Projektbilen – Del 1
Allt började med en dröm.
Det var en gång en pojke som drömde. Han drömde om att köra någonting snabbt och sportigt och fränt. Han drömde om att få dundra runt i sommarnatten med kromad armbåge och luckan på lut. Att väcka den vilande avundsjukan i pojkarna och få flickorna att falla som furor när han passerade i sin snabba, sportiga och fräna bil. Han drömde om att köra lite race, åka på träffar, köpa mjukglass och sladda runt den lokala korvmojen. Drömmens ljus stod dock i bjärt kontrast till verklighetens plågsamma mörker.
För att köra någonting snabbt, sportigt och fränt krävdes likvida medel, men vad är det för nåt egentligen?
Pengar, vad är det?
Ska man ha en snabb, sportig och frän bil som får pojkarna att bli avundsjuka och flickorna att falla som furor behöver man pengar. Det är sen gammalt. Är man ung och fortfarande fast i gymnasieskolans bojor så har man kanske driv och passion och idealistiska drömmar, men knappt några pengar alls. Pengar, pengar, pengar. Jag ville ju åka snabbt i en sportig och frän bil, så varför ska vi prata pengar? Har du inga pengar blir det svårt att köpa en Ford Escort Cosworth eller en Audi S4 eller något så banalt som en Volvo (usch) VadSomHelst med TURBO. Här någonstans blir du tvungen att göra ett val. Ska du låna sönder hela din kreditvärdighet och köpa något kreddigt, eller ska du satsa på någonting mer inom din budget på en femma och en fimp? Undertecknad valde att inte belåna sönder livet, och således inte köpa en Ford Escort Cosworth för hiskeliga 80kkr (smart så här i efterhand, eller?). Jag valde istället att spara mitt studiebidrag i tre månader och köpa en Ford Sierra 2.0iS för 2000kr.
Skit ska skit ha.
Vips så har du skaffat dig en projektbil där dina ljusaste och mörkaste drömmar kommer bli till verklighet, mer eller mindre samtidigt. En källa till total ångest, euforisk lycka och den bästa utbildningen i att skruva bil du någonsin kommer få, samtidigt. Dina planer är magnifika och fantastiska. Du ska åka tusen hästar och du ska köra bilen varje dag så klart, eftersom det är din enda bil. Jag valde som sagt att införskaffa en tredörrars Ford Sierra från 1986 med den legendariska Pintomotorn under huven. För en tredörrars Sierra ser ju ut som en Cosworth Flügel om man kisar. Dessutom är ju Pinton förbannat potent för vad det är, en gjutjärnsmotor från tiden innan stan’ brann med mekaniska vippor och annan uråldrig teknik. Pintomotorn följer mig i projektbilslivet än i denna dag, men det är för ett framtida blogginlägg.
Lite så började projektbilslivet för undertecknad. Följ med nästa gång när vi bl.a går igenom vad en budget är och hur omöjligt det är att hålla den.