondplacering och kan upplysa mig hur mycket fel jag gjort det.
avgaset hade jag storstilade planer för, sidorör var tanken. Inser att det får vara och att det blir gammvarianten istället. Med acetylen och syrgas samt miggen kan man göra underverk, dock gör det lite ont i ögat att se vissa delar av konstverket. glömde, ett par skarvmuffar från Biltema behövdes också då de var omöjligt att att komma åt och lägga en en helsvets undertill på bilen.
Äntligen
Den startar och går, efter lite trixande med triggerintställningarna i Maxxecu. Är ju nybörjare på detta så det känns tryggt att få hjälp av Theo.
Från och till så har den gått sämre, men för att ibland gå bra. Kan det vara stiften som fått sig en omgång när vi inledningsvis hade låga lambavärden för att inte riskera att köra sönder. fram med den gamla hederliga stroboskoplampan för att se om det ser stabilt ut på varje cylinder. nix, verkar inte vara nått fel på stiften ändå. Det här med kontakterna då som jag lagt så mycket möda på att få till, inte kan väl någon av dem vara felaktig?
Minsann, ett stift till en spridare verkar inte sitta som det ska, succe. nu e de bara ut och åka, hurra!
Från och till så har den gått sämre, men för att ibland gå bra. Kan det vara stiften som fått sig en omgång när vi inledningsvis hade låga lambavärden för att inte riskera att köra sönder. fram med den gamla hederliga stroboskoplampan för att se om det ser stabilt ut på varje cylinder. nix, verkar inte vara nått fel på stiften ändå. Det här med kontakterna då som jag lagt så mycket möda på att få till, inte kan väl någon av dem vara felaktig?
Minsann, ett stift till en spridare verkar inte sitta som det ska, succe. nu e de bara ut och åka, hurra!
Re: Chevvy C3
Ja, den går fint som fasen nu den där gamla korven! Uppgradera till lite spritdrift framöver tycker jag
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Re: Chevvy C3
jadå, VIII äkta kinaspridare beställda, ska flöda 840cc vilket borde kunna räcka.
under tiden en bild hur det är att köra GM. (någon hade visst inte kollat att allt sitter som det ska innan mappningen påbörjas, avgasrören mot headers fick för sig att hoppa i tur efter några fulllgassvängar) jävlar vad heta saker kan bli och så lång tid det kan ta att svalna av!
under tiden en bild hur det är att köra GM. (någon hade visst inte kollat att allt sitter som det ska innan mappningen påbörjas, avgasrören mot headers fick för sig att hoppa i tur efter några fulllgassvängar) jävlar vad heta saker kan bli och så lång tid det kan ta att svalna av!