Den Finska Satsuman från Japan!
Re: Den Finska Satsuman från Japan!
Jag drar inte på jappdagarna, men jag vet att bl.a Petter och Pastorn ska dit. Det blir nog förbannat skoj bara du tar dig iväg
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Re: Den Finska Satsuman från Japan!
Har tyvärr inte hänt något nämnvärt med Satsuman på ett tag. Polarn kom upp i sommras och tanken var att dra iväg på Japdays, men jag var tveksam redan innan och tyvärr visade det sig inte vara i onödan.
Vi åkte runt lite hemomkring med bilen och det visade sig ganska fort att jag har sänkt den för mycket bak. Iallafall ena bakhjulet tog i nästan konstant.
Tröttnade lite efter det och började klura på coilovers till den, vilket är bökigt då den har väldigt korta fjäderben.
Just nu lutar det åt att använda miata coils fram och bygga om lite i karossen bak så jag får fjäder och stötdämparfästena högre upp.
Den stod i garaget och skämdes ett tag, men helt plötsligt spontanköpte brorsan en Celica Supra mk2 utan bakruta som snodde garageplatsen. Så Satsuma får övervintra utomhus, vilket den bör tåla.
Hade igång den för några veckor sedan när jag fyllde på lite glykol.
Trots bra batteri försvann helt plötsligt strömmen. Visade sig att kablen från batteriet in till kupen är skarvad två gånger på en decimeter orginal och dessa skarvar var väldigt ärgade. Misstänker det var denna lilla kabelstump som mysteriskt rök för mig i sommras då den såg lite väl mjuk ut.
Men när jag fick ordning på det hoppade den igång och gick snällt så fort soppan kom fram trots att den stått ostartad några månader.
Håller på att klura på en lösning på stereo, lite knepigt i denna bil då uttaget i instrumentbrädan är för smalt för en enkeldin och är formad så det inte går såga upp på något vettigt sätt. Så mina alternativ är en rattaxlare eller bygga under instrumentbrädan.
Har en häftig rattaxlare som jag klurar på en lösning att löda in ett aux uttag i.
Juste, hade helt glömt att till nästa säsong vore det kanske inte en dum ide att gå igenom och få dit weberföggen också. Så den blir lite mer pålitlig.
Vi åkte runt lite hemomkring med bilen och det visade sig ganska fort att jag har sänkt den för mycket bak. Iallafall ena bakhjulet tog i nästan konstant.
Tröttnade lite efter det och började klura på coilovers till den, vilket är bökigt då den har väldigt korta fjäderben.
Just nu lutar det åt att använda miata coils fram och bygga om lite i karossen bak så jag får fjäder och stötdämparfästena högre upp.
Den stod i garaget och skämdes ett tag, men helt plötsligt spontanköpte brorsan en Celica Supra mk2 utan bakruta som snodde garageplatsen. Så Satsuma får övervintra utomhus, vilket den bör tåla.
Hade igång den för några veckor sedan när jag fyllde på lite glykol.
Trots bra batteri försvann helt plötsligt strömmen. Visade sig att kablen från batteriet in till kupen är skarvad två gånger på en decimeter orginal och dessa skarvar var väldigt ärgade. Misstänker det var denna lilla kabelstump som mysteriskt rök för mig i sommras då den såg lite väl mjuk ut.
Men när jag fick ordning på det hoppade den igång och gick snällt så fort soppan kom fram trots att den stått ostartad några månader.
Håller på att klura på en lösning på stereo, lite knepigt i denna bil då uttaget i instrumentbrädan är för smalt för en enkeldin och är formad så det inte går såga upp på något vettigt sätt. Så mina alternativ är en rattaxlare eller bygga under instrumentbrädan.
Har en häftig rattaxlare som jag klurar på en lösning att löda in ett aux uttag i.
Juste, hade helt glömt att till nästa säsong vore det kanske inte en dum ide att gå igenom och få dit weberföggen också. Så den blir lite mer pålitlig.
Business In The Front Party In The Back