Prenumerationer på teknik i bilar – Framtidens inkomstkälla för biltillverkarna.

Prenumerationer på teknik i bilar – Framtidens inkomstkälla för biltillverkarna.

28 juli, 2022 Okategoriserade 0


Inte nog med att du bör först sälja en njure för att ha råd med din nya bil idag. Väntetiderna är väldigt långa och vissa bilmärken, Ford, har slutat sälja vissa av sina bilar, Fiesta och Focus, för stunden pga att väntetiderna blir för långa för kunden. BMW släppte nyligen ut ”halvfärdiga bilar” ut till kund. Utan Apple carplay och Android auto pga att BMW bytt chiptillverkare och mjukvarusidan inte hängt med att ta fram ny programvara. Uppdatering skulle komma senare. Volvos BLIS-system, döda vinkeln-varningssystemet, saknar komponenter i fabrikerna så kunder har blivit erbjudna ”snabb leverans om de slopar BLIS-systemet eller så får de helt enkelt vänta. Säkert väldigt kul att höra när man lagt en beställning på 600000krs V60….


Så trots att biltillverkarna har sådana enorma problem så försöker de ändå kränga bilar på någon sorts hopp om att det löser sig längs vägen och bilköpare bara… köper att det är så. Biltillverkarna rycker på axlarna och säger väl något i stil med ”leveransproblem på komponenter världen över. Vi jobbar dygnet runt på en lösning bla bla…”.
Men tror knappast att säljaren berättade något om detta när han slutförde affären i bilhallen.


Nu kommer nästa ”innovation” för att biltillverkarna ska fortsätta tjäna stora pengar! Prenumerationer på teknik i bilarna.

Mercedes annonserade ut att till releasen av Mercedes EQS 2021 att bilen kommer att ha en bakhjulsstyrning på bilen men också prislappen för det. En prenumeration som kostar ägaren 5000kr/året. Detta var första gången jag hörde något så korkat som en prenumeration för en ”feature” i en bil men tänkte att det var ju för något så banalt som bakhjulsstyrning och det är ju knappast något viktigt för gemene man.


Spola fram till nyligen. Cirka 1år senare.


BMW har för den Sydkoreanska marknaden givit besked om att ska du ha sätesvärme i din nya BMW så blir det i form av typ en app du tankar ner i bilens dator och sen får du betala motsvarande 200kr/månaden. Vill du dessutom ha rattvärme för de där kalla dagarna. Då blir det ytterligare 100kr/månad. Utöver dessa alternativ så kommer det också finnas att köpa/prenumerera på i BMWs ”Connected drive butik” följande: Apple carplay kompatibilitet, helljusassistent mm.


Ur kapitalistisk synpunkt för biltillverkarna är ju detta en helt fantastisk idé. De behöver inte längre skräddarsy varje enskild bil enligt specifikation utan kan smälla i likadana grejor i alla bilar. Därmed sparar de på mankraften, tiden och pengar för att bygga bilarna. Sen kan de ta betalt för sin teknik under längre tid än förut. 200kr/månaden här, 100kr där, 199kr på den där nya innovationen…. Det blir mycket pengar in till biltillverkaren på bilens livstid. Till skillnad från förut där de ”bara” fick betalt 1gång, när de sålde bilen, sen kunde alla de andra ägarna efter den första ”åka gratis” på den första ägarens val. Rattvärme, värre stereo, dieselvärmare mm. Det kommer nya tider gott folk. Bara att vänja er.


Ur konsumentsynpunkt så är det väl bara att finna sig i att det kommer se ut på det här viset framledes om man vill plocka ut en ny bil i framtiden.
Personligen så blir jag bara förbannad då det dagligen uppfinns nya sätt att plocka pengar ur min plånbok. Men jag är också van med det gamla systemet där det betalades högt pris 1gång för lull-lull, det var första ägaren som betalade för det, och därmed också van att på begmarknaden så kostar den mer utrustade bilen mer pengar för mig att köpa än den som saknar lull-lull. Det är det enda jag kan relatera till då jag aldrig plockat ut en ny bil.


Jag undrar också i mitt stilla sinne. Kommer inköpspriset för oss som konsument att gå ner nu då när de som det verkar att alla bilar ska vara lika sånär som på motor och drivlina? Så får biltillverkaren plocka igen pengarna på prenumerationerna istället och det är upp till konsumenten att själv välja vad den vill betala för och hur länge? Jag är ytterst tveksam till det tyvärr…


Nu sitter du kanske och säger att detta är ju bara för den Sydkoreanska marknaden ju. Det gäller ju inte oss här i Sverige.
Om du inte tror att det till slut kommer hit också så är du väldigt naiv.
Denna idé med prenumerationer spås inbringa sjukligt med pengar till biltillverkarna. Hur mycket kanske du undrar?
Stellantis spår att de innan decenniet är slut att de kommer tjäna 23 miljarder dollar på att sälja prenumerationer. Det är sjuka pengar.
Så prenumerationer är nog här för att stanna och det är bara en tidsfråga innan vi får sitta och betala på månadsbasis för sätesvärme och rattvärme på vintrarna. Personligen kommer jag så länge jag kan hålla mig till bilar med det ”gamla systemet” så länge jag kan. För det räcker med företag som är och gräver i min plånbok på månadsbasis. Behöver absolut inga fler. Det är ganska fullt redan.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.