Drivaxlar och gummin!
Postat: 26 apr 2024, 21:23
Idag rotade jag fram dom tre extra drivaxlarna jag fick med bilen, när jag kände på dom hade alla samma glapp som dom på bilen. Några lite mindre och några lite mer.
Bestämde mig iallafall för att byta den på passagerarsidan, det gick smidigt men när jag fick ner den kändes den likadan som den jag tänkt byta till.
Jag tog den med minst glapp och monterade igen, nu börjar det duggregna men eftersom jag är under bilen blir jag inte så berörd av det.
Kollar runt lite efter något annat som kan ge missljud, jovisst någon slags avgasupphägning som sitter skruvad i växellådsfästet hänger o dinglar.
Det är nu när jag skruvar bort avgasupphägningen jag ser det.. Växellådsfästet/bakre motorfästet har ju förfan nästan släppt helt..
Jag försöker dra åt det, men pinnbulten bara snurrar.
Nu blir jag lite uppgiven och går o väcker brorsan för att be om hjälp då jag befarar att vi åker på att halvt lyfta ur motorn..
Jag letar fram vad jag tror är en motorkudde bland allt jag fick med till bilen och skruvar loss fästet från min extra växellåda..
Jag skickar on brorsan under bilen för att ta loss skiten medans jag letar mutter till "nya" fästet samt en bult som trillat ur fjäderbenet nu när bilen ändå är upphissad. Bulten till fjäderbenet har samma gänga och storlek som muttern till fästet.
Det tar nog brorsan en timme att få loss det gamla fästet och under denna tid har jag bara lyckats hitta en mutter och 4 för korta bultar..
Jag letade genom alla våra gömmor för bult o muttrar, gick genom lådorna jag fick med till bilen. Kollade genom delarna jag fick med till bilen om det fanns någon bult att sno.. Nada.. Vi har verkligen ingen brist på bult men just denna verkar vara något special..
När brorsan väl fått loss fästet visade de sig att det var samma modell som jag hittade men trodde var främre motorfäste, vilket var tur då det som satt på den lösa växellådan var i ganska dåligt skick..
Har inte testkört bilen än då jag drack öl under tiden och den står fortfarande upphissad för vi ska lufta bromsarna imorrn.
Men jag är helt säker på att detta var mitt klonkande i framvagnen.
Som tur var räckte det att lyfta motorn i bakkant med domkraften!!
Jippie, en dags skruvande på bilen som inte slutade med klåp
Känns även lite ovant att få med reservdelar man har nytta av till en bil. Annars brukar det alltid bara va massa onödigt skit man får med eller klassikern. Det o de är trasigt på bilen men nya delar finns, som sen inte äns nästan passar
Bestämde mig iallafall för att byta den på passagerarsidan, det gick smidigt men när jag fick ner den kändes den likadan som den jag tänkt byta till.
Jag tog den med minst glapp och monterade igen, nu börjar det duggregna men eftersom jag är under bilen blir jag inte så berörd av det.
Kollar runt lite efter något annat som kan ge missljud, jovisst någon slags avgasupphägning som sitter skruvad i växellådsfästet hänger o dinglar.
Det är nu när jag skruvar bort avgasupphägningen jag ser det.. Växellådsfästet/bakre motorfästet har ju förfan nästan släppt helt..
Jag försöker dra åt det, men pinnbulten bara snurrar.
Nu blir jag lite uppgiven och går o väcker brorsan för att be om hjälp då jag befarar att vi åker på att halvt lyfta ur motorn..
Jag letar fram vad jag tror är en motorkudde bland allt jag fick med till bilen och skruvar loss fästet från min extra växellåda..
Jag skickar on brorsan under bilen för att ta loss skiten medans jag letar mutter till "nya" fästet samt en bult som trillat ur fjäderbenet nu när bilen ändå är upphissad. Bulten till fjäderbenet har samma gänga och storlek som muttern till fästet.
Det tar nog brorsan en timme att få loss det gamla fästet och under denna tid har jag bara lyckats hitta en mutter och 4 för korta bultar..
Jag letade genom alla våra gömmor för bult o muttrar, gick genom lådorna jag fick med till bilen. Kollade genom delarna jag fick med till bilen om det fanns någon bult att sno.. Nada.. Vi har verkligen ingen brist på bult men just denna verkar vara något special..
När brorsan väl fått loss fästet visade de sig att det var samma modell som jag hittade men trodde var främre motorfäste, vilket var tur då det som satt på den lösa växellådan var i ganska dåligt skick..
Har inte testkört bilen än då jag drack öl under tiden och den står fortfarande upphissad för vi ska lufta bromsarna imorrn.
Men jag är helt säker på att detta var mitt klonkande i framvagnen.
Som tur var räckte det att lyfta motorn i bakkant med domkraften!!
Jippie, en dags skruvande på bilen som inte slutade med klåp
Känns även lite ovant att få med reservdelar man har nytta av till en bil. Annars brukar det alltid bara va massa onödigt skit man får med eller klassikern. Det o de är trasigt på bilen men nya delar finns, som sen inte äns nästan passar