Första provturen gick hyfsat bra.
Framvagnen stog ju snett så klart och den blöddrade och ryckte när man gasade i vissa lägen, visade sig vara luft i kylsystemet så det vart bra efter några luftningar .
Annars kändes det rent ut sagt underbart.
V-tec:en kickade så man tröcks bak i stolen så där intensivt som det bara kan bli på en Honda .
Till skillnad från förra motorn så kändes det tydligt att man fått mer kraft trots att man bara ökat en deciliter i motorvolym och ca 35 hästar mer än förra.
Passade på att åka förbi bilprovningen och väga bilen på deras lyft.
810kg stog det på vågen otroligt nog.
(Utan någon i bilen)
Honda Civic ED6
Re: Honda Civic ED6 "Det eviga projektet"
- Bilagor
-
- IMG_20230506_143304.jpg (1.29 MiB) Visad 12632 gånger
Re: Honda Civic ED6 "Det eviga projektet"
Ja säga vad man vill om Honda och deras små motorer med få hästar men, det va i alla fall tillräckligt för att jag skulle skrämma skiten fullständigt ur Theo en kväll när det va cruising och jag spontant plockade upp honom på stan.
Körde norrut i stan mot "kukringen" och drog ett så hårt varv jag bara vågade där för att sen åka tillbaks och släppa av en darrig och knäsvag passagerare
Otroligt sköjj!!
(Hans söner ska ha sagt nåt i stil med: "Nu blir nog pappa rädd")
Körde norrut i stan mot "kukringen" och drog ett så hårt varv jag bara vågade där för att sen åka tillbaks och släppa av en darrig och knäsvag passagerare
Otroligt sköjj!!
(Hans söner ska ha sagt nåt i stil med: "Nu blir nog pappa rädd")
Re: Honda Civic ED6 "Det eviga projektet"
Jag gjorde så klart en hjulinställning på bilen och efter det så var det bara att använda den till sommarens alla härliga träffar, cruisingar, roadtrips osv.
Många smiles per miles blev det .
Den besiktades med blankt papper i augusti.
Nu i början på oktober så åkte den tillbaka in i garaget igen efter en mycket lyckad och trevlig säsong.
Så, upp med Herr Gårdsvagn på pallbockar igen för att inspektera slitaget som blitt efter en sommar.
Jag hade ju skrapat i avgasröret en del på farthinder och andra ojämnheter osv så jag ville mest kolla hur illa det var med det.
Och på den fronten var det ganska lugnt faktiskt.
Den sista riktiga turen jag tog med bilen va ca 25-30 mil lång och gick så här:
Från Gävle till Åshammar.
Från Åshammar till Svärdsjö.
Från Svärdsjö till Hedemora.
Och från Hedemora till Österfärnebo.
Sen från Österfärnebo kör man 272an tillbaka förbi Årsunda till Sandviken sen slutligen Gävle.
Kör man denna vända och håller sig till dom gamla krokiga vägarna så kan jag lova att det blir en mycket roligt åktur med fantastiska vyer .
Och varför drar jag upp detta?
Jo för att nu vid inspektion så märkte jag att framdäcken va sneslitna.
Konstigt tänkte jag då jag inte märkt nåt på bilen och jag minns också att det va okej på besiktningen.
Då märkte Petter med sitt detaljöga det skrämmande faktumet att den övre spindelleden hade hoppar ur sin inpressning i övre bärarmen och va helt lös...
Så man får väl åter igen vara glad för att man är vid liv och inte ligger ihopknölad i en likkista
Många smiles per miles blev det .
Den besiktades med blankt papper i augusti.
Nu i början på oktober så åkte den tillbaka in i garaget igen efter en mycket lyckad och trevlig säsong.
Så, upp med Herr Gårdsvagn på pallbockar igen för att inspektera slitaget som blitt efter en sommar.
Jag hade ju skrapat i avgasröret en del på farthinder och andra ojämnheter osv så jag ville mest kolla hur illa det var med det.
Och på den fronten var det ganska lugnt faktiskt.
Den sista riktiga turen jag tog med bilen va ca 25-30 mil lång och gick så här:
Från Gävle till Åshammar.
Från Åshammar till Svärdsjö.
Från Svärdsjö till Hedemora.
Och från Hedemora till Österfärnebo.
Sen från Österfärnebo kör man 272an tillbaka förbi Årsunda till Sandviken sen slutligen Gävle.
