Honda Civic ED6

Vad händer ute i garagen egentligen? Skapa en projekttråd och inspirera andra eller läs andras trådar och bli inspirerad själv.
Användarens profilbild
Pastorn
Golvperson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 apr 2023, 12:12
Ort: Gävle

Re: Honda Civic ED6

Inlägg av Pastorn »

Härdad, dekaltrimmad, monterad och klar! 🥳

IMG20240309163358.jpg
IMG20240309163358.jpg (6.37 MiB) Visad 5252 gånger
IMG20240309164434.jpg
IMG20240309164434.jpg (6.5 MiB) Visad 5252 gånger
IMG20240309165736.jpg
IMG20240309165736.jpg (7.95 MiB) Visad 5252 gånger
IMG20240309181145.jpg
IMG20240309181145.jpg (34.03 MiB) Visad 5252 gånger
IMG20240309181711.jpg
IMG20240309181711.jpg (47.18 MiB) Visad 5252 gånger
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 apr 2023, 09:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Honda Civic ED6

Inlägg av Knez »

Grymt jobb, El Pastore! Ser fram emot att få se den rulla så fort det blir lite vår i Gästrikland ;)
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Användarens profilbild
Pastorn
Golvperson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 apr 2023, 12:12
Ort: Gävle

Re: Honda Civic ED6

Inlägg av Pastorn »

Ställde ventiler, vart för snällt.
Ställde igen, vart bättre än förr.
Fyllde i en engine cleaner idag, i en olja som gått ca 20 min totalt, lät den gå 10 min, tömde ur, böt olja och filter sen drog ut och provkörde.
Bilen gick som ett skott så när jag kom tillbaka till garaget så lät jag den stå på tomgång medans jag gick in i garaget en sväng.
När jag kom ut så möter jag Petter som säger att bilen ryker som en påställd D24 och går ojämnt.
Prövar varva till några gånger men det ger inte med sig.
Den ville inte gå på tomgång heller riktigt även efter omstart.
Så kör in bilen och märker sen att kontakten till MAP-Sensorn är lös så trycker dit den och tror att allt är i sin ordning men icke sa nicke.
Får ut flera felkoder från ecun men pallade inte undersöka nå djupare så det får bli nästa gång.
Förhoppningsvis så va den lösa kontakten orsaken och det ordnar sig säkert om man raderar felkoderna.
Hoppas..
Bjöd na på en tvätt också efter provturen.
Bilagor
IMG20240319165245.jpg
IMG20240319165245.jpg (47.67 MiB) Visad 5239 gånger
IMG20240319173039.jpg
IMG20240319173039.jpg (51.52 MiB) Visad 5239 gånger
Användarens profilbild
Pastorn
Golvperson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 apr 2023, 12:12
Ort: Gävle

Re: Honda Civic ED6

Inlägg av Pastorn »

Knez skrev: 11 mar 2024, 12:16 Grymt jobb, El Pastore! Ser fram emot att få se den rulla så fort det blir lite vår i Gästrikland ;)
Danke schön! 😘
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 apr 2023, 09:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Honda Civic ED6

Inlägg av Knez »

Du har inte dålig motorjord eller så? Provat att mäta resistansen mellan chassit och motorn för att se om du har dålig jord?

Grym bil det där. Byta mot en Opel Kadett Caravan? ;)
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Användarens profilbild
Pastorn
Golvperson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 apr 2023, 12:12
Ort: Gävle

Re: Honda Civic ED6

Inlägg av Pastorn »

Knez skrev: 21 mar 2024, 18:52 Du har inte dålig motorjord eller så? Provat att mäta resistansen mellan chassit och motorn för att se om du har dålig jord?

Grym bil det där. Byta mot en Opel Kadett Caravan? ;)
Gjorde det men sen visade sig det bara vara stiften som hade surat ner sig rejält efter att kontakten till MAP-Sensorn lossnat 😂
Rengjorde dom sen gick han som en dröm igen 🥰
Tack 😘
Har du ca 50 lax å lägga emellan? 😉

