Idag rotade jag fram dom tre extra drivaxlarna jag fick med bilen, när jag kände på dom hade alla samma glapp som dom på bilen. Några lite mindre och några lite mer.
Bestämde mig iallafall för att byta den på passagerarsidan, det gick smidigt men när jag fick ner den kändes den likadan som den jag tänkt byta till.
Jag tog den med minst glapp och monterade igen, nu börjar det duggregna men eftersom jag är under bilen blir jag inte så berörd av det.
Kollar runt lite efter något annat som kan ge missljud, jovisst någon slags avgasupphägning som sitter skruvad i växellådsfästet hänger o dinglar.
Det är nu när jag skruvar bort avgasupphägningen jag ser det.. Växellådsfästet/bakre motorfästet har ju förfan nästan släppt helt..
Jag försöker dra åt det, men pinnbulten bara snurrar.
Nu blir jag lite uppgiven och går o väcker brorsan för att be om hjälp då jag befarar att vi åker på att halvt lyfta ur motorn..
Jag letar fram vad jag tror är en motorkudde bland allt jag fick med till bilen och skruvar loss fästet från min extra växellåda..
Jag skickar on brorsan under bilen för att ta loss skiten medans jag letar mutter till "nya" fästet samt en bult som trillat ur fjäderbenet nu när bilen ändå är upphissad. Bulten till fjäderbenet har samma gänga och storlek som muttern till fästet.
Det tar nog brorsan en timme att få loss det gamla fästet och under denna tid har jag bara lyckats hitta en mutter och 4 för korta bultar..
Jag letade genom alla våra gömmor för bult o muttrar, gick genom lådorna jag fick med till bilen. Kollade genom delarna jag fick med till bilen om det fanns någon bult att sno.. Nada.. Vi har verkligen ingen brist på bult men just denna verkar vara något special..
När brorsan väl fått loss fästet visade de sig att det var samma modell som jag hittade men trodde var främre motorfäste, vilket var tur då det som satt på den lösa växellådan var i ganska dåligt skick..
Har inte testkört bilen än då jag drack öl under tiden och den står fortfarande upphissad för vi ska lufta bromsarna imorrn.
Men jag är helt säker på att detta var mitt klonkande i framvagnen.
Som tur var räckte det att lyfta motorn i bakkant med domkraften!!
Jippie, en dags skruvande på bilen som inte slutade med klåp
Känns även lite ovant att få med reservdelar man har nytta av till en bil. Annars brukar det alltid bara va massa onödigt skit man får med eller klassikern. Det o de är trasigt på bilen men nya delar finns, som sen inte äns nästan passar
Den Finska Satsuman från Japan!
Drivaxlar och gummin!
Business In The Front Party In The Back
Sådär ja!!
Nu är bilen på vägen på riktigt, alla lustiga skrammel osv. är helt borta.
Visserligen går den fortfarande inte helt hundra, lite halvtjurig kall och halvtvekar vid gaspådrag. Men egentligen inte så farligt.
Tänkte nästa steg får bli att kika över tändsystemet innan jag motvilligt börjar pilla med förgasaren igen, kanske blir det så att den helt enkelt får gå lite halvdant tills det blir dubbla webrar pån.. Vem vet hur många år det tar innan jag får tummen ur o drar igång projektet att trimma den
Idag var en slö dag, luftade bromsarna och justerade in förardörren lite bättre så den inte tar i framskärmen.
Visserligen går den fortfarande inte helt hundra, lite halvtjurig kall och halvtvekar vid gaspådrag. Men egentligen inte så farligt.
Tänkte nästa steg får bli att kika över tändsystemet innan jag motvilligt börjar pilla med förgasaren igen, kanske blir det så att den helt enkelt får gå lite halvdant tills det blir dubbla webrar pån.. Vem vet hur många år det tar innan jag får tummen ur o drar igång projektet att trimma den
Idag var en slö dag, luftade bromsarna och justerade in förardörren lite bättre så den inte tar i framskärmen.
Business In The Front Party In The Back
Fortsättning följer!
En viktig del på projektet är på g, dock med babysteps.
Ni får en sneakpeak på vad ja sysslar med sålänge!
Ni får en sneakpeak på vad ja sysslar med sålänge!
Business In The Front Party In The Back
Re: Den Finska Satsuman från Japan!
Grymt vad du jobbar på! I med ett modernt styrsystem istället för dubbla webrar, vetja
Förgasare är fan roten till all ondska i världen
Förgasare är fan roten till all ondska i världen
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Re: Den Finska Satsuman från Japan!
Tackar! Nja så värst hårt jobbar jag inte på den
Jag hör dig och håller med dig delvis.
Gamla sopsluta orginalföggar är verkligen inte kul att hålla på med.
Men jag är även lite rädd för modernt skit då det kan strula redigt.. En polare har en Ford Torino med ett såntdär Fancy Holley Sniper sprut.. Han fick startproblem och lite överhettning bara för headerspackningen läckte lite så lambdasonden fick fel värde..
En riktig förgasare som tex Weber eller Holley är helt oslagbar i pålitlighet OM man ser till att ha dom iordning och så strular den ju inte för någon kabel eller givare är trött.. En bil med fögge går ju även vid småfel som kanske inte en insprutare hade gjort.
Smaken är som baken och jag vill hålla denna bil så analog och simpel som möjligt.
Hade vi snackat en äldre bil som jag skulle använda som ren bruksbil skulle ju sprut kanske vara på tal för bättre kallstarter och bränsleförbrukning.
Business In The Front Party In The Back
Lekstund med svetsen!
Idag var jag på humör att pilla med Satsuman, men sitta o våtslipa den lät tråkigt.
Plockade fram lite gamla avgasrör och en liten "cherrybomb" ljuddämpare.
Orginal kan inte avgasröret va mer än 1 tum på denna bil, jag har sett mopeder med grövre rör
Så det fick bli en hel del bankande för att få dit ett 2 tums rör.
Ja jag kanske är snål som använder gammalt skrot och vägrar köpa grejjer som passar när jag bygger avgasrör.
Men med en slägghammare, tigersåg, vinkelharry och svets så kan man bygga sig ett avgasrör av vilka skrotrör som helst.
Jag gillar att helsvetsa mina avgasrör.
Har allt för många gånger haft avgasrör som hoppat isär och ramlar av för man är optimistisk nog att tro klammor räcker till.
Värsta jag gjort var nog att kröka en ny bakaxelkrök på en 940 runt bakaxlen, misstänkte något var väldigt fel när bakänden helt plötsligt lättade på en "plan" grusväg
Det fick bli en liten bosopipe som slutrör, alltid haft en svag punkt för knäppa slutrör och var länge sen jag hade en bil det funkar på
Plockade fram lite gamla avgasrör och en liten "cherrybomb" ljuddämpare.
Orginal kan inte avgasröret va mer än 1 tum på denna bil, jag har sett mopeder med grövre rör
Så det fick bli en hel del bankande för att få dit ett 2 tums rör.
Ja jag kanske är snål som använder gammalt skrot och vägrar köpa grejjer som passar när jag bygger avgasrör.
Men med en slägghammare, tigersåg, vinkelharry och svets så kan man bygga sig ett avgasrör av vilka skrotrör som helst.
Jag gillar att helsvetsa mina avgasrör.
Har allt för många gånger haft avgasrör som hoppat isär och ramlar av för man är optimistisk nog att tro klammor räcker till.
Värsta jag gjort var nog att kröka en ny bakaxelkrök på en 940 runt bakaxlen, misstänkte något var väldigt fel när bakänden helt plötsligt lättade på en "plan" grusväg
Det fick bli en liten bosopipe som slutrör, alltid haft en svag punkt för knäppa slutrör och var länge sen jag hade en bil det funkar på
Business In The Front Party In The Back
Re: Den Finska Satsuman från Japan!
Men jävlar vilket underbart projekt!! Satsuma är ju bara <3.
Att det blir ett steg framåt och två bakåt är ju precis som i MSC, hahah. Verkar höra till saken när det gäller dessa söta bilar. Vill verkligen se den med dubbla Weber i framtiden!!
