Blixtens Banala Bil-bana (i livet)
Postat: 10 maj 2023, 21:56
Hej alla glada! Här är en gubbe som kom på att han vill skruva när han var närmare 40 år ung.
Tänkte att jag gör en tråd för de skitbilar jag pysslar med... Så att ni som faktiskt kan och har lokaler kan få den där "jag har det inte så dåligt endå"-känslan.
Två bilar till ett totalt värde om ca 10000 kr. En Ford Mondeo Mk3 Ghia 2.5L V6a med beiga skininredningen. Den andra är en Volvo 245:a 76'a som räddades från under en tall.
Här körs den älskade 245an ut ifrån vintervilan: https://youtu.be/O81g7sXB2g8
Idag proffslagade jag Forden, som jag köpte inför en flytt upp till Mellansverige igen, och sen har den bara vägrat dött... Eller ja, jag har ju bytt dämpare, vakuumslangar, hjullager, luftmassesensor och en massa mer. Som att svetsat ihop bakvagnen eftersom Ford är Ford och bygger den i fyrkantsrör med öppning ut mot bakhjulen... Är ju inte öppet när man köper bilen, men efter 20 år är det det för då har gummidistansen ruttnat. Men det är en annan historia.
Hur som, hade inte inredningen varit beige och helt jävla underbar och motorn gå som ett spjut, trots att den sprutar olja och gått 27000+ mil, så hade den här Forden varit skrotad för 4-5 år sen. Bara jag som är dum nog att fixa en bil jag köpte för 6000 spänn... man måste ju lära sig på något.
Dagens temporära fusklagning... "Laga" flexrör med tätningsmassa och slangklämma är dock inte ens jag stolt över... Återstår att se vad besiktningen säger, eller om det ens är tätt. Säger dom inget kanske Forden få gå ett år till.
Vad tror ni? Det verkar sitta lite iaf...
När det fanns dessa delar så kostade det här flexröret 12000 kr enligt Fordverkstan i orten. Sitter ihop med böjarna som ansluter mot grenrören för varje cylinderbank.
Nästa steg är att klämma dit en ny dämpare bak... Den har just nu inget slutrör och utloppet går framåt under bilen. Perfekt om man är trött på livet och vill gasa ihjäl sig!
Det var allt. Skoj med ett nytt forum! Fortsättning följer...
Trivia: Forden har tillhört en Skogenracing-medlem.
Tänkte att jag gör en tråd för de skitbilar jag pysslar med... Så att ni som faktiskt kan och har lokaler kan få den där "jag har det inte så dåligt endå"-känslan.
Två bilar till ett totalt värde om ca 10000 kr. En Ford Mondeo Mk3 Ghia 2.5L V6a med beiga skininredningen. Den andra är en Volvo 245:a 76'a som räddades från under en tall.
Här körs den älskade 245an ut ifrån vintervilan: https://youtu.be/O81g7sXB2g8
Idag proffslagade jag Forden, som jag köpte inför en flytt upp till Mellansverige igen, och sen har den bara vägrat dött... Eller ja, jag har ju bytt dämpare, vakuumslangar, hjullager, luftmassesensor och en massa mer. Som att svetsat ihop bakvagnen eftersom Ford är Ford och bygger den i fyrkantsrör med öppning ut mot bakhjulen... Är ju inte öppet när man köper bilen, men efter 20 år är det det för då har gummidistansen ruttnat. Men det är en annan historia.
Hur som, hade inte inredningen varit beige och helt jävla underbar och motorn gå som ett spjut, trots att den sprutar olja och gått 27000+ mil, så hade den här Forden varit skrotad för 4-5 år sen. Bara jag som är dum nog att fixa en bil jag köpte för 6000 spänn... man måste ju lära sig på något.
Dagens temporära fusklagning... "Laga" flexrör med tätningsmassa och slangklämma är dock inte ens jag stolt över... Återstår att se vad besiktningen säger, eller om det ens är tätt. Säger dom inget kanske Forden få gå ett år till.
Vad tror ni? Det verkar sitta lite iaf...
När det fanns dessa delar så kostade det här flexröret 12000 kr enligt Fordverkstan i orten. Sitter ihop med böjarna som ansluter mot grenrören för varje cylinderbank.
Nästa steg är att klämma dit en ny dämpare bak... Den har just nu inget slutrör och utloppet går framåt under bilen. Perfekt om man är trött på livet och vill gasa ihjäl sig!
Det var allt. Skoj med ett nytt forum! Fortsättning följer...
Trivia: Forden har tillhört en Skogenracing-medlem.