Nåt jag även hade gjort vid detta laget va att byta tråg då dom var lika på båda motorerna (trodde jag) och det gamla tråget var i bättre skick.
Sen var det dags för ett testmontage.
Det visade sig att motorfästet som sitter på förarsidan hade en liten vinkel som gjorde att motorn hamnade snett när man försökte montera den.
Jag och polarna kliade oss i huvet och kikade på fästet från förra motorn och insåg att jag behövde använda det fästet istället.
Men för att göra det behövde jag också ha den delen av fästet som sitter i blocket vilket gjorde att kamremskåpan inte längre passade så jag karvade upp den med en kniv och lite lätt frustration.
Sen var det bara att prova hänga i motorn igen och denna gången satt den rakt och fint tack och lov.
Honda Civic ED6
Re: Honda Civic ED6 "Det eviga projektet"
Hitta bilder på före och efter jag hade målat växellådan.
- Bilagor
-
- IMG_20231205_213325.jpg (547.31 KiB) Visad 7606 gånger
-
- IMG_20231205_213342.jpg (574.13 KiB) Visad 7606 gånger
Re: Honda Civic ED6 "Det eviga projektet"
Det är mycket detaljer att komma ihåg så här säsongen efter, men jag försöker fylla i allt i samma ordning som jag tagit bilderna så att tidslinjen stämmer någorlunda.
Bilder på donationsbilen, lambdasonden och ECU-Adaptern
Bilder på donationsbilen, lambdasonden och ECU-Adaptern
- Bilagor
-
- IMG_20230226_161159.jpg (1.49 MiB) Visad 7606 gånger
-
- IMG_20230308_100801.jpg (625.57 KiB) Visad 7606 gånger
-
- IMG_20230302_093257.jpg (937.5 KiB) Visad 7606 gånger
Re: Honda Civic ED6 "Det eviga projektet"
Här är ECUn till motorn och jag har även ringat in chippet för immobilizern.
Det tråkiga var ju att vid första startförsöket så tände bilen tre gånger sen dog den.
Typiskt när immobilizern slår ifrån.
Jag hade ju själva ringen runt tändningslåset och rätt nyckel och allt nödvändigt kablage inkopplat så som det skulle vara enligt kopplingsschema osv.
Ändå starta den inte.
Öppnade ECUn igen för att se om nåt va bränt men kunde inte se nåt uppenbart.
Petter kom fram till att lambdan var felkopplad men även när jag kopplat om den så kvarstod samma fel. Tände till tre gånger sen dog.
Så jag drog slutsatsen att ECUn antingen vara bränd eller att immobilizern bara vägrade släppa.
Försökte hitta guider på hur man kunde löda bort immobilizerchippet men det var hopplöst.
Så istället leta jag runt på nätet efter en ECU som heter P28, den hade jag sett att folk använt till dessa motorer i diverse projekttrådar, youtube osv.
Det unika med den den är att den är gjord mellan 92-95 så den har ingen immobilizern, och är gjord för en singelkam 1,6 liters vtec-motor.
Den första jag hitta va på bildelsbasen men den skulle dom ha 2000kr för och det tyckte jag va lite väl saftigt.
Petter lyckades däremot hitta en reservdelscivic på Marketplace och skrev och frågade va det var för ecu och om man får köpa den.
Det visade sig vara en P28 och han ville bara ha 500kr så den vart det.
Jag fick ändra lite i kablaget för Pinouten på den var lite annorlunda men hade samma kontaktstycken.
Det tråkiga var ju att vid första startförsöket så tände bilen tre gånger sen dog den.
Typiskt när immobilizern slår ifrån.
Jag hade ju själva ringen runt tändningslåset och rätt nyckel och allt nödvändigt kablage inkopplat så som det skulle vara enligt kopplingsschema osv.
Ändå starta den inte.
Öppnade ECUn igen för att se om nåt va bränt men kunde inte se nåt uppenbart.
Petter kom fram till att lambdan var felkopplad men även när jag kopplat om den så kvarstod samma fel. Tände till tre gånger sen dog.