Att det blir ett steg framåt och två bakåt är ju precis som i MSC, hahah. Verkar höra till saken när det gäller dessa söta bilar. Vill verkligen se den med dubbla Weber i framtiden!!
DÖD ÅT VAG
Nu har de hänt endel!
Det var ett tag sen nu, jag hade hoppats jag skulle kommit lite längre med bilen innan denna uppdatering.
Men det har blivit endel fisketurer och så råkade jag köpa en bil jag aldrig trodde jag ville ha. En 245 -81 orginaldiesel, ja skyller på att den va snorbillig, den fick jag för mig att måla om också.
Fick tag i en uppsättning fälgar till Saab 99, dessa är tydligen lite eftertraktade men låg på marketplace för 350 spänn i polarns grannby nere i skåne. Skulle ändå ner dit dagen efter då brorsan skickat polarn att köpa splitfälgar till sin Lexus nere i Skåneland.
Först var tanken att bara matta ner dom och måla, men sen tyckte jag det hade vart snyggt med polerad kant.
Problemet var bara att det var säkert 3-4 lager färg på dom och ytan under var full av gjutskägg.
Jag satt nog i 2 veckor och bara slipade fälgarna innan det fick duga, sprutade på biltemas kopparfärg och avslutade med 2k klarlack. Såg väl okej ut iallafall. Självklart behövde jag längre hjulbult för att fälgarna skulle passa.. Åkte runt lite och frågade på olika ställen, ingen kunde hjälpa mig.
Satte mig vid datorn själv och efter 10 mins surfande på spacer.se kom jag fram till att bult från Nissan s13 är vad jag behöver.
Jippe.. Nu måste bromstrumman av igen som hjullagret är monterat med slägghammaren på..
Hopp bara beställa nytt lager och byta. Lättare sagt än gjort, tog två timmar att få av lager och trumma sen yttligare två timmar med smärgelduk innan nya lagrena passade..
Givetvis gick det inte redigt som tänkt när jag skulle montera dom nya bultarna heller, la man distans och tog mutterdragarn för att dra i dom så blev det bara gängpajj. Testade då för hand, gängpajj. Slutade med dom slogs i med slägghammaren
Ahh! Nu satt dom äntligen på bilen, men då till nästa problem.. Bilen är åt helvete för hög, jag vill ha den bött men ändå behaglig att åka i.
Jo tjena, lyckas få tag i coils eller nått för att få de bra till denna bil.
Började med att kapa fjädrarna 3 varv fram men störde mig direkt på studsandet, visst det är den mjukaste bilen med kapade fjädrar jag åkt men jag vill verkligen inte ha epastuds i denna bil.
Jag tar alla mått på ett gäng orginalfjädrar jag har liggandes i reservdelslådan, sätter mig och scrollar genom massor av sidor med fjädrar på Trodo.
Jag klickar hem framfjädrar till en Smart Roadster, dessa är lite kortare och 3-4mm tunnare i materialet än orginal bakfjädrar.
Min tanke är att dessa bör sjunka ihop lite.
Jag fick kapa av ett varv för det skulla passa.
Men det har blivit endel fisketurer och så råkade jag köpa en bil jag aldrig trodde jag ville ha. En 245 -81 orginaldiesel, ja skyller på att den va snorbillig, den fick jag för mig att måla om också.
Fick tag i en uppsättning fälgar till Saab 99, dessa är tydligen lite eftertraktade men låg på marketplace för 350 spänn i polarns grannby nere i skåne. Skulle ändå ner dit dagen efter då brorsan skickat polarn att köpa splitfälgar till sin Lexus nere i Skåneland.
Först var tanken att bara matta ner dom och måla, men sen tyckte jag det hade vart snyggt med polerad kant.
Problemet var bara att det var säkert 3-4 lager färg på dom och ytan under var full av gjutskägg.
Jag satt nog i 2 veckor och bara slipade fälgarna innan det fick duga, sprutade på biltemas kopparfärg och avslutade med 2k klarlack. Såg väl okej ut iallafall. Självklart behövde jag längre hjulbult för att fälgarna skulle passa.. Åkte runt lite och frågade på olika ställen, ingen kunde hjälpa mig.
