Ford Sierra -88 "Hur illa kan det va?"

Vad händer ute i garagen egentligen? Skapa en projekttråd och inspirera andra eller läs andras trådar och bli inspirerad själv.
Zhev
Golvperson
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 maj 2023, 13:09

Ford Sierra -88 "Hur illa kan det va?"

Inlägg av Zhev »

Om man inte har något att göra med de där 2,5 timmarna som finns över mellan jobb och hushåll och transportsträckor och middag och medeltal 7h24min sömn kan man ju ta sig an ett Nytt Projekt™. Bättre det än att doomscrolla reels på sociala medier eller gå till gymmet. Nytt Projekt™ i det här fallet är en Ford Sierra anno 1988 som genomgått en viss metamorfos. Ni kanske vet vilken jag pratar om, eftersom att ni alla, såklart, är hängivna poddlyssnare. Om inte annat kan jag tipsa om avsnitt nummer 85.

Bild

Den höll, typ, hela förra året. Men som en följd av kanske inte helt perfekt byggdesign i kombination med motsatsen till kristen bilkörning av föregående ägare sa det SKRAMMEL SKRAMMEL SKRAMMEL här för några veckor sedan och nämnd föregående ägare beslutade sig för att dagarna av Fordskruvande nu var över. Skitsamma, slumpa iväg, orkar inte mer.

Så, relativt glad i hågen bogserade vi Nytt Projekt™ de där fem milen från landet till garaget och kunde börja fundera på precis hur mycket projekt det här kommer bli.

Kortsiktigt mål är frisk motor, för så är inte fallet just nu. Långsiktigt mål är gatureggning. Det ska tilläggas att mitt skill tree när det kommer till att skruva bil är hemskt outvecklat, vilket gör att jag är mycket tacksam för gott stöd och input från fint folk runtomkring mig. Mina styrkor i övrigt är att jag har turen att vara utrustad med små flickhänder som kommer åt relativt väl i små skrymslen, samt att jag är okrönt drottning av finlir. Löda, skruva, dra kabel, mickla ihop små speciallösningar - allt sånt är inga problem. Resten kommer väl med tiden.

Så, Theo, nu finns det en projekttråd. Nöjd?
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Inlägg: 109
Blev medlem: 28 apr 2023, 09:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Ford Sierra -88 "Hur illa kan det va?"

Inlägg av Knez »

Väldigt nöjd ;)
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Användarens profilbild
Pastorn
Golvperson
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 apr 2023, 12:12
Ort: Gävle

Re: Ford Sierra -88 "Hur illa kan det va?"

Inlägg av Pastorn »

Sköj!
Användarens profilbild
Memesupreme
Golvperson
Inlägg: 11
Blev medlem: 08 maj 2023, 00:33
Ort: Halmstad

Re: Ford Sierra -88 "Hur illa kan det va?"

Inlägg av Memesupreme »

kul, kommer följas med stort intresse! :D
Allt ladd är bra ladd
Zhev
Golvperson
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 maj 2023, 13:09

Re: Ford Sierra -88 "Hur illa kan det va?"

Inlägg av Zhev »

Hur illa är det då?
Allt är relativt, givetvis. Ryktet gick att en bult hade ramlat ner i motorn och gett upphov till tidigare nämnda SKRAMMEL SKRAMMEL SKRAMMEL. Detskajuhålla-Theo tyckte det lät orimligt och lämnade en lång lista på potentiella fel som har liknande ljudmässiga kvaliteter.

Bild

Ni ser avvikelsen? Det där är nödlösningen från föregående ägare efter att en okulär inspektion identifierade ett öppet hål istället för en bult där.

Bild

En snabb kik på tändstiften visade att det skett en viss åverkan där inne. Fem av sex tändstift var fina, medan ett av dem bytt profil som ni kan se ovan. Petter lånade snällt ut sladdkamera, tyvärr tog jag inga bilder men det är tydliga skrapmärken i hela cylindern, men inte direkt några enorma synliga skador. Jag kikade också in runt turbon och WG, spåren verkar tyda på att bulten letat sig ut utan att ha gjort någon större skada på viktiga delar. Så vi fick feeling och gjorde komptest. Det var fin-ish kompression där bulten gjort skada så humöret var ganska gott, men det grusades snabbt när problem nummer två uppstod. Problemet lät KLONK.

Bild

Potatisbild, men det ni vilar ögonen på är ett avbrutet ventilskaft som ligger och chillar. Oops. Detta är dessutom motsatt cylinder mot den som är skadad av bulten.

Som jag skrev tidigare, problemen är alltså delvis en konsekvens av designval, och dels att motorn gått väldigt hårt det senaste året med tidigare ägare. Så nu tvistar de lärda omkring mig. I team "kastbyt motorn" står Theo, i team "byt toppar mm" står Petter och min kära far. Styling-Micke verkar vandra mellan de två grupperna. Själv är jag kluven. Kalla mig konservativ, men jag är en sådan person som hellre jobbar med kända än okända fel, vilket gör att innan jag tar något beslut om vilken väg jag tänker gå ska jag riva topparna och få äkta ögon på hur det faktiskt ser ut där inne. Detta sker på lördag. Fortsättning följer.
Skriv svar