Så jag drog slutsatsen att ECUn antingen vara bränd eller att immobilizern bara vägrade släppa.
Försökte hitta guider på hur man kunde löda bort immobilizerchippet men det var hopplöst.
Så istället leta jag runt på nätet efter en ECU som heter P28, den hade jag sett att folk använt till dessa motorer i diverse projekttrådar, youtube osv.
Det unika med den den är att den är gjord mellan 92-95 så den har ingen immobilizern, och är gjord för en singelkam 1,6 liters vtec-motor.
Den första jag hitta va på bildelsbasen men den skulle dom ha 2000kr för och det tyckte jag va lite väl saftigt.
Petter lyckades däremot hitta en reservdelscivic på Marketplace och skrev och frågade va det var för ecu och om man får köpa den.
Det visade sig vara en P28 och han ville bara ha 500kr så den vart det.
Jag fick ändra lite i kablaget för Pinouten på den var lite annorlunda men hade samma kontaktstycken.
- Bilagor
-
- IMG_20230323_211240.jpg (2.09 MiB) Visad 7600 gånger
-
- IMG_20230303_175610.jpg (1.01 MiB) Visad 7600 gånger
Re: Honda Civic ED6 "Det eviga projektet"
P28an
- Bilagor
-
- IMG_20230502_113938.jpg (1.05 MiB) Visad 7600 gånger
Re: Honda Civic ED6 "Det eviga projektet"
Donationsbilen fick åka på skroten efter en lyckad transplantation
- Bilagor
-
- IMG_20230420_094030.jpg (1.91 MiB) Visad 7490 gånger
Re: Honda Civic ED6 "Det eviga projektet"
Efter att jag kopplat in P28an så startade bilen direkt
Men dock fick jag vrida av ganska omgående då gasvajern va för spänd så den drog iväg i varv
Fixade det, sen fick den gå på tomgång några minuter...
Sen märkte jag att oljelampan lös, även motorlampan
Men den starta i alla fall så lycklig va man ju
Jahapp kolla felkoder då? Jao jag fick en felkod på "Vehicle Speed Sensor", ecun är alltså programmerad för att ha en elektronisk och jag har valt att han en "mekanisk" så den felkoden har fått vara kvar, påverkar ju liksom inte bilen mer än att lampan lyser.
Oljetrycket då? Jao det va en annan femma
Kolla innanför oljelocket och där va det torrt. Skruva ur givarn i blocket och startade bilen igen, då borde det spruta olja men icke sa nicke...
Ja och det är väl nu jag får ta på mig skämsmössan för ni som har läst hela tråden vet att jag bytte tråg från den gamla motorn för att det var i bättre skick och jag trodde dom va lika?
Njaaa nästan, det va en ack så liten viktig detalj som skiljde, nämligen åt vilket håll botten på pickupen va vinklad. Så det som nu hänt va att pickupen låg stumt mot botten på tråget och för att lösa detta fick jag tömma ur oljan, ta bort downpipen, ta ner tråget, byta pickup till den från gamla motorn (tacka gud för att den passa), sen skruva tillbaka allt och hälla i olja igen.
"Rookiemistake"....
Men dock fick jag vrida av ganska omgående då gasvajern va för spänd så den drog iväg i varv
Fixade det, sen fick den gå på tomgång några minuter...
Sen märkte jag att oljelampan lös, även motorlampan
Men den starta i alla fall så lycklig va man ju
Jahapp kolla felkoder då? Jao jag fick en felkod på "Vehicle Speed Sensor", ecun är alltså programmerad för att ha en elektronisk och jag har valt att han en "mekanisk" så den felkoden har fått vara kvar, påverkar ju liksom inte bilen mer än att lampan lyser.
Oljetrycket då? Jao det va en annan femma
Kolla innanför oljelocket och där va det torrt. Skruva ur givarn i blocket och startade bilen igen, då borde det spruta olja men icke sa nicke...