Satte mig vid datorn själv och efter 10 mins surfande på spacer.se kom jag fram till att bult från Nissan s13 är vad jag behöver.
Jippe.. Nu måste bromstrumman av igen som hjullagret är monterat med slägghammaren på..
Hopp bara beställa nytt lager och byta. Lättare sagt än gjort, tog två timmar att få av lager och trumma sen yttligare två timmar med smärgelduk innan nya lagrena passade..
Givetvis gick det inte redigt som tänkt när jag skulle montera dom nya bultarna heller, la man distans och tog mutterdragarn för att dra i dom så blev det bara gängpajj. Testade då för hand, gängpajj. Slutade med dom slogs i med slägghammaren
Ahh! Nu satt dom äntligen på bilen, men då till nästa problem.. Bilen är åt helvete för hög, jag vill ha den bött men ändå behaglig att åka i.
Jo tjena, lyckas få tag i coils eller nått för att få de bra till denna bil.
Började med att kapa fjädrarna 3 varv fram men störde mig direkt på studsandet, visst det är den mjukaste bilen med kapade fjädrar jag åkt men jag vill verkligen inte ha epastuds i denna bil.
Jag tar alla mått på ett gäng orginalfjädrar jag har liggandes i reservdelslådan, sätter mig och scrollar genom massor av sidor med fjädrar på Trodo.
Jag klickar hem framfjädrar till en Smart Roadster, dessa är lite kortare och 3-4mm tunnare i materialet än orginal bakfjädrar.
Min tanke är att dessa bör sjunka ihop lite.
Jag fick kapa av ett varv för det skulla passa.
Business In The Front Party In The Back
Nu har de hänt endel! Fortsättning
Men nu slår den genom på stötdämparna och jävlar vilket smällande de blev Äsch, dit me längre bult och distanser så nedre stötdämparfästet sänks
Äntligen är den nere i baken på en höjd jag är nöjd med. Lite tufft att ha en bött bil som fortfarande har acceptabel fjädringsväg kvar
Ska bli kul att se vad dom säger på bess om detta.
Snyggade till bakljusen lite.
Men då tyckte jag avgasröret skämde, så tog bort färgen på det o polerade upp de. Ser bättre ut på bild än i verkligheten.
Man skulle ha tag i något som liknar krom, detta är bara nån random silverfärg. Här hade jag visst tagit en bild när jag slipat huven, men aldrig någon när jag hade målat den
Nu är väl nästa stora projekt att sänka seriöst fram och våtslipa/polera klart bilen.
Business In The Front Party In The Back
Vänta, går den som den ska nu?
Dom senaste dagarna har jag lagt på att polera färdigt bilen, det blev helt sjukt resultat med tanke på att den är rollad med takplåtsfärg. Har inte fått tummen ur att ta någon vettig bild på den än.
Den har aldrig gått helt hundra för mig, faktist gått ganska piss utom på fullgas.
Igår nästan dog den för mig i en uppförsbacke, men lyckades få den att bluddra till liv igen.
Senare på dagen la jag några timmar på att koppla in varselljusen seriöst med växlande relä så dom endast är på ihop med p ljus.
Helt plötsligt började det lukta bensin.. Då hade jag varit emot bränsleslangen och slangansllutningen i bränslepumpen hade lossnat..
På kvällen var ganska uppgiven över att den inte går som den ska då jag är sjukt taggad på att åka iväg på japdays och jag har egentligen ingen lust att lägga pengar på bättre fögge osv. just nu..
Satt ändå o räknade på vad det skulle kosta att bestycka om en stående weber från en b20 jag funderade på att köpa på tradera, men gav fan i det.
Idag letade jag fram en bränslepump i reservdelslådan, givetvis var den död. Men istället för bara ipressade slanganslutningar hade denna gängade. Så jag gängade upp hålet i min fungerande pump, la två kopparbrickor och drog åt utav fan. Yes det funkar, läcker inget och jag har lyckats att inte döda pumpen.
Eftersom jag tog av bränsleslangen uppe vid föggen för att se att pumpen funkade passade jag på att ta en kik på den också, hade inga föväntningar att något jag gör där skulle hjälpa..
