Lincoln Town car – En aktiv bakåtsträvan del 3

Lincoln Town car – En aktiv bakåtsträvan del 3

30 december, 2021 Okategoriserade 0

Denna följetång av inlägg börjar i inlägget ”Dags att ”bakåtsträva” – för ekonomin och sinnet.”. Om du inte har hängt med från början så får du gärna gå tillbaka dit för du enklare ska förstå vad jag skriver om och kanske förstå en del referenser.

Någon vecka efter jag köpt min Town Car så började kvicksilvret sakta men säkert att krypa neråt och dygnsmedeltempen började snabbt hovra runt nollan. Jag vill bruka denna bil även vintertid, dels för att bevisa en del belackare som säger ”det går inte att åka amerikanare vintertid..” fel, men också mycket för för min egen del såklart. Första gången jag nu äger en amerikanare så vill man ju åka så mycket som möjligt eller hur? Då måste jag ju ha riktiga vinterdäck.

Utbudet är inte skitstort för dubbdäck med dimensionen 215/70-R15 så leveranstiden för däcken jag beställt drog ut på tiden. Mycket tack vare att DSV lejt bort sina tjänster i Gävle-regionen till Lastbilstation. De klåparna lyckades bomma att meddela mig när däcken anlänt till terminal hos dem, de ska då skicka ett sms med valmöjligheter för leverans, och infon på DSVs trackingsida var ”Arrived at terminal” men ingen mer info än så, vilken terminal och vart?! Som tur är så har jag efter att ha jobbat i lastbilsbranschen en period vänner som visste vart jag skulle vända mig när det gällde gods från DSV. Det slutade med att jag fick ringa runt för att hamna hos rätt person för att sen åka och hämta dem själv. Det tog några extra dagar att få tag i vinterdäcken jag beställt. Så om du har möjlighet. Undvik att välja leverans med DSV om du bor i Gävle-regionen, om du vill ha en fullvärdig service och grejorna levererade någorlunda i tid.

Ute på en glassätartur på en av favoritsträckorna i regionen. Kärlek. Foto: Magnus Backman


Jag hade under tiden förpassats till att endast kunna köra Town Caren de dagar det var några plusgrader ute på dagarna då jag inte riktigt litade på de där amerikanska white wall radials som satt på bilen, visserligen bra mönster på dem, men knappast gjorda för att åka på när kvicksilvret hovrar runt nollan eller under. Så blev det tyvärr endast några korta turer på någon mil här eller där innan jag fick på vinterdäcken. Vilket var enormt frustrerande, jag ville ju köra min nyinköpta bil. De dagar det var minusgrader ute så fick jag gott nöja mig med att endast gå ut torrgasa lite och knäppa lite kort.


Frosttäckt Town Car. Som inte på ett säkert sätt kunde framföras på sommarsulorna och fick stå parkerad. Foto: Magnus Backman

Efter att jag hämtat vinterdäcken så skulle det ju monteras också, vilket tog några dagar ytterligare att ordna tid för. Kvicksilvret fortsatte att dyka och låg nu stadigt runt -5 eller lägre. Det blev så mycket frost ute att det såg ut som snö. Bilen blev stående tills den dagen då min vän Nils fixat så att jag kunde få slänga på däcken på Bilmetro (vi är inte sponsrade av Bilmetro men vi skulle kunna bli). Åter igen tack Nils.
Det jag trodde skulle bli en enkel sak att bara dyka dit, muttra av sommardäcken, att någon krängde av sommardäcken och slaskade på vintersulorna på samma fälg åt mig för att jag sedermera bara skulle muttra på dem på bilen igen var inte det som hände.


Jag och Nils fick en snabbkurs av Patrik, som är Nils kollega, i hur man använder däckkrängarmaskinen (helt jävla livsfarlig) och balanseringsmaskinen samt hur man sätter på ”slagvikter”, vilket för övrigt är ett rent helvete att få till när man inte har rätta knycken (Farbror Melker).
Lärde mig ett nytt ord också som var väldigt roligt, så jag delar det med eder; ”clinchkant”. Sagt på brett Gävlemål så låter det ganska roligt.


Efter många om och men hade jag och Nils lyckats få till första däcket så sa Patrik bara ”Sådärja, gick ju bra det där. Nu kan ju ni det här grabbar”. Det han menade var ”Kbry, jag har annat för mig jag..” och så lämnade oss till vårt öde där i däckverkstaden.
Jag och Nils kämpade på i ca 1h tror jag, men till slut så fick vi in snitsen, kändes det som i alla fall, och vi två kanske skulle kunna ha gjort vad EN van däckmontör gör på samma tid. Nisse bemannade däckkrängarmaskinen och jag balanseringsmaskinen. Det blev gjort och inga läckor eller missöden, än så länge…
Måste säga att efter att jag stått där och kämpat med mina däck, slagvikter som skulle smällas dit samt all annan logistik kring att hålla på med däck så har jag en helt nyfunnen respekt för de människor som håller på med detta på daglig basis. Ni har min yttersta respekt.


Vinterdäcken blev äntligen monterade på bilen samt att jag bytte olja, filter och luftfilter. Nu fanns det inget som stoppade mig att framföra bilen när jag vill, oavsett vilket temperatur eller väglag det var ute. Förutom det fantastiskt dåliga lyset då förstås. Åtgärd för detta blev att beställa ledlamps-kit på nätet. Tänkte jag provar det enklaste först. HB5/9007-halogenlampor är inte skitenkla att få tag i här i Sverige och framförallt inte ”performance”-varianter som lyser bättre än original. Så det är nästa sak som ska fixas på bilen.


Dagen efter jag och Nils fått på vinterdäcken så blev det faktiskt en längre tur med bilen, måste faktiskt säga att den beter sig rätt så civiliserat trots att det var lite halt ute och att det sitter vinterdäck på med mjukare sidovägg, bilen brukar ju bli aningen ”svajigare” när man satt på vinterdäcken. Men märkte ingen större skillnad faktiskt. Gissar att med Town Carens redan färjelika väghållning blir det inte blir sådan enorm skillnad. Apropå väghållning, efter någon timme bakom ratten i Town Caren, så känns XC70n som rena rama sportbilen när man sätter sig i den, så då kan ni ju tänka er hur smörig och mjuk Town Caren är.
En tanke jag hade på förhand var att det blir väl ett jävla liv i kupén p.g.a. den nya dubbdäcken på bilen. Men icke, det hörs lite svagt in i kupén att det sitter dubbdäck på bilen men inte så att det stör. Så den underbara komforten finns där fortfarande. Riktigt trevligt.

 

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.