Så, det var en gång en Ford Capri jag köpte osedd år 2018 av en man vid namn Janne någonstans i centrala Gävle.
Janne skulle ha 12000kr för bilen och jag hade ju egentligen redan en Ford Capri som stod, men den hade jag skruvat ner i beståndsdelar för att trimma. Eller vad det nu var jag skulle göra. Den här Caprin var nybesiktad och våldsamt billig, så jag kunde liksom inte motstå frästelsen att öppna lädret. Den skulle ju definitivt få vara original så jag hade en substitut-Capri att åka runt i medan jag byggde ihop den svarta...
Sagt och gjort så blev det affär över telefonen och jag skickade en ledig kompis till Janne för att dela ut pengarna och lösa affären eftersom jag var på jobbet. Åkte direkt efter jobbet mot Janne och möttes av en neonbrun skönhet mina barn döpte till Bruno
Till en början bytte jag kamrem på Bruno och bara åkte runt, men en dag bestämde jag mig för att ta tag i den gungiga och geggiga väghållningen. Jag skulle ju inte gör nåt åt motorn. Det hade fått den svarta att bara stå still. Men väghållning måste väl vara okej i alla fall?
Bytte dom trötta multibladfjädrarna bak mot enkelblad från Capri 2.8i och helt plötsligt var bakvagnen i vettig höjd igen!
Första delen i historien. Det kommer mer
Knez - Ford Capri 2.0S -80 "Den som spårar ur mest vinner"
Knez - Ford Capri 2.0S -80 "Den som spårar ur mest vinner"
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
- Rotfyllning
- Byrådirektör
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 04 maj 2023, 14:53
Re: Knez - Ford Capri 2.0S -80 "Den som spårar ur mest vinner"
Ser svårkörd ut!
Volkswagen Golf MK2 Manhattan 1989
Suzuki Grand Vitara 2004
Crescent 50SS 1969
Kinetic Baghee 1997
Suzuki Grand Vitara 2004
Crescent 50SS 1969
Kinetic Baghee 1997
Re: Knez - Ford Capri 2.0S -80 "Den som spårar ur mest vinner"
Sjukt svårkörd just nu i alla fall!
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Re: Knez - Ford Capri 2.0S -80 "Den som spårar ur mest vinner"
*Följer*
(skruvade på skiten, återigen, idag. Så det är ju rätt oundvikligt iofs)
(skruvade på skiten, återigen, idag. Så det är ju rätt oundvikligt iofs)
DÖD ÅT VAG
Re: Knez - Ford Capri 2.0S -80 "Den som spårar ur mest vinner"
Sååå under månaderna och året som gick så provade jag lite olika typer av fälgar (som sig bör), sänkte bilen med sänkningsblock bak och sänkningsfjädrar fram. Bytte dessutom låda från 4-petat till 5-petat. Gled runt och åt glass för det mesta fram till att jag fick för mig att byta bussningar inför inspelningen av Hej Dalarna. Mest för att jag ville kunna njuta lite mer av alla kurviga vägar på väg till vår destination.
Lådbyte på G på Nisses gamla jobb Nya fälgar och sänkt fram Numera sänkt bak också Preppade stolen inför Hej Dalarna Bytte bussningar inför Hej Dalarna Strax innan inspelningen av Hej Dalarna drog igång.
Lådbyte på G på Nisses gamla jobb Nya fälgar och sänkt fram Numera sänkt bak också Preppade stolen inför Hej Dalarna Bytte bussningar inför Hej Dalarna Strax innan inspelningen av Hej Dalarna drog igång.
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Re: Knez - Ford Capri 2.0S -80 "Den som spårar ur mest vinner"
Sen började det spåra ur fruktansvärt mycket....
Före och efter
Före och efter
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Re: Knez - Ford Capri 2.0S -80 "Den som spårar ur mest vinner"
Tjusig Capri, alltid gillat den modellen men den hade gjort sig bättre med en Volvo B20 i
Re: Knez - Ford Capri 2.0S -80 "Den som spårar ur mest vinner"
Traktormotorer gör sig bäst i traktorer ju
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Re: Knez - Ford Capri 2.0S -80 "Den som spårar ur mest vinner"
Eller?
Men urspårningen blev total på nåt sätt när jag bestämde mig för att regga rosthögen med motorn.
Sagt och gjort blev det lite prylar som ändrades eftersom jag var tvungen och annat ändrades för att jag kunde ju lika gärna byta till värre när jag ändå höll på...
Coilovers har jag alltid velat ha t.ex. Bestämde mig för att bygga coils när jag ändå var tvungen att byta bromsar.
Hemmabyggda coils med excentriska fjäderbenslagringar för lite mer camber. 4-kolvsok från Volvo 240 och ventilerade 260mm skivor från Mazda 323 GT Turbo. Självklart stålomspunna bromsslangar bara för att. Bakaxel hade jag en 1031 från en Volvo 240 liggandes, omsvetsad för att passa bolt on på Caprin. Självklart blev jag övertalad om att hålla mig märkestrogen, så jag köpte mig en Ford 8.8 från en Explorer istället som kortades och renoverades med nya lager, packningar och lameller till lamelldiffen.
Explorer-axeln uppe på plats Skönt med skivbromsar bak! Capri-kardan parades ihop med bakdelen från Explorerns (tack till Petter för hylsan mellan) Caprins handbromsspak parades ihop med Explorerns handbromsmekanism Och det gick ju bra att regga till sist! Självklart skulle det spåra ur ännu hårdare lite längre fram...
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar