Lincoln Town Car – En aktiv bakåtsträvan. Del 1

Lincoln Town Car – En aktiv bakåtsträvan. Del 1

12 december, 2021 Okategoriserade 0

I tidigare blogginlägg så berättade jag om att min nuvarande bruksbil, Volvo XC70 D5 2015, hängde löst. Mycket pga pengar, vad det kostar att köpa en nyare begagnad bil. Vi ska inte ens tala om vad en helt ny liknande den bil jag har nu skulle kosta och en del för att jag kanske omvärderat vad jag vill ha ut av min dagliga bruksbil.
Men har du inte läst förra blogginlägget så råder jag dig att göra detta innan du läser detta. Den röda tråden startar nämligen i det förra inlägget och en del referenser blir möjligen dit.

Gunnar Ljungstedt med sin Crown Victoria från 2005 var med i avsnitt #66 i våran podd. Man kan säga att där gick startskottet. Jag fick upp ögonen för att det faktiskt går att bruka jänkare året om, att det faktiskt till en stor del var ekonomiskt försvarbart, att det mesta av fördomarna jag hört från “de som vet” var skitsnack och insåg att jag själv stått i vägen för det jag själv alltid velat ha, en jänkare med V8, pga rädsla och osäkerhet.

Så jag bestämde mig direkt efter det avsnittet att det skulle bli jänkeköp och en bil ur Fords ”panther-träsk” skulle det bli. För så mycket känslor och sinnen som det aktiverade att köra Gunnars Crown Victoria var det längesedan jag upplevde bakom ratten.

Panther-plattformen som Ford kallade en av sina bilplattformar mellan åren 1978-2011 var alltså bilar byggda på samma bottenplatta och var en så kallad “Body on frame”-lösning. På Svenska, en rambyggd bil. Det enda som idag är rambyggt på personbilsplanet är typ Amerikanska pickuper och stora SUVar. 
De bilar som var baserade på pantherplattformen var Ford LTD, Ford Crown Victoria, Mercury Grand Marquis och Lincoln Town Car.

Ramen (underredet) på Ford Crown Victoria P71. Tänk att man sen bara sänker karossen över och bultar dit det. Bam! Rambyggd fläskig sedan.



Blocketbevakningar gjordes och snabbt hittade jag 2st kandidater. En Grand Marquis från 2005 och Lincoln Town Car från 1995. Bara älskar just 2nd generation Town Car. Tog det bästa av designen från 80-talet och förfinade det för 90-talet.

“Men vänta lite nu! Du sa ju i förra inlägget att du ville ha en Crown Victoria. Hur fan ska du ha det egentligen?! Är du lallare eller?!” Kanske ni skriker nu.

Ja, jag vet att jag sa att jag ville ha en Crown Victoria och det vill jag fortfarande. Men som priserna är på sådana just nu så var det inte aktuellt tyvärr. Detta köp är meningen att vara en “doppa tån och känna på vattnet innan jag går full retard”-bil.
Efter noga övervägande så blev det att rikta in sig på Town Caren, mest för att den var 35k billigare än Grand Marquisen och hela 70k billigare än den Crown Victoria jag var sugen på, så jag hörde av mig till säljaren och bestämde att jag kunde åka ner till Eskilstuna och kika på bilen först om 4 dagar. Som tur är så har jag en god vän som heter Nils, som även råkar vara med i “Hej Bruksbil”, som ställde upp att åka med mig ner till Eskilstuna för att kika på bilen. Tack Nils!



Lincoln Town Car 1995. Foto: Nils Westberg.


Väl där så visade det sig att personen som, något motvilligt, skulle sälja denna Town Car även hade 2st till Town Cars av samma generation stod på uppfarten. Den blåa ni ser i bakgrunden med bakluckan öppen var Jerry Williams managers gamla bil. En fullsmetad Town Car från 1997. En bil som vår gode vän Gunnar Ljungstedt en gång har jagat och försökt köpa. Historia om det berättas i #69 av podden då denna bil provkörs och Gunnar åter igen är gäst.

Efter blott ca 45 sekunder tittandes under huven och för att sen spendera endast 45 sekunder bakom ratten så var jag såld. Bilen var perfekt, för mig, och jag letade verkligen febrilt för att hitta något att pruta på eller något som skulle avskräcka köp, men förgäves. För priset som var satt och hur välhållen den var för sina 26år och nästan 34k mil.
Det blev köp och nu är jag där jag vill vara. Med jänkare. Detta är meningen att bli en följetång. Så ni  får gärna hänga med mitt “doppa tån..”-experiment. Kommer den att göra mig besviken, arg och/eller ledsen? Den kommer att rulla året runt i min ägo. Om än så länge inte till 100% som bruksbil då Volvon får hänga kvar en stund till. Men den kommer att köras. Häng med framöver så får ni se.



Fotomontage i hur det kan komma att se ut i sommar på diverse golfklubbar när jag försöker ta mig under 100 slag på banan. Vi är inte sponsrade av Högbo Golfklubb, men vi skulle kunna bli. Foto: Magnus Backman

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.