Den Finska Satsuman från Japan!

Vad händer ute i garagen egentligen? Skapa en projekttråd och inspirera andra eller läs andras trådar och bli inspirerad själv.
Mullet
Golvperson
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Ett fotografi

Inlägg av Mullet »

448562401_7732574183524704_8729313910178188104_n.jpg
448562401_7732574183524704_8729313910178188104_n.jpg (166.05 KiB) Visad 1109 gånger
Business In The Front Party In The Back
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 apr 2023, 09:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Den Finska Satsuman från Japan!

Inlägg av Knez »

Fy fan så fint! :mrgreen:

När får man provköra då? ;)
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Mullet
Golvperson
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Re: Den Finska Satsuman från Japan!

Inlägg av Mullet »

Knez skrev: 18 jun 2024, 11:48 Fy fan så fint! :mrgreen:

När får man provköra då? ;)
Vill få till framfjädringen så jag själv är nöjd med den innan du kommer o provkör, men annars är det fritt fram att göra det när du vill.
Dock så bor jag ju en bit ner i landet, närmare bestämt norra Småland.

Jag hade tänkt ta den till Japdays i Augusti så då måste den bara vara färdig. Kanske vore något för podden att dra en roadtrip o kolla lite japanskt o klämma in en provkörning av Satsuman där?

Har sjäv aldrig varit där så har ingen aning vad man kan förvänta sig-
Business In The Front Party In The Back
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 apr 2023, 09:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Den Finska Satsuman från Japan!

Inlägg av Knez »

Jävlar, Jappdagarna! Petter ska dit i alla fall. Kanske hakar på också... Kanske. Skulle va nice :)
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Mullet
Golvperson
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Fjädringsstrul

Inlägg av Mullet »

Idag fick jag hem Smart Fourtwo fjädrarna jag tänkt använda fram.

Bytte på ena sidan, men när jag sänkte ner den blev jag lite fundersam.

Bilen var lika hög på båda sidor vilket jag tyckte verkade helt otroligt med tanke på att ena sidan har en kapad fjäder och andra en splitt ny fjäder.

Självklart ligger bilen på genomslagen..

Jag ska testa utan genomslag där jag satte nya fjädern och se ifall den sjunker ihop mycke mer.

Fjäderbensröret är en bra bit ovanför fjäderskålen, så min tanke är att försöka få tag i kortare dämpare och såga av nån decimeter så det finns mycket frigång där iallafall.

Problemet är bara att på denna bil är fjäderbenen så jäkla klena, invändigt är det endast 38mm.

Min tanke just nu är att det kanske går använda stötdämpare som ska sitta bak på nån bil då dom ofta är ganska smala.

Har iallafall mätt och funderat på stötdämpare till bak. Där blir det dämpare som ska sitta fram på Volvo 140, dom verkar ha rätt längd och samma infästning..

Haha känner detta blir nästan helt bakofram, både fjädrar och stötdämpare bak ska egentligen sitta fram på andra bilar och fram funderar jag på bakdämpare :lol:

jäkla tråkigt att bilen har så muppat et mått att fälgarna redan är lite utanför skärmarna fram.
Annars hade jag byggt mig coilovers, men jag tror faktist inte det får plats innanför däcket och spacerar jag ut hjulen kommer det se muppigt ut..

Aja problem är till för att lösas
Business In The Front Party In The Back
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 apr 2023, 09:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Den Finska Satsuman från Japan!

Inlägg av Knez »

Det där är alltid roligt (eller?). Har kört "bastardfjädrar" och dämpare på många bilar. Funkar det så funkar det och det är alltid bra, liksom ;)
Kämpa på. Väldigt roligt att du grejar på med denna bilen och delar med dig :)
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Mullet
Golvperson
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Weber?

Inlägg av Mullet »

Nu har det faktist inte hänt ett dugg med Satsuman på ett tag.

Men blev lite trött en kväll på att den inte redigt går helt hundra, men ja den är ju fullt körbar och får den bli varm tvekar den bara till lite lite efter en skarp sväng.

Men är så förbannat less på orginalföggen.

Så jag köpte mig en gammal hederlig Weber 28/36 dcd.
DSC_0544~2.JPG
DSC_0544~2.JPG (702.31 KiB) Visad 387 gånger
Varför valde jag då en sån?
Jo.
Jag har sett att dom flesta gör weberswaps när dom har fögge problem, det finns kit med ny fögge och adapterplatta att köpa till dom flesta bilarna.

Men ett sånt ville jag inte köpa då jag är lite skeptiskt till nytillverkat kinesiumskräp, tycker inte dom är lika coola och jag är helt enkelt för snål!

Det jag ser som fördelar med en gammal Weber som gjorde att jag valde att satsa på en sån.

Den är helt mekanisk, inget vacumstyrt sekundärspjäll eller accpump.

Alla delar finns att få tag i.

Enkla att pilla och jag har pillat med dubbla weber 40 dcoe på en b20 med lyckat resultat.

Denna fögge är väldigt lik en dcoe så jag är bekväm med att skruva i den.

Det finns bestyckningstabeller till dom.

Hemsidan jag kollar på tabeller och delar hos påstår att en dcd är den pålitligaste förgasaren.

Man kan troligen lätt få hjälp av kunnigt folk då Weber överlag är både populärt, omtyckt och ibland även lite coolhetsfaktor.

Så finns möjligheten att enkelt bygga trattar på en dcd vilket det inte gör på dom nyare.

Den ser överlag lite häftigare ut än dom nya och en ny blank skulle se dumt ut på denna bil.
DSC_0543~2.JPG
DSC_0543~2.JPG (884.92 KiB) Visad 387 gånger
Öppnade upp den nyss och även att den är ganska skitig hittade jag inte direkt något skrämmande.
Snarare tvärt om, ganska många munstycken osv. stämde överens med den bestyckningslistan till min bil jag går efter.

Accpumpen fungerar även den problemfritt :D

Problemet nu är att få till ett insug.

Men har hört nån gång att en b230k (den med tusen vacumslangar till föggen) ska man kunna sätta en stående weber på, kanske kan man leta reda på ett sånt insug att ta flänsen ifrån.

Säger redan nu, får jag till det med denna fögge så bilen går som den ska blir det inget trimmande.

Det tar vi istället när ja får tag i en Datsun pickup.

Men förgasarbyte är inget ja kommer prioritera just nu, det tar jag när lusten faller in.
Business In The Front Party In The Back
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 apr 2023, 09:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Den Finska Satsuman från Japan!

Inlägg av Knez »

Likadan fögge (nåja, en 32/36) sitter original på t.ex alla Fordar med 2L Pinto med förgasare. Jag hade en sån på Caprin för tusen år sedan innan den spårade ur första gången. Kan kolla om jag sparat föggeinsuget. I sånna fall kan du få det mot fraktkostnad om du inte har vägarna förbi Gävle och kan hämta.

Annars som sagt. Ford Capri, Taunus, Granada, Sierra, Escort MK2 med 2L 4cyl har ett insug som passar mot din förgasare, om du vill ta flänsen och tigga fast mot Datsunens insug.

Ser ut så här:
IMG_2833-k.jpg
IMG_2833-k.jpg (36.09 KiB) Visad 304 gånger
IMG_2834-k.jpg
IMG_2834-k.jpg (40.08 KiB) Visad 304 gånger
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Mullet
Golvperson
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 mar 2024, 00:25

Re: Den Finska Satsuman från Japan!

Inlägg av Mullet »

Knez skrev: 07 jul 2024, 11:38 Likadan fögge (nåja, en 32/36) sitter original på t.ex alla Fordar med 2L Pinto med förgasare. Jag hade en sån på Caprin för tusen år sedan innan den spårade ur första gången. Kan kolla om jag sparat föggeinsuget. I sånna fall kan du få det mot fraktkostnad om du inte har vägarna förbi Gävle och kan hämta.

Annars som sagt. Ford Capri, Taunus, Granada, Sierra, Escort MK2 med 2L 4cyl har ett insug som passar mot din förgasare, om du vill ta flänsen och tigga fast mot Datsunens insug.

Ser ut så här:
IMG_2833-k.jpg
IMG_2834-k.jpg
Tycker detdär ser ut som en DGV istället för en DCD, men det är ju samma fläns.
Tar jättegärna insuget mot fraktkostnaden.
Hade ändå tänkt leta reda på något gammalt insug att ta flänsen ifrån.
Business In The Front Party In The Back
Skriv svar