Så länge jag kan minnas har jag varit barnsligt förtjust i Mustanger av årsmodell -65-70. Blev liksom aldrig läge att köpa någon. Under en tjänsteresa i hufvudstaden hade jag tråkigt och kollade Blocket, där dök en -65 upp alldeles i närheten av hotellet. Bar sig inte bättre än att jag åkte och kikade. Farbrorn som byggt på den mellan -96 och -19 hade en dröm om att köra historisk racing, nu slumpade det sig så att han blev sjuk och avled.
Det handlar alltså om en på 80-talet garagelackad (rollad?) -65 HT, som rullat i Sverige hela sitt liv. Såldes ny med V8, 289 kubiktum på 225hk, fyrväxlad manuell och skivor fram. Farbrorn har under åren pillat dit ny hjulupphängning med korrigerade vinklar på länkarmar, stenhårda fjädrar och dämpare (iallafall för att vara på en amerikansk bil) kort styrväxel, ny Tremec T5-låda och någon ”diffad” axel.
En vecka senare var jag tillbaka och köpte bilen, eftersom jag är optimistisk/korkad valde jag att köra den för egen maskin de drygt 50 milen hem till Karlskrona. Efter många pauser för att kyla den överhettade gjutjärnsklumpen var vi hemma efter blott ett halvt dygn. Min fru, som har världens största tålamod och körde följebil, delade inte min entusiasm.
Efter storstädning av kylsystem följde en relativt bekymmersfri sommar när den faktiskt fungerade, ända tills oljetrycket försvann när jag skulle visa en bekant hur långa svarta streck man kan åstadkomma.
Sedan dess har en ny motor byggts, men eftersom jag ständigt råkar köpa massa annat skit skjuts detta projekt framåt hela tiden.
Mer om detta när jag orkar skriva nästa gång
Mustang -65, en barndomsdröm i kras
Mustang -65, en barndomsdröm i kras
- Bilagor
-
- 9BEB9CC8-0C1C-429C-BDE6-01711DC8EDFD.jpeg (426.94 KiB) Visad 9027 gånger
-
- 67E2F821-7C67-438D-93B3-57B4C62CE9FB.jpeg (423.39 KiB) Visad 9027 gånger
-
- C303C88A-0933-49ED-BD01-A51AC7A159F3.jpeg (639.91 KiB) Visad 9027 gånger
-
- 01101CD3-A54A-43E9-879D-888D4E93DC88.jpeg (504.33 KiB) Visad 9027 gånger
Re: Mustang -65, en barndomsdröm i kras
Fy fan va jag älskar dom där bilarna. Är det fortfarande 289an du har under huven på den? Har en 351 Windsor av sista årsmodell med rullvippor och hydrauliska tryckare om du skulle få för dig mer galenskaper. Sitter just nu i en obesiktad sektbuss dock (E-150) och besiktningens utfall bestämmer vad som kommer hända med bussen
Men otroligt frän bil! Ser fram emot framtida uppdateringar
Men otroligt frän bil! Ser fram emot framtida uppdateringar
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Re: Mustang -65, en barndomsdröm i kras
Efter att den gått oljetorr blev det att riva motorn. Blocket var i stort sett det enda som var användbart. Alla lager, även de till kammen var kopparfärgade och repiga. Veven repig, någon kolv värmenupen osv.
Fick tag i en motor som var en påbörjad renovering. Till den fanns en jättefin 2M-vev, dvs till en 302. Slaget är det enda som skiljer 289 och 302.
Nuvarande motor plockade jag ihop av gott och blandat, block borrat 0,030” med 302-veven, originalstakar, högkompkolvar som sticker upp en bit över blockkanten men går fritt i förbränningsrummen (ingen aning om kompförhållande) argaste kammen som funkar med original ventilmekanism, 351-toppar för större ventiler och kanaler. Detta krönt med ett Edelbrock performer RPM-insug och en Holley 600. På utblåssidan sitter gjutna grenrör av någon sportmodell påstås det.
Dåjag litat på diverse internetforum medan jag komponerat ihop olika delar började det skramla om lyftarna strax efter första start. Eftersom 351-topparna är högre blir stötstängerna av originallängd för korta, fick dra justeringarna till vipparmarna i botten vilket i sin tur gjorde att vipparmarna möter ventilskaften i lite tokig vinkel. Jaha, längre stötstänger då? Visst, men då räcker inte justerskruvarna till vipporna. Så; nu är topparna av igen för att byta till längre skruvar.
