Sida 1 av 3
Knez - Ford Capri 2.0S -80 "Den som spårar ur mest vinner"
Postat: 04 maj 2023, 10:43
av Knez
Så, det var en gång en Ford Capri jag köpte osedd år 2018 av en man vid namn Janne någonstans i centrala Gävle.
Janne skulle ha 12000kr för bilen och jag hade ju egentligen redan en Ford Capri som stod, men den hade jag skruvat ner i beståndsdelar för att trimma. Eller vad det nu var jag skulle göra. Den här Caprin var nybesiktad och våldsamt billig, så jag kunde liksom inte motstå frästelsen att öppna lädret. Den skulle ju definitivt få vara original så jag hade en substitut-Capri att åka runt i medan jag byggde ihop den svarta...
Sagt och gjort så blev det affär över telefonen och jag skickade en ledig kompis till Janne för att dela ut pengarna och lösa affären eftersom jag var på jobbet. Åkte direkt efter jobbet mot Janne och möttes av en neonbrun skönhet mina barn döpte till Bruno
- bruncapri.jpg (84.36 KiB) Visad 11671 gånger
Till en början bytte jag kamrem på Bruno och bara åkte runt, men en dag bestämde jag mig för att ta tag i den gungiga och geggiga väghållningen. Jag skulle ju inte gör nåt åt motorn. Det hade fått den svarta att bara stå still. Men väghållning måste väl vara okej i alla fall?
Bytte dom trötta multibladfjädrarna bak mot enkelblad från Capri 2.8i och helt plötsligt var bakvagnen i vettig höjd igen!
- capri1_.jpg (208.08 KiB) Visad 11671 gånger
- capri2_.jpg (196.4 KiB) Visad 11671 gånger
Första delen i historien. Det kommer mer
Re: Knez - Ford Capri 2.0S -80 "Den som spårar ur mest vinner"
Postat: 04 maj 2023, 15:01
av Rotfyllning
Ser svårkörd ut!
Re: Knez - Ford Capri 2.0S -80 "Den som spårar ur mest vinner"
Postat: 04 maj 2023, 15:03
av Knez
Sjukt svårkörd just nu i alla fall!
Re: Knez - Ford Capri 2.0S -80 "Den som spårar ur mest vinner"
Postat: 04 maj 2023, 22:43
av Lillkanto
*Följer*
(skruvade på skiten, återigen, idag. Så det är ju rätt oundvikligt iofs)
Re: Knez - Ford Capri 2.0S -80 "Den som spårar ur mest vinner"
Postat: 05 maj 2023, 08:59
av Knez
Sååå under månaderna och året som gick så provade jag lite olika typer av fälgar (som sig bör), sänkte bilen med sänkningsblock bak och sänkningsfjädrar fram. Bytte dessutom låda från 4-petat till 5-petat. Gled runt och åt glass för det mesta fram till att jag fick för mig att byta bussningar inför inspelningen av Hej Dalarna. Mest för att jag ville kunna njuta lite mer av alla kurviga vägar på väg till vår destination.
Lådbyte på G på Nisses gamla jobb
- byte_typ9.jpeg (519.14 KiB) Visad 11630 gånger
Nya fälgar och sänkt fram
- styling.jpg (53.18 KiB) Visad 11630 gånger
Numera sänkt bak också
- capristyling2.jpeg (4.03 MiB) Visad 11630 gånger
Preppade stolen inför Hej Dalarna
- stolhejdalarna.jpeg (207.4 KiB) Visad 11630 gånger
Bytte bussningar inför Hej Dalarna
- bussningar.jpeg (205.76 KiB) Visad 11630 gånger
Strax innan inspelningen av Hej Dalarna drog igång.
- hejdalarna.jpeg (320.56 KiB) Visad 11630 gånger
Re: Knez - Ford Capri 2.0S -80 "Den som spårar ur mest vinner"
Postat: 05 maj 2023, 20:34
av Knez
Re: Knez - Ford Capri 2.0S -80 "Den som spårar ur mest vinner"
Postat: 06 maj 2023, 19:10
av Nordin
Tjusig Capri, alltid gillat den modellen men den hade gjort sig bättre med en Volvo B20 i
Re: Knez - Ford Capri 2.0S -80 "Den som spårar ur mest vinner"
Postat: 07 maj 2023, 15:01
av Knez
Nordin skrev: ↑06 maj 2023, 19:10
Tjusig Capri, alltid gillat den modellen men den hade gjort sig bättre med en Volvo B20 i
Traktormotorer gör sig bäst i traktorer ju
Re: Knez - Ford Capri 2.0S -80 "Den som spårar ur mest vinner"
Postat: 07 maj 2023, 15:12
av Nordin
Knez skrev: ↑07 maj 2023, 15:01
Nordin skrev: ↑06 maj 2023, 19:10
Tjusig Capri, alltid gillat den modellen men den hade gjort sig bättre med en Volvo B20 i
Traktormotorer gör sig bäst i traktorer ju
Nu förstår jag inte alls vad du pratar om
Re: Knez - Ford Capri 2.0S -80 "Den som spårar ur mest vinner"
Postat: 07 maj 2023, 15:41
av Knez
Nordin skrev: ↑07 maj 2023, 15:12
Nu förstår jag inte alls vad du pratar om
Eller?
Men urspårningen blev total på nåt sätt när jag bestämde mig för att regga rosthögen med motorn.
Sagt och gjort blev det lite prylar som ändrades eftersom jag var tvungen och annat ändrades för att jag kunde ju lika gärna byta till värre när jag ändå höll på...
Coilovers har jag alltid velat ha t.ex. Bestämde mig för att bygga coils när jag ändå var tvungen att byta bromsar.
Hemmabyggda coils med excentriska fjäderbenslagringar för lite mer camber. 4-kolvsok från Volvo 240 och ventilerade 260mm skivor från Mazda 323 GT Turbo. Självklart stålomspunna bromsslangar bara för att.
- coilovers.jpg (218.33 KiB) Visad 11575 gånger
Bakaxel hade jag en 1031 från en Volvo 240 liggandes, omsvetsad för att passa bolt on på Caprin. Självklart blev jag övertalad om att hålla mig märkestrogen, så jag köpte mig en Ford 8.8 från en Explorer istället som kortades och renoverades med nya lager, packningar och lameller till lamelldiffen.
Explorer-axeln uppe på plats
- explorer1.jpg (224.47 KiB) Visad 11575 gånger
Skönt med skivbromsar bak!
- explorer2.jpg (168.75 KiB) Visad 11575 gånger
Capri-kardan parades ihop med bakdelen från Explorerns (tack till Petter för hylsan mellan)
- explorercaprikardan.jpeg (201.94 KiB) Visad 11575 gånger
Caprins handbromsspak parades ihop med Explorerns handbromsmekanism
- explorerhandbroms1.jpg (213.97 KiB) Visad 11575 gånger
- explorerhandbroms2.jpg (192.92 KiB) Visad 11575 gånger
Och det gick ju bra att regga till sist!
- regbevis.jpg (3.67 MiB) Visad 11575 gånger
Självklart skulle det spåra ur ännu hårdare lite längre fram...