Nu har det faktist inte hänt ett dugg med Satsuman på ett tag.
Men blev lite trött en kväll på att den inte redigt går helt hundra, men ja den är ju fullt körbar och får den bli varm tvekar den bara till lite lite efter en skarp sväng.
Men är så förbannat less på orginalföggen.
Så jag köpte mig en gammal hederlig Weber 28/36 dcd.
- DSC_0544~2.JPG (702.31 KiB) Visad 6839 gånger
Varför valde jag då en sån?
Jo.
Jag har sett att dom flesta gör weberswaps när dom har fögge problem, det finns kit med ny fögge och adapterplatta att köpa till dom flesta bilarna.
Men ett sånt ville jag inte köpa då jag är lite skeptiskt till nytillverkat kinesiumskräp, tycker inte dom är lika coola och jag är helt enkelt för snål!
Det jag ser som fördelar med en gammal Weber som gjorde att jag valde att satsa på en sån.
Den är helt mekanisk, inget vacumstyrt sekundärspjäll eller accpump.
Alla delar finns att få tag i.
Enkla att pilla och jag har pillat med dubbla weber 40 dcoe på en b20 med lyckat resultat.
Denna fögge är väldigt lik en dcoe så jag är bekväm med att skruva i den.
Det finns bestyckningstabeller till dom.
Hemsidan jag kollar på tabeller och delar hos påstår att en dcd är den pålitligaste förgasaren.
Man kan troligen lätt få hjälp av kunnigt folk då Weber överlag är både populärt, omtyckt och ibland även lite coolhetsfaktor.
Så finns möjligheten att enkelt bygga trattar på en dcd vilket det inte gör på dom nyare.
Den ser överlag lite häftigare ut än dom nya och en ny blank skulle se dumt ut på denna bil.
- DSC_0543~2.JPG (884.92 KiB) Visad 6839 gånger
Öppnade upp den nyss och även att den är ganska skitig hittade jag inte direkt något skrämmande.
Snarare tvärt om, ganska många munstycken osv. stämde överens med den bestyckningslistan till min bil jag går efter.
Accpumpen fungerar även den problemfritt
Problemet nu är att få till ett insug.
Men har hört nån gång att en b230k (den med tusen vacumslangar till föggen) ska man kunna sätta en stående weber på, kanske kan man leta reda på ett sånt insug att ta flänsen ifrån.
Säger redan nu, får jag till det med denna fögge så bilen går som den ska blir det inget trimmande.
Det tar vi istället när ja får tag i en Datsun pickup.
Men förgasarbyte är inget ja kommer prioritera just nu, det tar jag när lusten faller in.