Carina, den andra kvinnan
Postat: 20 jun 2023, 10:06
Prolog:
När jag för ett antal år sen bodde i grannbyn hände det om somrarna att man såg en gammal Toyota köra genom byn, men pga dåvarande situation (det är ju populärt att skylla på sina ex, men det ids jag inte göra) så tog jag inte tag i saken och knackade på och frågade om den var till salu.
Snabbspolar vi fram ca 5 år till i höstas och ett annat liv så ringer en kompis och säger "Nu har han ställt ut Toyotan vid vägen så den ska säkert till skrot, åk och knacka på!". Så jag hävde mig i Omegan omgående och bankade på dörren. Så för att göra en kort historia något kortare gjordes affär och den trailades hem.
Dagen efter utvärderades fyndet i dagsljus och jag kunde konstatera att den var tråkigt nog rätt bucklig men klarat sig förvånansvärt från rost. Avgassystem saknades från downpipen och bakåt men efter lite joxande startade den och gick fint.
Fixade lite med elen så torkare och kupefläkt hoppade igång och sen kom snön. Jag skruvar utomhus hemma så det brukar vara då hobbyfordonen går i dvala.
Sen smälte snön 44 månader senare så jag slog till slut till och köpte mig en svets och lärde mig svetsa, något jag skjutit på i 25 år.
Avgasrör inhandlades på Biltema och sen var det bara learning by doing, vilket givet resulterade i göra om göra rätt. Men till slut satt ett avgassystem på plats (som låter alldeles för mycket för en karl i min ålder). Besiktningstid ordnades, resten av elen gick igenom så all belysning fungerade och dagen innan bes så kördes den 5 mil runtikring för att se till att den inte skulle börja brinna och för att få väck det bruna från bromsskivor då den stått still i runt 6 år.
Så igår svängde jag förbi SBP och trots mindre påpekan att den lät lite väl mycket så rullade jag därifrån med blankt papper och en bil besiktad så länge jag lever eller tills länsman säger nånting annat.
Framöver blir det att ordna till bucklor, rost och en förgasare som vill till att sura ner sig. Slotmags hade inte heller suttit helt fel.
Helst hade jag inte rört plåten för mycket då jag gillar patinan (nej den är inte lackad mattsvart, det är den bruna lacken från fabriken som tappat sin lyster något) men vi vet alla att rost sällan bestämmer sig från att sluta tugga plåt. ]
När jag för ett antal år sen bodde i grannbyn hände det om somrarna att man såg en gammal Toyota köra genom byn, men pga dåvarande situation (det är ju populärt att skylla på sina ex, men det ids jag inte göra) så tog jag inte tag i saken och knackade på och frågade om den var till salu.
Snabbspolar vi fram ca 5 år till i höstas och ett annat liv så ringer en kompis och säger "Nu har han ställt ut Toyotan vid vägen så den ska säkert till skrot, åk och knacka på!". Så jag hävde mig i Omegan omgående och bankade på dörren. Så för att göra en kort historia något kortare gjordes affär och den trailades hem.
Dagen efter utvärderades fyndet i dagsljus och jag kunde konstatera att den var tråkigt nog rätt bucklig men klarat sig förvånansvärt från rost. Avgassystem saknades från downpipen och bakåt men efter lite joxande startade den och gick fint.
Fixade lite med elen så torkare och kupefläkt hoppade igång och sen kom snön. Jag skruvar utomhus hemma så det brukar vara då hobbyfordonen går i dvala.
Sen smälte snön 44 månader senare så jag slog till slut till och köpte mig en svets och lärde mig svetsa, något jag skjutit på i 25 år.
Avgasrör inhandlades på Biltema och sen var det bara learning by doing, vilket givet resulterade i göra om göra rätt. Men till slut satt ett avgassystem på plats (som låter alldeles för mycket för en karl i min ålder). Besiktningstid ordnades, resten av elen gick igenom så all belysning fungerade och dagen innan bes så kördes den 5 mil runtikring för att se till att den inte skulle börja brinna och för att få väck det bruna från bromsskivor då den stått still i runt 6 år.
Så igår svängde jag förbi SBP och trots mindre påpekan att den lät lite väl mycket så rullade jag därifrån med blankt papper och en bil besiktad så länge jag lever eller tills länsman säger nånting annat.
Framöver blir det att ordna till bucklor, rost och en förgasare som vill till att sura ner sig. Slotmags hade inte heller suttit helt fel.
Helst hade jag inte rört plåten för mycket då jag gillar patinan (nej den är inte lackad mattsvart, det är den bruna lacken från fabriken som tappat sin lyster något) men vi vet alla att rost sällan bestämmer sig från att sluta tugga plåt. ]