zacke skrev: ↑21 apr 2024, 21:42
Se på sjutton att jag verkar ha hittat nått som passar min konfig. Bidde en ny gammal tryckplatta från Borg & Beck. Hade legat ett tag på hyllan hos persåkers om man säger så, lyckades till och med pruta lite med på den. Oklart hur mycket mos den tål, men med en sintrad 6 pucks från Tenaci så ska det nog räcka till mig. Varianten på tryckplatta verkar att sitta i muskelbilar (typiskt, en sån har ju jag inte per def) om man får tro vad internet säger.
IMG_5407.JPG
Om man vill kolla på olika varianter av tryckplattor klickar man
här
Härligt att du hittat en setup som funkar!
Att det är gamla delar (eller NOS som de så fint kallas) ser jag bara som positivt.
Nu vet jag inte hur det är med just tryckplattor, men tyvärr börjar kvaliten på delarna till våra hotrods börjar svajja.
Men det är ju sen gammalt att när efterfrågan hos tillverkarna sjunker korkar dom upp burken med kinesium o gjuter med.
Ett skräckexempel på detta som folk nästan regelbundet drabbas av är kvaliten på lyftare och kammar i motorer med solida lyftare.
Comp cams ska va en redig gamble, såg en kanadensare (DD speedshop) totalt förstöra sin nyrenoverade cheva bigblock för lyftarna gav med sig under inkörningen.
En Corvette är ju egentligen exakt vad defenitionen av en muskelbil är, en liten lätt bil med stor motor.
En c3a har ju även en riktigt kaxig karossform.
Problemet som startar diskussioner muskelbil eller inte ligger nog i att Corvetten skulle vara Amerikas sportbil, vilket den förmodligen var.
Men det tog egentligen många år och minns jag inte helt fel lite hjälp från tyskarna innan den uppnådde någon sportbilsklass, iallafall i övriga världen.
Något jag lagt märke till på sista tiden är att priserna på Corvetter verkar ha sjunkit, tycker dom dyker upp lite då och då på blocket runt 100k. Mestadels c4or men ibland även c3or. Är dom inte lika populära länger eller har jag bara dålig koll och föreställer mig att det är billigt?