Kör man denna vända och håller sig till dom gamla krokiga vägarna så kan jag lova att det blir en mycket roligt åktur med fantastiska vyer .
Och varför drar jag upp detta?
Jo för att nu vid inspektion så märkte jag att framdäcken va sneslitna.
Konstigt tänkte jag då jag inte märkt nåt på bilen och jag minns också att det va okej på besiktningen.
Då märkte Petter med sitt detaljöga det skrämmande faktumet att den övre spindelleden hade hoppar ur sin inpressning i övre bärarmen och va helt lös...
Så man får väl åter igen vara glad för att man är vid liv och inte ligger ihopknölad i en likkista
Re: Honda Civic ED6 "Det eviga projektet"
Spindelleden nu åtgärdad
- Bilagor
-
- IMG_20231114_150257.jpg (699.32 KiB) Visad 12631 gånger
Re: Honda Civic ED6 "Det eviga projektet"
Nåt jag gjort nu också är att byta vänster drivaxel för damasken va lite väl trött så eftersom att jag hade en axel liggandes med hela och fina damasker så passade jag på när jag ändå hade spindeln av.
Sen fick en uppsättning vinterdäck åka på för provmontage .
Sen fick en uppsättning vinterdäck åka på för provmontage .
Re: Honda Civic ED6 "Det eviga projektet"
Har ambitionen att ta ut bilen i snön denna vinter, bara för en dag eller så men det har inte blivit av än.
Tänker nån dag när det inte är slaskigt utan helst ska det vara jämn och fin pressad snö så man kan rycka hampa som en general .
(Självklart kommer jag tvätta av den noggrant efteråt)
Men nu har jag faktiskt också rotat fram ett par stolar från en gammal Nissan Sunny som jag tänkte försöka modda på plats.
Tänker nån dag när det inte är slaskigt utan helst ska det vara jämn och fin pressad snö så man kan rycka hampa som en general .
(Självklart kommer jag tvätta av den noggrant efteråt)
Men nu har jag faktiskt också rotat fram ett par stolar från en gammal Nissan Sunny som jag tänkte försöka modda på plats.
- Bilagor
-
- IMG20231219161852.jpg (5.96 MiB) Visad 12630 gånger
-
- IMG20231219170002.jpg (2.74 MiB) Visad 12630 gånger
Re: Honda Civic ED6 "Det eviga projektet"
Smack smack smack sa det när Petter fick ett ryck och ville flexa sina hantverkarmuskler och även om han själv inte va jättenöjd med hur det såg ut så sitter nu förarstolen på plats efter en del svetsande
Hatten av!
Hatten av!
- Bilagor
-
- IMG20231221213413.jpg (11.75 MiB) Visad 12619 gånger
-
- IMG20231221201944.jpg (3.27 MiB) Visad 12619 gånger
Re: Honda Civic ED6 "Det eviga projektet"
Ca 300 mil på denna oljan
Det har då inte varit 26000 välservade mil tror jag
Kommer köra 15w40 nu i hopp om att det ska sluta ticka, har även gjort en ventiljustering så man får la hoppas att det låter mindre iaf.
NGK Tändstift är beställt och suget efter våren börjar ta sig rejält
Vad gör ni för att hantera vårlängtan?
Det har då inte varit 26000 välservade mil tror jag
Kommer köra 15w40 nu i hopp om att det ska sluta ticka, har även gjort en ventiljustering så man får la hoppas att det låter mindre iaf.
NGK Tändstift är beställt och suget efter våren börjar ta sig rejält
Vad gör ni för att hantera vårlängtan?
- Bilagor
-
- IMG20240222170555.jpg (5.67 MiB) Visad 12412 gånger
Re: Honda Civic ED6 "Det eviga projektet"
Började med en noggrann dammsugning, sen dränkte jag den i alkalisk avfettning och sög ur det med en våtdammsugare, sen dränkte jag den i vatten och sög ur igen, sen fick den stå och torka.
Re: Honda Civic ED6 "Det eviga projektet"
Har använt biltemas "paint remover" och sen slipat för hand med 400 Grovt sandpapper. Tvättade till sist rent med bromsrengöring och en trasa. Sprayade på med biltemas uppdaterade version av värmebeständig motorlack. Skillnaden nu är att den ska härda i 160-200 grader. Så den får åka med till ett värmeskåp på polarns jobb. Självklart hamnde ett hårstrå i färgen
Har bestämt mig för att sätta dit en dekal som döljer den lilla skadan i färgen när allt är klart.