Efter en stunds iakttagande av diverse hondor så kände jag att jag ville ha en själv.
Året är 2016 och bilscenen i Gävle är ganska aktiv med att sätta tider på vad som kallas för "kukringen".
Kort sagt så såg jag flera hondor med små motorer sätta imponerande tider på under en minut och det fick mig på fall och gav mig också en helt ny gemenskap.
Det tog inte lång tid innan jag blev erbjuden att själv få köpa en liten banstukad Honda för ynka 8000kr.
Det hade suttit en vässad 1.6 liters motor i den som toppackningen hade gått på då den inte verkade ha något varvstopp.
Ägaren tog då ur den motorn och stoppade tillbaka original 1.5 liters motorn med 90hk.
Jag fick köpa den för 8000kr.
Den är sänkt med HR Coilovers och har ett stabilisatorstag högt upp mellan c-stolparna.
Jag körde en sommar som den var och hösten 2017 åkte den upp på pallbockar för första gången.
Samtliga bussningar i fram och bakvagn skulle bytas ut, likaså bromsar runt om inklusive slangar.
Avgassystem, kylare, laga rost i bakskärmarna var också på listan.
Ett motorbyte va önskvärt men inte prioriterat.
Resten av bilen ska bli redo först var tanken.
Den kom faktiskt inte ut igen förrän sommaren 2019.
Här är lite bilder på det som gjordes.
[attachment=
Fortsättning följer....
Honda Civic ED6
Honda Civic ED6
Senast redigerad av Pastorn den 06 mar 2024, 17:47, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Honda Civic ED6 "Det eviga projektet"
Gött med projekttråd!
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
En läre ju följa denna å, då man varit med sen dag ett för 7 år sen
För övrigt en av bilarna som legat en närmast hjärtat trots att jag aldrig ägt denna godbit
För övrigt en av bilarna som legat en närmast hjärtat trots att jag aldrig ägt denna godbit
DÖD ÅT VAG
Här kommer lite mer bilder från början av 2019
Också vintern 2018/2019 påbörjades rostlagning i bakre skärmkanter.
Sen var det dags för första provtur
Sommaren 2019 körde jag snålt med den ett par gånger och sen mot hösten åkte den in i garaget igen och jag började ta ur motorn för uppfräschning av motorrummet.
Våren 2020 så gjordes vänster skärmkant klar.
Mycket hade gjorts med denna bilen under många år och sommaren 2020 var det dags att göra hjulinställning och börja använda den på riktigt
Här är den nyrekondad och klar
Här är den nyrekondad och klar
Fy satan så fint! Turbo och riktigt sprut sen då?
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar