JAG HATAR FÖRGASARE
Dom är egentligen simpla och pålitliga men jag har någon slags förbannelse över mig när det gäller förgasarmek.
Igårkväll satt jag och plockade ihop honda förgasaren men gick nästan bet på att byta chokereglaget.
För att få loss det var jag tvungen att dra ur axlen.
Problemet var att få loss spjället från axlen, antingen smulades skruvens skalle bara sönder eller så gick skruven av.
Jag har totalt 4 förgasare, jag antinegn böjde eller bröt av 3 chokeaxlar..
Jag fick ta fram dremlen för att få loss skiten, kan möjligtvis tagit ut min ilska med detta verktyg på en av reservdelsföggarna..
Någonstans i processen fläktes även två av mina accpumpar sönder.
Gummitätningen på pumpaxlen gav med sig. Jippi, bara en användbar kvar...
Sväller gummi av bromsrengöring? Är nämligen de ja haft i förgasaren istället för bensin när jag suttit på bänken o pillat accpump.
Givetvis var min sista chokeaxel lite för lång för att reglagen skulle linea upp, så dom fäste jag i varandra med två buntband.
Honda förgasaren jag trodde på är lite större än bilens orginalförgasare.
Den hade även vakumläck som satan, men accpumpen funkade okej och bilen kändes förbannat rapp med denna fögge.
Givetvis ingen tomgång tack vare vakumläckan.
Brorsan la hela eftermiddagen på att göra en grövre packning att sätta vid förgasarlocket.
Precis som jag befarade fungerade inte denna förgasare för fem öre när vakumläckan var fixad, bilen fick på tok för mycket bensin och vid ett tillfälle sköt den eld ur föggen
Hopp, bara börja om igen fast med förgasaren som kom på bilen.
Vid detta laget är jag väl bekant med hur dessa sitter ihop och fungerar.
Första försöket får jag liv i accpumpen med ett jäkla tyck, men något stämmer inte...
Istället för att spruta ur munstycket pissar det precis ovanför det från packningen mellan förgasaren och locket.
Jodå, packningen glappar ungefär 1mm där det läcker.....
Jag har vid något tidigare tillfälle sett det droppa lite där, men aldrig fått tryck i accpumpen i denna fögge.
Så hela dagen har jag haft en tanke på en riktigt dum lösning på problemet som jag egentligen vill undvika.
Brorsan finputsar sin packning lite så den inte har några highspots och han letar även fram skruv så jag kan dra åt med en ringnyckel istället för en plattmejsel. Ingen skillnad.
Nu ger jag upp och börjar göra min klåplösning.
Jag klipper av en bit buntband och lägger mellan packningen och locket ovanför accpumpens kanal.
När jag sen skruvar ihop allt och trycker på accpumpen håller jag på att bli helt knäpp och får ett obehagligt skrattanfall.
PERFEKT JÄVLA STRÅLE UR ACCPUMPENS MUNSTYCE DIREKT.... Detta var inte äns kul men ändå satt ja o skrattade...
Här försöker man göra allt rätt men det går inte... Lägger ett buntband mellan så blir det bra...
Tyvärr visade det sig nu att glappet på packningen bara hade flyttat sig till yttre delen av förgasaren..
Det sista jag gjorde innan vi gav upp för kvällen var att skruva ihop förgasaren igen med en klick packningsilikon där jag tidigare lagt buntbandet.
Sen sa jag åt brorsan att inte dra hem någon bil med förgasare på iallafall ett år
Renoveringssatsen jag köpt var också ett jäkla skämt. Tre packningar till locket, alla tunnare än dom gamla. Accpumpstång som gummit gick sönder på och ingen nålventil eller va den nu heter som flottören stänger.
Att säga att jag hatar förgasare kanske är lite att ta i.
Men jag frågade faktist morfar idag om det ligger någon slags förgasarförbannelse över oss. Det är han som lärt mig skruva.
Nästan oavsett vad vi pillat med så nog fan har förgasarna strulat. Båtmotorer, mopeder, röjjsågar, motorsågar och snöslungor.
Min duettepa med stromberg förgasare hade jag ungefär samma resan med som nu. 3-4 förgasare varav en renoverad och ingen funkade.
Hade en Volvo 240 med strombergare som aldrig gick rent, kollade precis allt och testade olika förgasare.
Denna gång känns det ändå som det blir små framsteg. Nu har jag ju hittat felet.
Jag misstänker att någon har renoverat denna förgasare tidigare och skulle vara såpass duktig att plana packningsytan men fick den skev.
För jag tycker mig se spår av fräsning eller något i materialet.
Jag tror det rätta att göra är att plocka ner förgasaren i molekyler och åka med den till någon som kan plana av packningsytorna åt mig.
Men får se ifall packningssilikonet funkar och hur länge det håller.
Kanske gör så att jag planar själv hemma med sandpapper på något plant, får se hur seriös jag orkar vara.
Börjar bara måttligt trött på detta nu..