AMC Hornet SST -71

Vad händer ute i garagen egentligen? Skapa en projekttråd och inspirera andra eller läs andras trådar och bli inspirerad själv.
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Kontakt:

AMC Hornet SST -71

Inlägg av Knez »

Så.... Ni som lyssnat på podden ett tag vet att jag har en viss förkärlek till American Motors Corporation, eller AMC.
Det har alltid varit en dröm, om än en lite udda och märklig dröm att äga en AMC-bil. Den första egentliga bilen från sagda biltillverkare jag ägde var min Jeep Cherokee XJ. Efter den bilen blev jag helt enkelt "hooked" och ville prova nåt äldre.

Fick nys om en Hornet som stått i 10 år, åkte och tittade och slog till slut till.

Som den stod när jag var och tittade på den:
IMG_7976.jpeg
IMG_7976.jpeg (772.46 KiB) Visad 6999 gånger
IMG_7978.jpeg
IMG_7978.jpeg (809.52 KiB) Visad 6999 gånger
Lastad på släp, på väg hemåt:
IMG_8036.jpeg
IMG_8036.jpeg (662.03 KiB) Visad 6999 gånger
Har hittills kostat på ett nytt batteri, nya tändstift, dragit nya kablar till startmotor och jord, rensat bort allehanda tvivelaktiga kabeldragningar från föregående ägare och beställt en ny fördelare av "HEI" -typ eftersom brytartändningen levde sitt eget liv. Brytartändning är för övrigt djävulens påfund ;)

Tills nästa gång :P
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Användarens profilbild
zacke
Golvperson

Re: AMC Hornet SST -71

Inlägg av zacke »

bra med projekt, vad ska du ha den till, bygga sönder den eller behålla den orginal?
loop
Golvperson

Inlägg av loop »

En favoritbil.
När jag växte upp i Färila(Hälsingland!), så hade en gammal tant på samma gata som farmor och farfar en grön som bruksbil. Hon körde dock sällan med den. Stod i garage så man såg den väldigt sällan.
Har länge undrat hur det kunde bli så att tanten hade en AMC och vad som hände med den.
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Kontakt:

Inlägg av Knez »

Har spenderat några dagar med att städa ur den hittills äckligaste bilen jag ägt i mitt liv. Mycket muslortar och tvivelaktiga kabeldragningar. Blir liksom matkasse med kablar varje session. Igår hittade jag en ASEA Combiflex-kontakt (gammal relästyrning för processindustri) intryckt bakom instrumentpanelen. Nutidsarkeologi ;)
zacke skrev: 31 okt 2024, 13:08 bra med projekt, vad ska du ha den till, bygga sönder den eller behålla den orginal?
Det kommer oundvikligen spåra ur på nåt outgrundligt sätt, men just nu är planen att få skiten att funka så den går igenom besiktning. Glida lite nästa sommar innan urspårningen kommer som ett brev på posten :D
loop skrev: 03 nov 2024, 09:59 En favoritbil.
När jag växte upp i Färila(Hälsingland!), så hade en gammal tant på samma gata som farmor och farfar en grön som bruksbil. Hon körde dock sällan med den. Stod i garage så man såg den väldigt sällan.
Har länge undrat hur det kunde bli så att tanten hade en AMC och vad som hände med den.
Dom är ju sjuuuuukt bekväma för sin storlek, så jag kan tänka mig att det var en "selling point" på nåt sätt. Men helt klart udda. Kan inte funnits många AMC-återförsäljare i trakten heller.
Mullet
Golvperson

Inlägg av Mullet »

Häftigt, ganska ovanligt med amc i Sverige va?
Själv har jag Amc Hornet Sportabout väldigt högt på listan, dels för det är en tuff bil men tycker namnet Sportabout är så jäkla ballt och roligt.
Finns väldigt få sånna i Sverige men har faktist sett 4-6st på annons dom tre senaste åren.
Business In The Front Party In The Back
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Kontakt:

Inlägg av Knez »

Sportabout är fränt som fan och egentligen ville jag ha en Pacer, men nu blev det så här. Nästa gång blir det en Pacer tror jag (eller en Gremlin).

Bytt till min fina HEI-tändning och bilen skuttade igång så fint men svartrykte som jag vet inte vad. Volvo 740 med D24 och påställd pump kanske kommer nära som liknelse. Kollade oljan och det var nästan dubbelt så mycket "media" i oljetråget än vad det skulle vara! Vad i helvete?!

Det visade sig att soppapumpen (mekanisk) läcker och trycker in soppa i motorn. Ny pump beställd och oljebyte står högst upp på listan över saker att göra efter den är bytt. Snart blir det kanske åktur (med lite tur).
Skriv svar