Lincoln Town Car – En aktiv bakåtsträvan del 4

Lincoln Town Car – En aktiv bakåtsträvan del 4

6 januari, 2022 Okategoriserade 0

Denna följetång av inlägg börjar i inlägget ”Dags att ”bakåtsträva” – för ekonomin och sinnet.”. Om du inte har hängt med från början så får du gärna gå tillbaka dit för du enklare ska förstå vad jag skriver om och kanske förstå en del referenser.


Så med vinterdäcken monterade så var det ju bara att köra precis när jag ville utan att behöva bry mig om det hala väglaget som uppstår bitvis såhär när det är vinter. Dock ett problem som inte var riktigt fixat än, ljuset. Så helst så undvek jag att köra när det var mörkt ute. Vilket gjorde att jag hade typ 6h per dag som jag kunde köra bilen. Vilket inte alls är hållbart. Led-lampor var, som nämndes i förra inlägget, beställda men postnord är ju som vi vet, inte något under av snabbhet.

Kvicksilvret dök ganska snabbt utomhus och temperaturen var under många dygn under -10. Min ordinarie bruksbil XC70n började kännas lite trött när den skulle startas om dagarna när det skulle faras till arbetet och jag fruktade att Town Caren, som nu blivit stående i nästan en vecka pga mycket jobb och annat jag tvunget att fixa inför stundande julhelg och nyår med allt vad det innebär, skulle kanske strejka och behöva starthjälp när jag väl skulle ta den för en sväng när en lucka i mitt hektiska schema skulle öppna.
Ja, den blev stående länge för att jag inte ville bara ta ut den och åka 30 min här eller 20 min där. Ska den köras så ska den köras ordentligt, så är det bara.

Dagen kom så äntligen, jag var på jobbet när det plingade till i telefonen. Paketet med led-lamporna hade kommit till ombud och var redo att hämtas. Dock så jobbade jag eftermiddag så det fick bli att hämta paketet dagen efter. Glad i hågen så åkte jag direkt till postombudet och hämtade paketet dagen efter. Väl hemma och öppnade paketet så blev jag full i skratt. Tror tillverkarna av detta kit kryddat en aning när de märkte upp hur kraftfulla dessa lampor är.

Alltså detta är för båda lamporna. Men 12000Lumen?! Halvtvek.



Det hade varit -19 på natten och var just nu -15 när jag stegade mot Town Caren. Inte för intet så hade jag en klump i halsen och tänkte att detta är inte det bästa vädret att riva igång en 26år gammal jänkare med en motor som har rullat nästan 34k mil. Dessutom så är ingen motorvärmare installerad så det stundar kallstart på riktigt.
Efter en preflight-check med kollande av diverse vitala vätskor så var det dags att vrida på nyckeln. Startmotorn gick något extravarv men var ingen tvekan eller tecken på dåligt batteri. Bilen gick igång hur enkelt som helst. Dock med lite plågande ljud ifrån diverse pumpar under huven. Men absolut inget alarmerande eller konstigt. Det var ju trots att jävligt kallt ute. Tog bilen in till Gävle där jag blivit inbjuden av Nils till hobbykväll på Bilmetro, vi är inte sponsrade av Bilmetro men vi skulle kunna bli, på vägen in så märkte jag att det måste till ett termostatbyte samt byta viskokopplingen till fläkten. Fläkten gick hela tiden trots -15 ute och någon överdådig värme i bilen var det inte tal om. Bara lägga till listan av saker som måste åtgärdas. En sak i taget.



Väl på Bilmetro så hjälpte jag Nils lite med att installera kupévärmaruttag i den tyska kreddvagnen från Bayern, sen med hjälp av Theo så bytte vi till led-lamporna på Town Caren. Resultatet blev riktigt bra faktiskt.
Dock så hade jag kanske förväntat mig mer med tanke på, den på kartongen utlovade kraften i lamporna, men det var helt klart en förbättring. Största förbättringen blev på helljuset och det var ju välkommet då det var fantastiskt dåligt med halogenlamporna. Men även halvljuset fick sig ett uppsving, se nedan.

Med halogenlampor.
Med ledlampor. Väsentlig skillnad.

I övrigt så har jag att rapportera förbrukningsiffrorna för bilen, mätt pump till pump, blandad körning är 1,16L/milen. 2 ton tung gammal jänkare med V8, mycket stadskörning, nya ordentliga vinterdäck samt ordentliga kallstarter utan motorvärmare. Jag skulle vilja säga med beröm godkänt på förbrukningsfronten.
Visst. Väsentlig skillnad mot XC70ns 0,7L/milen. Men fan om det inte är värt merkostnaden att åka Town car ändå? Bensinen är ju väsentligt mycket billigare än dieseln nu också. Haha.


Det planeras en roadtrip som kanske är något oväntad för många. Jag tror många, om de skulle få välja skulle aldrig välja att göra samma resa i denna bil som jag planerar att göra. Många skulle nog på förhand säga att jag är hjärndöd och borde ta XC70n istället. Vilket jag inte säger något om. Häng med nästa gång så får ni se vart det bär av. Lincoln Town Car har ju hittills visat sig vara en pålitlig vinterbil. Vi får se om den håller måttet för en långresa.

 

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.