Hej!
Då mitt intresse/ekonomi/utrymme inte existerar för att hålla på och skruva med en projektbil så har jag ramlat in i en annan besläktad hobby.
Metallbearbetning och metallbearbetningsmaskiner!
Så jag har i mitt garage valt att inrätta en ytterst liten och ytterst torftig mekanisk verkstad. Med en liten kinasvarv, gammal skruttig fräsmaskin från jula och diverse andra verktyg som ligger i kategorin tillverka skit av annan skit. Jag har även en dragning åt att hellre laga en pryl än att köpa nytt hela tiden.
Så min tanke är väl att kasta upp mina små projekt och ideér här vad det lider och hoppas att det uppskattas!
Min lagomt skruttiga julafräs, jag vet att den knappt är värd namnet fräs men för en tvåtusing så resonerade jag att jag hellre hade en dålig fräs än ingen fräs!
Mitt första moddningsprojekt med den var att få till finmatning på pinolen, så en rudimentär ritning/skiss gjordes i Sketchup och away we go!
"Stolpar" för att fästa gängstången till fräshuvudet frästes till av alu av okänd kvalisort (tack otteruds mek. verk.)
Sedan var det dags att fräsa gängor i hylsan för pinolens anemiska "mätskala" detta moment tog jag dumt nog inga bilder av,
Hål borrades i sidan av fräshuvudet och gängades och hela klabbet monterades och voil'a som fransosen säger!