Anledningen till att den initialt överhettade blev ganska uppenbar när motorn demonterades. Man har nog struntat i glykol då bilen ändå stått i garage vintertid. Glykol har dock vissa korrosionsskyddande egenskaper också. Blocket var rätt duktigt rostigt innanför frostpluggarna.
Fick tag i en motor som var en påbörjad renovering. Till den fanns en jättefin 2M-vev, dvs till en 302. Slaget är det enda som skiljer 289 och 302.
Nuvarande motor plockade jag ihop av gott och blandat, block borrat 0,030” med 302-veven, originalstakar, högkompkolvar som sticker upp en bit över blockkanten men går fritt i förbränningsrummen (ingen aning om kompförhållande) argaste kammen som funkar med original ventilmekanism, 351-toppar för större ventiler och kanaler. Detta krönt med ett Edelbrock performer RPM-insug och en Holley 600. På utblåssidan sitter gjutna grenrör av någon sportmodell påstås det.
Dåjag litat på diverse internetforum medan jag komponerat ihop olika delar började det skramla om lyftarna strax efter första start. Eftersom 351-topparna är högre blir stötstängerna av originallängd för korta, fick dra justeringarna till vipparmarna i botten vilket i sin tur gjorde att vipparmarna möter ventilskaften i lite tokig vinkel. Jaha, längre stötstänger då? Visst, men då räcker inte justerskruvarna till vipporna. Så; nu är topparna av igen för att byta till längre skruvar.
Anledningen till att den initialt överhettade blev ganska uppenbar när motorn demonterades. Man har nog struntat i glykol då bilen ändå stått i garage vintertid. Glykol har dock vissa korrosionsskyddande egenskaper också. Blocket var rätt duktigt rostigt innanför frostpluggarna.
- Bilagor
-
- 209C029B-84BF-4040-92D3-C64DC9CC7FCB.jpeg (2.47 MiB) Visad 9009 gånger
-
- AB1BC6C6-428F-49B2-ADCC-7844316FA64F.jpeg (3 MiB) Visad 9009 gånger
-
- BC332A36-0C82-42B2-9516-7C0A530004BB.jpeg (2.61 MiB) Visad 9009 gånger
-
- 92BD552F-5E88-4522-8F48-F71BB6F7066D.jpeg (2.44 MiB) Visad 9009 gånger
- Memesupreme
- Golvperson
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 08 maj 2023, 00:33
- Ort: Halmstad
Re: Mustang -65, en barndomsdröm i kras
Hoppas du orkar skriva mer frekvent för det här är ju så jävla fränt! Hur gick du tillväga med rosten efter den stod tom?
Allt ladd är bra ladd
Re: Mustang -65, en barndomsdröm i kras
Men hua så det ser ut i gamla motorn
Jag brukar köra med batterivatten istället för kranvatten i kylsystemet. Renare och slipper massa mineraler som får skiten att rosta inifrån som sådär.
Blir det nå åka i år för dig?
Jag brukar köra med batterivatten istället för kranvatten i kylsystemet. Renare och slipper massa mineraler som får skiten att rosta inifrån som sådär.
Blir det nå åka i år för dig?
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Re: Mustang -65, en barndomsdröm i kras
Fruktansvärt fränt projekt! Riktig drömbil dedär. Så otroligt nätta och trevliga att köra. Följer detta med spänning
DÖD ÅT VAG
Re: Mustang -65, en barndomsdröm i kras
Blocket tömde jag på frostpluggar och sodablästrade överallt i kylkanalerna. Det verkar funka såhär långt. Nu är det egentligen inte svårare än att dra ur befintliga justerskruvar och gänga och dra i nya, längre. Tyvärr har någon redan gjort det på en av 16, händer tydligen att de lossnar ibland eftersom de bara är pressade på plats. När vederbörande borrade och gängade gjordes det i en vinkel som gör att vipparmen inte hamnar mitt för ventilen, det löste man genom att värma och böja skruven tills vipparmen hamnade iallafall i rätt postnummerområde.
Mustangen skjuts hela tiden fram eftersom jag råkar köpa fler Fiesta MK4 hela tiden och lägger min själ på att renovera dessa. Ja, jag är dum inuti huvudet och har lite problem med att prioritera.
Mustangen skjuts hela tiden fram eftersom jag råkar köpa fler Fiesta MK4 hela tiden och lägger min själ på att renovera dessa. Ja, jag är dum inuti huvudet och har lite problem med att prioritera.
- Bilagor
-
- 7CABF9CF-7D9C-4C17-94C8-215A1C4DAFDB.jpeg (3.95 MiB) Visad 8987 gånger
-
- BBD7A712-5CBB-46F7-BCE5-0A010E3F4153.jpeg (4.97 MiB) Visad 8987 gånger
-
- 935F6FB7-B62E-4CCD-A360-7B8D59E472BB.jpeg (1.14 MiB) Visad 8987 gånger
Re: Mustang -65, en barndomsdröm i kras
Fiesta MK4 <3
Hur kommer det sig att det blev just dessa kvalitetsvagnar du föll för? Alltid älskat MK4. Känns som en knarkig blandning av "då och nu" på nåt sätt. Sopgammal bil i lite nyare kläder. Som Madonna, fast bättre.
Hur kommer det sig att det blev just dessa kvalitetsvagnar du föll för? Alltid älskat MK4. Känns som en knarkig blandning av "då och nu" på nåt sätt. Sopgammal bil i lite nyare kläder. Som Madonna, fast bättre.
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Re: Mustang -65, en barndomsdröm i kras
Jag har egentligen ingen större kärlek för Fiesta MK4 specifikt utan mitt hjärta slår alltid några extra slag när jag ser en bil som någon börjat klippa gräset runt. Hittade en grön på Marketplace för 2000:-, besiktad med 2:or på bussningar bak och oljeläckage. Bytte bussningar och den knappt existerande ventilkåpspackningen, justerade ventiler, gjorde så stor service det blir på en sån, fräschade till den så gott det gick. Såldes för 10’ när folk fått lön.
Köpte då en blå för 1800:- med kass drivknut. Tyvärr blev det att byta trösklar, skärmkanter, bromsar i båda ändar, någon fjäder och lite annat. En såndär man skulle rensat och skrotat egentligen, men nu är den snart klar.
När jag ringde lokala Autoexperten för att beställa belägg till den blå nämnde reservdelssäljaren att hans granne inte vill lägga mer pengar på sin röda Fiesta. Han sålde ju in den rätt bra: endast 2 ägare. 11000 mil, fungerande ac, elhissar och centrallås. Jättemycket slitdelar bytta. Det grannen ledsnat på var ju trösklarna. Jaja, nu är det långhelg och den 25:e även denna månad hoppas jag ha 2 nybesiktade Fiestor på annons.
Jag brukar köpa någon shitbox emellanåt, fixa till och sälja. Problemet är ju bara att jag lägger för mycket tid och pengar, vill ju att köparen ska kunna köra bekymmersfritt ett tag sen
Köpte då en blå för 1800:- med kass drivknut. Tyvärr blev det att byta trösklar, skärmkanter, bromsar i båda ändar, någon fjäder och lite annat. En såndär man skulle rensat och skrotat egentligen, men nu är den snart klar.
När jag ringde lokala Autoexperten för att beställa belägg till den blå nämnde reservdelssäljaren att hans granne inte vill lägga mer pengar på sin röda Fiesta. Han sålde ju in den rätt bra: endast 2 ägare. 11000 mil, fungerande ac, elhissar och centrallås. Jättemycket slitdelar bytta. Det grannen ledsnat på var ju trösklarna. Jaja, nu är det långhelg och den 25:e även denna månad hoppas jag ha 2 nybesiktade Fiestor på annons.
Jag brukar köpa någon shitbox emellanåt, fixa till och sälja. Problemet är ju bara att jag lägger för mycket tid och pengar, vill ju att köparen ska kunna köra bekymmersfritt ett tag sen
Re: Mustang -65, en barndomsdröm i kras
Nu var det längesen jag uppdaterade, har fullt upp med att ”rädda” skrotbilar. Av någon anledning är det roligare att skruva med Hyundai Atos och Peugeot 307
Anyhow, Mustangen fick nya bultar till vipparmarna i våras och har rullat några mil sommaren som gick.
Sonen som nyligen tagit körkort ställde gärna upp på att spaka.
Anyhow, Mustangen fick nya bultar till vipparmarna i våras och har rullat några mil sommaren som gick.
Sonen som nyligen tagit körkort ställde gärna upp på att spaka.