I övrigt så har jag fortfarande två felkoder sen innan som jag ska försöka ta tag i.
Den ena är kod 22, ecun som letar efter en signal från kontakten till "Vtec Pressure Valve" en kontakt som läser oljetrycket och ska slå ifrån vtecen så att den inte funkar om oljetrycket är för lågt, som tyvärr inte finns på min motor.
(Inte alla motorer som har den)
Lösningen är att brygga port A4 (Vtec Solenoid) med port D6 (Oil Pressure Switch) så lurar man ecun att signalen finns.
Vtecen läser motorvarven och kickar även om oljetrycket är för lågt på min motor.
Så man hade ju egentligen gärna haft den där signalen. 😅
(Min ecu kommer från en motor som har den funktionen)
Den andra är kod 7, "Throttle Position Sensor".
Behöver justera den så att den är 4.5 volt i stängt läge och 5 volt i öppet läge.
Den kan vara paj också, i så fall får jag byta ut den bara. 🙂
Användarens profilbild
Pastorn
Golvperson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 apr 2023, 12:12
Ort: Gävle

Re: Honda Civic ED6

Inlägg av Pastorn »

***Update***
Kod 22 lyckades jag släcka utan nå större bekymmer enligt instruktioner från nätet.
Kod 7 däremot gav inte med sig lika lätt.
Tog hjälp av Petter och felsökte TPSen, började med att ta loss spjällhuset så man kom åt att kapa spår i skruvskallarna så man får loss givarn.
IMG20240329173317.jpg
IMG20240329173317.jpg (5.52 MiB) Visad 5195 gånger
IMG20240329173400.jpg
IMG20240329173400.jpg (6.21 MiB) Visad 5195 gånger
IMG20240329173333.jpg
IMG20240329173333.jpg (5.57 MiB) Visad 5195 gånger
[
IMG20240329174252.jpg
IMG20240329174252.jpg (5.6 MiB) Visad 5195 gånger
Användarens profilbild
Pastorn
Golvperson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 apr 2023, 12:12
Ort: Gävle

Re: Honda Civic ED6

Inlägg av Pastorn »

Med givarn nu lös så kunde man sätta i två riktiga skruvar istället å montera tillbaka spjällhuset och justera på plats genom att bara ha den lite åtdragen så man kan knacka givarn lite framåt och bakåt för att ställa volten när gasspjället är stängt vs öppet.
Skrev fel i mitt förrförra inlägg om volten, den ska vara 0.5 stängd och 4.5 öppen, dvs ingen gas vs full gas.
Är den fel får man felkod hade jag läst mig till.
Så vi ställde den så nära vi kunde och drog åt.
Sen kolla jag felkoder igen och dom var borta. 😚
Ända tills jag startade bilen, då kom samma kod direkt igen.
Nollade ecun igen, repeat, samma kod.
Började mäta givarn och kablaget till den, mätte vid ecun, mätte andra givare men allt såg bra ut. 🤔
Men det konstiga va ju att när man hade nollat ecun så kom inte koden tillbaka förrän man hade startat bilen.
Så därför gjorde vi ett försök att mäta givarn när bilen var igång.
Och då var det roliga att så fort man starta bilen så sjönk volten i givarn.
Trasig givare??
Som tur är hade min polare Robban en motor på lager med likadan givare som jag fick testa med.😇
Så monterade den, men fick felkod igen.
Denna gång dock när vi mätte givarn så sjönk inte volten.
Mätte kontinuitet mellan ecu och givare och fick noll.
Då ser Petter att lite längre ner i härvan, där vi vart å felsökt, så hade strömmen åkt ur i ett kontaktstycke.
Så satte i den och då äntligen försvann felkoden. 🥳🥳🥳
Så kontentan av det hela är att givarn har varit trasig hela tiden, vilket har gjort att bilen bara gått efter MAP-sensorn, vilket har gjort att den alltid haft lite orolig tomgång och kunnat tveka/blöddra lite då och då, sen när vi har felsökt och bytt givarn så har strömmen råkat åka ur, så man har trott att nåt annat varit fel. 😂
Men jaja, nu är bilen bättre fungerade och utan felkoder äntligen. 😇
Tack hjärtligt mina garagebröder för hjälpen 🥰😇.
Användarens profilbild
zacke
Golvperson
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Honda Civic ED6

Inlägg av zacke »

Snyggt jobbat.
Skönt när man hittar felet, man blir liksom lite stolt över sig själv då
Användarens profilbild
Knez
Shitboxkonnässör
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 apr 2023, 09:57
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Honda Civic ED6

Inlägg av Knez »

Grymt bra felsökt! Går den nå bättre nulå? ;)
Nollvision mot Volvo 700 och 900-serien på våra vägar
Skriv svar