Med givarn nu lös så kunde man sätta i två riktiga skruvar istället å montera tillbaka spjällhuset och justera på plats genom att bara ha den lite åtdragen så man kan knacka givarn lite framåt och bakåt för att ställa volten när gasspjället är stängt vs öppet.
Skrev fel i mitt förrförra inlägg om volten, den ska vara 0.5 stängd och 4.5 öppen, dvs ingen gas vs full gas.
Är den fel får man felkod hade jag läst mig till.
Så vi ställde den så nära vi kunde och drog åt.
Sen kolla jag felkoder igen och dom var borta.
Ända tills jag startade bilen, då kom samma kod direkt igen.
Nollade ecun igen, repeat, samma kod.
Började mäta givarn och kablaget till den, mätte vid ecun, mätte andra givare men allt såg bra ut.
Men det konstiga va ju att när man hade nollat ecun så kom inte koden tillbaka förrän man hade startat bilen.
Så därför gjorde vi ett försök att mäta givarn när bilen var igång.
Och då var det roliga att så fort man starta bilen så sjönk volten i givarn.
Trasig givare??
Som tur är hade min polare Robban en motor på lager med likadan givare som jag fick testa med.
Så monterade den, men fick felkod igen.
Denna gång dock när vi mätte givarn så sjönk inte volten.
Mätte kontinuitet mellan ecu och givare och fick noll.
Då ser Petter att lite längre ner i härvan, där vi vart å felsökt, så hade strömmen åkt ur i ett kontaktstycke.
Så satte i den och då äntligen försvann felkoden.
Så kontentan av det hela är att givarn har varit trasig hela tiden, vilket har gjort att bilen bara gått efter MAP-sensorn, vilket har gjort att den alltid haft lite orolig tomgång och kunnat tveka/blöddra lite då och då, sen när vi har felsökt och bytt givarn så har strömmen råkat åka ur, så man har trott att nåt annat varit fel.
Men jaja, nu är bilen bättre fungerade och utan felkoder äntligen.
Tack hjärtligt mina garagebröder för hjälpen
.