Ja och det är väl nu jag får ta på mig skämsmössan för ni som har läst hela tråden vet att jag bytte tråg från den gamla motorn för att det var i bättre skick och jag trodde dom va lika?
Njaaa nästan, det va en ack så liten viktig detalj som skiljde, nämligen åt vilket håll botten på pickupen va vinklad. Så det som nu hänt va att pickupen låg stumt mot botten på tråget och för att lösa detta fick jag tömma ur oljan, ta bort downpipen, ta ner tråget, byta pickup till den från gamla motorn (tacka gud för att den passa), sen skruva tillbaka allt och hälla i olja igen.
"Rookiemistake"....
- Bilagor
-
- IMG_20230504_190328.jpg (1.47 MiB) Visad 7490 gånger
Re: Honda Civic ED6 "Det eviga projektet"
Sen målade jag och monterade spindlarna till framvagnen
Monterade även stänkskydden
Nånstans i det här fick ok och okhållare bli målad svart också.
Så hela framvagnen fick bli svart i kontrast till bilens röda färg.
Monterade även stänkskydden
Nånstans i det här fick ok och okhållare bli målad svart också.
Så hela framvagnen fick bli svart i kontrast till bilens röda färg.
- Bilagor
-
- IMG_20230428_193505.jpg (954.57 KiB) Visad 7490 gånger
-
- IMG_20230428_180440.jpg (2.57 MiB) Visad 7490 gånger
-
- IMG_20230428_173050.jpg (1.61 MiB) Visad 7490 gånger
-
- IMG_20230502_153818.jpg (981.69 KiB) Visad 7490 gånger
Re: Honda Civic ED6 "Det eviga projektet"
Sen kom en till tråkig insikt...
Att pinnbultarna på spindlarna var så pass skadade så det inte fanns nån annan utväg än att byta ut dom.
Så loss med spindlarna igen och byta ut pinnbultarna till dom från gamla spindlarna som tur nog va i bra skick.
Att pinnbultarna på spindlarna var så pass skadade så det inte fanns nån annan utväg än att byta ut dom.
Så loss med spindlarna igen och byta ut pinnbultarna till dom från gamla spindlarna som tur nog va i bra skick.
- Bilagor
-
- IMG_20230428_205104.jpg (1.2 MiB) Visad 7490 gånger
Re: Honda Civic ED6 "Det eviga projektet"
Vid det här laget va jag ganska trött och frustrerad, så som man kan bli när det drygar ut på tiden och man bara vill att bilen ska vara klar så man kan få åka ut och köra på den nysopade torra asfalten.
Det va nu 5 Maj 2023.
Jag och Petter sa till varann att nu jäklar tar vi tag och gör klart allt det sista.
Bilen ska köras ikväll.
Klockan var väl kring lunch en fredag när han sa det och jag tyckte att det lät omöjligt.
Det som var kvar, vad jag minns, var att lufta kylsystemet, lufta bromsarna, montera avgassystemet och lite annat smått och gott som jag inte riktigt minns i skrivande stund.
Men tro på fan, vid åttatiden på kvällen så va bilen nere på backen och redo för sin första provtur.
Jag gav äran till Petter att
få ta oskulden
Det va nu 5 Maj 2023.
Jag och Petter sa till varann att nu jäklar tar vi tag och gör klart allt det sista.
Bilen ska köras ikväll.
Klockan var väl kring lunch en fredag när han sa det och jag tyckte att det lät omöjligt.
Det som var kvar, vad jag minns, var att lufta kylsystemet, lufta bromsarna, montera avgassystemet och lite annat smått och gott som jag inte riktigt minns i skrivande stund.
Men tro på fan, vid åttatiden på kvällen så va bilen nere på backen och redo för sin första provtur.
Jag gav äran till Petter att
få ta oskulden
- Bilagor
-
- IMG_20230505_204417.jpg (1.58 MiB) Visad 7490 gånger
-
- IMG_20230505_211358.jpg (1.27 MiB) Visad 7490 gånger