Första jag såg var att skruven som håller armen för accpumpen nästan trillat ut, juste den drog ja inte åt helt för jag tyckte inte det löpte bra om jag gjored det.. Men några minuters pillande så insåg jag att jag hela tiden klämt fjädern, funka hur bra som helst att dra åt om allt ligger rätt..
Nästa grejj jag såg var att det var ett ganska stort fördröjning mellan att accpumpen slutade spruta och sekundära spridaren öppnade, vilken tur att denna förgasare har två olika lägen man kan välja mellan på accpumpen, så jag satte det staget i det aggresivare uttaget.
Sen la jag lite tid på att justera bränsle/luft skruven samt tomgångsskruven.
Allt bara på känn enligt mitt egna öra, hör o häpnad!
Nu har biljävlen faktist gasrespons och trillar inte på näsan så fort man gör ett milt gaspådrag. Den kan tveka yttert ytterst lite precis när man ger den gas efter en kurva, men det tror jag är flottörnivån som är i lägsta laget.
Med andra ord kan man köra den som folk nu och inte bara på dom högre varvtalen
Självklart är all justering gjord med varm motor och det ska bli riktigt intressant hur den beteer sig vid en kallstart nu, den har nämligen gått piss vid kallstart även nu i sommarvärmen.
Skulle inte bli förvånad om den är tillbaka på att gå piss igen nästa gång ja startar den
Den har aldrig gått helt hundra för mig, faktist gått ganska piss utom på fullgas.
Igår nästan dog den för mig i en uppförsbacke, men lyckades få den att bluddra till liv igen.
Senare på dagen la jag några timmar på att koppla in varselljusen seriöst med växlande relä så dom endast är på ihop med p ljus.
Helt plötsligt började det lukta bensin.. Då hade jag varit emot bränsleslangen och slangansllutningen i bränslepumpen hade lossnat..
På kvällen var ganska uppgiven över att den inte går som den ska då jag är sjukt taggad på att åka iväg på japdays och jag har egentligen ingen lust att lägga pengar på bättre fögge osv. just nu..
Satt ändå o räknade på vad det skulle kosta att bestycka om en stående weber från en b20 jag funderade på att köpa på tradera, men gav fan i det.
Idag letade jag fram en bränslepump i reservdelslådan, givetvis var den död. Men istället för bara ipressade slanganslutningar hade denna gängade. Så jag gängade upp hålet i min fungerande pump, la två kopparbrickor och drog åt utav fan. Yes det funkar, läcker inget och jag har lyckats att inte döda pumpen.
Eftersom jag tog av bränsleslangen uppe vid föggen för att se att pumpen funkade passade jag på att ta en kik på den också, hade inga föväntningar att något jag gör där skulle hjälpa..
Första jag såg var att skruven som håller armen för accpumpen nästan trillat ut, juste den drog ja inte åt helt för jag tyckte inte det löpte bra om jag gjored det.. Men några minuters pillande så insåg jag att jag hela tiden klämt fjädern, funka hur bra som helst att dra åt om allt ligger rätt..
Nästa grejj jag såg var att det var ett ganska stort fördröjning mellan att accpumpen slutade spruta och sekundära spridaren öppnade, vilken tur att denna förgasare har två olika lägen man kan välja mellan på accpumpen, så jag satte det staget i det aggresivare uttaget.
Sen la jag lite tid på att justera bränsle/luft skruven samt tomgångsskruven.
Allt bara på känn enligt mitt egna öra, hör o häpnad!
Nu har biljävlen faktist gasrespons och trillar inte på näsan så fort man gör ett milt gaspådrag. Den kan tveka yttert ytterst lite precis när man ger den gas efter en kurva, men det tror jag är flottörnivån som är i lägsta laget.
Med andra ord kan man köra den som folk nu och inte bara på dom högre varvtalen
Självklart är all justering gjord med varm motor och det ska bli riktigt intressant hur den beteer sig vid en kallstart nu, den har nämligen gått piss vid kallstart även nu i sommarvärmen.
Skulle inte bli förvånad om den är tillbaka på att gå piss igen nästa gång ja startar den
Business In The Front Party In The Back